Kulutusjuhla

Sosiaaliset motiivit ratkaisevat usein myös ekokulutuksessa: siksi näyttävä ja kallis ekotuote voi myydä hyvin

Outi Lundahl kirjoittaa tutkimuksista, joiden mukaan ekologisiin valintoihin päädytään oman statuksen kohottamisen toivossa: ”Näin ollen ympäristöystävälliseen kulutuskäyttäytymiseen voidaan kannustaa vetoamalla sosiaalisiin motiiveihin. Sen sijaan siis, että yritykset pyrkivät saamaan ekotuotteistaan mahdollisimman halpoja tai keskittymään ihmisten informointiin, olisi vetoavampaa tehdä näistä tuotteista näyttäviä, julkisia ja kalliimpia kuin tavalliset tuotteet.

Tällainen johtopäätös ei ole kovin ihmiskuntaa mairitteleva, eikä varmasti ole totta kaikkien ihmisten kohdalla. Toisaalta olen itse taipuvainen ajattelemaan, että sillä, mikä ympäristöystävällisten valintojen takana on, ei ole väliä – vain valinnat merkitsevät.” (Mari Koo)

3 Comments

  1. Kiinnostuneet voivat käydä lukemassa blogista pitkänpuoleisen postauksen, johon yritin tiivistää mahdollisimman kansantajuisesti, miksi Lundahl on tietääkseni pahasti väärässä. Lyhyessä kommentissa voin todeta oikeastaan vain, että moraalisen toiminnan motiiveilla ei ainoastaan ole väliä, vaan ne ovat aivan olennaisia juttuja.

  2. Saara avasikin omassa blogissaan laajemmin sitä miksi tällainen ajattelu on kokonaisuutena huono asia. Jos tarkoituksena on todellakin muuttaa maailmaa paremmaksi ja levittää ekologista ajattelua, eikä vain tuottaa pienelle itseään tiedostavana pitävälle vähemmistölle parempaa omatuntoa, ei ekoajattelulla yksinkertaisesti ole varaa leimautua ylellisyydeksi ja jäädä vain pienen taloudellisesti hyvin toimeen tulevan vähemmistön ajatteluksi.

    Tässä pitää muistaa myös se, että yksikään maa tai kansa ei yksinään voi pelastaa maailmaa. Vaikka Suomessa monella voisikin olla varaa ajaa Priuksella tai ostaa ekologisempia tuotteita hinnasta riippumatta, niin koko maailman mittakaavassa tämän merkitys lähentelee olematonta. Lisäksi pitää muistaa vielä se, että vaikka ekoilun samaistaminen ylellisyyteen saattaakin saada statusta halajavat ihmiset tavoittelemaan sitä, niin kalliiden ekotuotteiden hankkimiseen tarvittavat rahat pitää myös ansaita jostain. Ja nyky-yhteiskunnassa aika usein tämä jokin on kaikkine sivuilmiöineen (työmatkaliikenne ym) ympäristöä raskaasti kuormittavaa.

    Ainoa tapa jolla ekologinen ajattelu ja toiminta voi pysyvästi menestyä, on tehdä siitä yksinkertaisesti helpoin ja paras vaihtoehto, riippumatta siitä missä päin maailmaa asuu ja miten paljon maallista mammonaa on käytettävissä.

  3. Niin monet tuotteet ovat nimeltään ”eko”, koska he haluavat myydä enemmän rahaa kuin tavallinen tuote.