Kulutusjuhla

Oivariini-kampanja ärsyttää: turha voiveitsi ja sähköpostien keräilyä

Arkijärki-blogin Jenniä ärsyttää Valion Oivariini-kampanja, jossa luvataan voiveitsi, kun lähettää kampanjakoodeja: ”Jos jotain hyvää pitäisi löytää, niin ainakin luvattu tuote on looginen mainostettuun tuotteeseen nähden. Siitä voi antaa pisteen, mutta muu ei juuri miellytä. Ensinnäkin: kuka tarvitsee voiveistä? Voita voi levittää millä tahansa veitsellä. Tarvitseeko joku tosiaan erillistä veistä siihen tarkoitukseen? Toiseksi: palkintoveitsi on Pentikin, mikä ehkä jollekulle tuo lisäarvoa, mutta kuvasta päätellen kyseessä on aivan perinteinen puuveitsi. Sen todellinen rahallinen arvo ei voi olla paljon oivariinipakkausta isompi. [- – -] Kampanja alkoi ärsyttävyydessään kiinnostaa niin paljon, että menin katsomaan sen nettisivut. Siellä kävi ilmi, että kaiken kukkuraksi kilpailuun ei voi osallistua, ellei ole rekisteröitynyt Valion nettisivuille. Eli kaiken huipuksi firma hakee voiveitsen hinnalla vielä lisää sähköpostiosoitteita suoramarkkinointiaan varten.” (Mari Koo)

5 Comments

  1. Kampanja vaikuttaa typerältä, mutta minä kyllä käytän voiveistä – silloin kun ylipäätään käytän voita tai muita vastaavia rasvalevitteitä leivälläni. En viitsi olla tiskaamassa vähiä veitsiäni jatkuvasti, joten säilytän puista voiveistäni jääkaapissa rasian päällä. Ja kun haluan sen tiskata, onneksi laatikossani on toinenkin puinen voiveitsi.

    Siitä kyllä olen samaa mieltä, ettei puinen voiveitsi olla millään tavalla arvokas, vaikka olisi itse Jeesuksen veistämä.

  2. Vinkkiä pukkaa taas:
    Näissä tapauksissa kannattaa käyttää ns. disposable-osoitteita, kuten mailinator.com tai 10minutemail.com

  3. Voiveitsi on keittiön ihanin esine. Ensinnäkin, kuten edellinen kirjoittaja, säilytän sitä jääkaapissa. Metalliveitsi on tällöin käytössä ällöttävän kylmä, puuveitsi ei. Toiseksi, jos veitsi sattuu olemaan esim. katajaa, siitä tulee ihana aromi levitettyyn voihin.

    En kyllä silti koskaan tahtoisi voiveistä, jossa on joku tuotemerkki tai logo.

  4. Sattuipa sopivasti. Tulin selaamaan, olisiko joku kommentoinut erästä rasvalevitettä ja olitkin juuri kirjoittanut toisen merkkisestä. Siihen liittyen, jo aikuisen lapsen äitinä pelottelen: lasten suosimat tuotteet vasta ansoja ovatkin. Kerätään milloin mitäkin koodeja ja korkkeja että saadaan ihan luokaton t-paita mainostekstillä!
    Oma asiani koskee itse tuotetta. Joudun nyt siirtymään kokonaan laktoosittomiin tuotteisiin ja etsin niiden valikoimista sopivia. Otin kokeeksi Prismasta Rainbow laktoosittoman margariinin. Päättelin, että jos se on pahaa, niin heitän sen sitten pois, olihan hinta alle euron. Valikoimaa hyllyllä nimittäin oli ihan tolkuttoman paljonja jostain piti vertailu aloittaa. Kuvittelin ettei se käyttökelvotontakaan olla.
    Tänään ymmärrän erittäin hyvin taannoiseen kissanrasvakohuun uskoneita. Tämä Rainbow margariini ei ole mistään kotoisin! Eniten se muistuttaa koostumukseltaan peruvoidetta tai vitalista. Enkä kyllä millään voi pakottaa itseäni sitä paketillista käyttämään.
    Olisinkin utelias sen suhteen, onko joku mieltynyt siihen? Eli olenko minä vain nirso kun haluan levitteenkin olevan oman makuni mukaista? Hirvittää heittää pois, mutta järjetöntä sitä on säilyttääkään.