Kulutusjuhla

Vahvistaako hieno luomuputiikki ajatusta siitä, että luomu on liian kallista ja vain tietylle porukalle?

Minna Suihkonen pohtii uusien, hintavien luomuputiikkien luomia mielikuvia: ”Näyttää vähän siltä, että Suomi jakautuu ruuankin suhteen kahtia. Perussuomalainen ostaa sieltä, mistä halvalla saa ja hipsterisuomalainen sieltä, mistä kalleimmalla saa. [- – -] Mahtaako eksklusiivisten luomuputiikkien lisääntyminen edistää mitenkään luonnonmukaisemman ruuantuotannon yleistymistä? Vahvistavatko ne pikemminkin tavallisten kansalaisten ajatusta siitä, että luomu on liian kallista ja hienoa omaan ostoskoriin?

Tärkeintä olisi, että luksusajatus häviäisi luomun yhteydestä. Se edellyttää ainakin sitä, että marketeissa luomun ja tavanomaisesti tuotetun ruuan hintaero pienenee.” (Mari Koo)

2 Comments

  1. Jos katsoo Eat&Joyn Maatilatorin tuotesivun kuvausta valikoimasta, se antaa tietyn mielikuvan – ei siellä tavallista ruokaa myydä: http://www.eatandjoy.fi/maatilatori/tuotteet

    Kuitenkin kaupan seinällä lukee teksti ”Oikeus puhtaaseen ruokaan”. Ei voi välttää elitististä ajatusta, että oikeus puhtaaseen ruokaan on luksusta, joka ei Suomessakaan ole kaikkien tavoitettavissa.

  2. Mun mielestä on mahtavaa, että luomuun liitetään luksusmielikuva. Sen eteen ollaan kuitenkin tehty ihan mielettömästi töitä, eivätkä kuluttajat vaan osta mitään luomua ilman sitä. Kuluttajat varmasti osaavat ostaa luomua myös halvemmalla, esim. kauppojen privat labeleissakin alkaa olla jo ihan kivasti luomua. Niiden ostamista tuskin haittaa yhtään, että jossain on muutama Eat&Joy tai Anton&Anton.

    Ja siis luomuun liittyy lisäkustannuksia, jotka eivät häviä ilmaan ihan vaan toivomalla