Kulutusjuhla

Tekstarilla fyrkkaa viikonlopuksi

Pikavippit ovat olleet puheenaiheina viime viikkoina melko tehokkaasti. Alalle on jopa perustettu liitto, jonka jäsenet noudattavat jonkinlaisia ”reilun kerhon sääntöjä”. Esimerkiksi lainaa ei myönnetä öisin. Kohtalaisen navan alle markkinointia oli mielestäni perjantaina saamani mainostekstiviesti Apinat.fi-palvelusta:

Viikonloppu edessä ja tili nollilla? Lainaa 100-300€ 10 minuutissa! 30 pvän maksuaika. Lähetä OHJE numeroon 16308. Viesti maksaa vain operaattorin perimän hinnan.

Eli, suomennettuna:

Hei teini. Eikö sulla ole rahaa shoppailla tai vetää perseitä viikonloppuna. Ota tästä tekstarin avulla 300e lainaa ja vietä hauska viikonloppu. Sinun ei tarvitse stressata, koska emme kerro edes lainan hintaa.

Tekstarin sain hieman yli kaksi perjantai-iltapäivänä. Kohtuullisen törkeää mainontaa. Tekstarissa ei siis kerrottu edes lainan myöntäjän nimeä saati todellista korkoa. Tilasin lisäohjeet. Lainaa 19-30 v. saa ekalla kerralla 100e (jatkossa 100/200/300e) ja takaisinmaksu (125e) on 30pv päästä (200e->250e, 300e->375e). Kierretäänkö tässä jotain lakeja, koska lainassa ei ole ohjeiden mukaan korkoa? 25e on viestin mukaan kuluja. Kohtuuttoman koron pikavippi, sanon minä silti. Vieläkään en muuten tiedä kuka olisi mahdollisen lainan myöntäjä.

14 Comments

  1. Tavallaan kierretään. Alle kolmen kuukauden laina-ajoilla todellisista vuosikoroista ei tarvitse mainita tuon taivaallista! Kervå jo vuosi sitten kirjoitteli näistä jutuista. Kommenttilootassaan linkkasin Kauppa- ja teollisuusministeriön päätöksestä
    kuluttajansuojalain 7 luvun eräiden säännösten soveltamisesta annetun kauppa- ja teollisuusministeriön päätöksen muuttamisesta
    (huh mikä otsikko!). Siellä kerrotaan laskukaava, jolla yli kolmen kuukauden luottojen ns. todellinen vuosikorko lasketaan.

  2. Joo, lukaisin tuon kirjoituksen kun google sen löysi… ehkä törkeintä tässä on mainosviesti ja sen ajoitus ja ennen kaikkea se, että missään vaiheessa ei kerrota kuka on lainan tarjoaja.

  3. Eikös noissa ole enää voimassa se jokin kouluaikoina kuulemani laki koronkiskontaa vastaan? Eli että olisi määrätty yläraja, mitä isompi vuosikorko ei saa olla…

  4. Ilmeisesti kyseessä on tämä yritys…?

    http://www.ferratum.fi/

  5. Timolle: lehdestä luin, että koronkiskonta ei sinällään ole enää kriminalisoitua.

    Näissä pikavipeissä on surullista se, että niitä ottavat juuri ne, joiden eniten pitäisi pysyä niistä erossa.

    Poliittiset päättäjät (lainsäätäjät) ovat olleet toivottaman hitaita saamaan näitä pikavippien tarjoajia kuriin.

  6. Noiden lainojen koroista voi olla montaa mieltä. Tämä blogi antaa toisenlaisen näkökulman.

    http://pikavippi-toimiala.blogspot.com/

  7. on noita edullisempiakin pikavippi paikkoja esim

    https://www.vippi24.fi/

    jolla on nopean maksajan etu.

    Itse otin lainan kun tili oli myöhssä ja ostin tuotteen alennuksista puoleen hintaan, eli homma toimi hyvin…

  8. No eipä ole paljon tilanne muuttunut pikavippien suhteen. Tämä artikkeli oli kirjoitettu helmikuussa 2007 ja nyt on elokuu 2008. Pikavippi on yhä kallis.
    Lainavertailu (http://lainavertailu.blogspot.com) sanoo että korot ovat yhä lähes 1000% kun muutetaan todelliseksi vuosikoroksi. Ei voi siis edullisuudesta todellakaan puhua. Ei varmasti ole kyse enää luottotappioiden kattamisesta vaan jostain muusta. Pikavippi. Todellakin.

  9. Ihan jees noi vipit on jos vain tietää että on fyffee tulossa. Itse olen tarvinnut muutaman kerran ja homma on toiminut hyvin. Parin kympin kulut satasen lainasta on musta ihan ookoo. Itse olen käyttänyt suomalaista pikavippi palvelua.

  10. Ite kans ottanut vipin muutaman kerran. Pikavippi ja rahaa ilman vakuuksia Ei ole tullut musta mitenkään liian kalliiksi.

  11. Niinpä.. ei taida löytyä ketään oikeaa pikavippi asiakasta kehumaan palveluja.
    Tänään juuri huomasin yhdessä seuraamassani muoti/lifestyleblogissa järkätyn arvonnan, jossa yhteistyökumppaniksi on vikavippifirma. Ainahan bloggarit selittelevät miten yhteistyökumppaneiksi valisevat vain sellaisia joihin uskovat 100% ja muutenkin käyttäisivät kyseisiä tuotteita tai palveluita.
    Jotenkin inhottavaa lukea pikavippimainontaa (nyt voi saivarrella, ettei muka ole mainos vaan kiva arvonta blogin lukijoille) blogissa, jossa esitellään bloggarin ostoksia tai ostoshaaveiluita yms.

  12. Ellu, tiedän monen kiinnittäneen huomiota samaan blogimainokseen (tai siis ”yhteistyökampanjaan”, blogeissahan ei mainosteta vaan esitellään tuotteita, joita muutenkin käytettäisiin…), ja olen ottanut asiasta yhteyttä sekä ko. lehden toimitukseen, jonka sivuilla blogi on, että Mainonnan eettiseen neuvostoon. Kenellekään ei ole yllätys, että varsinkin nuoret naiset samaistuvat bloggarin tyyliin ja elämäntapaan, ja tavoittelevat sitä keinolla millä hyvänsä – valitettavasti myös velkaantuen. Vastuuhan tästä ei ole bloggarin, mutta konteksti ei omasta mielestänikään ole vastuullisesti valittu tai hyvällä maulla toteutettu. Ensin esitellään ja kehutaan maasta taivaaseen ilmaiseksi saatuja ja ”yhteistyöalennuksella” ostettuja tuotteita, ja perään tarjotaan pikavippiä.

  13. Pikavippifirmat käyttävät nettiä ja sen mukana mm. blogeja erittäin tehokkaasti markkinointikanavana (jotain voisi päätellä noista ylläolevista muutamista pikavippikommenteista…)
    Joskus Kulutusjuhlaankin on tullut sähköpostia, että ”voisitteko kirjoittaa pikavipeistä: sisällöllä ei väliä, mutta pääasia, että linkkaatte tähän meidän pikavippipuljuun”.

    Toivottavasti pikavippien rajoittamiseen tai kieltämiseen kokonaan tehdyt ehdotukset etenevät.

  14. Sain itse asiassa aamupäivällä tuon yllä mainitun tapauksen johdosta ko. lehden päätoimittajalta sähköpostia, jossa todettiin, että pikavippifirma ei ole kyseiselle lehdelle sopiva yhteistyökumppani, ja on pyytänyt poistamaan pikavippifirman sponsoroiman kilpailun heidän nettisivuiltaan.

    Pikavippi- ja velkaantumiskeskustelussa harmittaa eniten, että ongelmista valitetaan, mutta kukaan ei näytä haluavan toimia. Vastuuhan ei ole ”kenenkään”, ei pikavippifirman, ei kulutustottumuksia muokkaavan median, ei kenenkään muun kuin kuluttajan itsensä viime kädessä, joten niin kauan, kuin lailla ei toisin säädetä, kaikki haluavat jatkaa kuten ennenkin. Moraali? Ei ole.

    Mikäli tässä on ensimmäinen tapaus, jossa median edustaja oikeasti ottaa kantaa moraaliseen ongelmaan ja vastuullisuuden puolesta, todella hieno juttu, ja positiivinen palaute lähtee luonnollisesti välittömästi jakoon!