Kulutusjuhla

Sama tarjoussipuli on paljon kalliimpaa K-Extrassa kuin K-Supermarketissa

Pinttelyblogissa ihmetellään, miksi K-ryhmän eri kaupat myyvät samaan aikaan tarjoustuotteita aivan eri hintaan. Esimerkiksi Pirkka-sipulit olivat K-Extrassa 1,75 e/pss, kun K-Supermarketissa hinta oli 0,99 e/pss. ”Mikä siis lienee K-konsernilla tarkoitus?

– Kertoa selvästi kuluttajille, että kannattaa sinne isompaan kauppaan mennä, vaikka matkaakin olisi?
– Hätistää pikkukauppiaat pois isompien jaloista (syytä olisi – meidänkin kaupungissamme on vielä yksi sitkeä jäljellä)

Vai onko tämä vain taas osoitus siitä, että kun liiketoiminta on riittävän suurta, niin enää ei oikea käsi tiedä, kenen taskussa vasen jalka on?” (Mari Koo)

4 Comments

  1. En nyt oikein ymmärrä tätä koko juttua. K-extrassa on kaikki muutkin Pirkka tuotteet kalliimpia kuin Citymarketissa. Supermarketit kun yleisesti on edullisempia kuin pikkukaupat. Sama pätee myös osittain tarjoustuotteissa. Tai lähinnä kummassakin kaupassa omat tarjouksensa.

    • Vaikken ole alkuperäinen kirjoittaja, niin mielestäni ongelma on se, että kaupoissa on samaan aikaan tarjouksessa samat tuotteet, mutta aivan eri hintaan. Kaikki varmasti tietävät sen, että erikokoisissa kaupoissa on eri hinnat, mutta kun se lätkäistään räikeästi ilmoitusten kautta kuluttajan naamalle, niin se tuntuu tietysti häiritsevämmältä. Eli ehkä siksi jotenkin niitä tarjoustuotteita kannattaisi ketjunkin tasolta vähän miettiä. Tuo sipuleiden hintaerohan on todella suuri.

  2. Samoin, en ymmärrä ongelmaa. Eri kauppa, eri hinnat. Edes saman ketjun kaupoilla ei ole samat hinnat, saati saman konsernin kaupoilla. Erilaiset ympäristöt, erilaiset kilpailutilanteet, erilaiset hintarakenteet.

    Ihan normaalia, ei ongelmaa.

  3. Ongelma tosiaan kirjoittajalta hukassa. K-kaupathan eivät muodosta mitään oikeaa ketjua jossa kirjanpito ja tarjoukset olisivat yhteisiä ja sekä voitot että tappiot menisivät samaan koriin vaan käytännössä jokainen kauppa on oma yrityksensä jolla on oma kirjanpitonsa. Joten jokaisen kauppiasomistajan tehtävänä on miettiä se millä hinnalla tavaraa voidaan myydä ulos jotta toiminta kannattaa ja jos isommalla volyymilla samaa nimikettä voi myydä pienemmällä yksikkökatteella niin pelkkä tieto siitä ei edelleenkään paljoa lämmitä pienkauppiaan mieltä..

    Sehän se vasta olisikin veikeää jos konsernitasolta mietittäisiin ketjun tarjoustuotteet niin tasapäisiksi että toisaalla markettikauppias ei pääsisi mainosten sisäänheittonimikkeissä samaan hintaan kuin naapurissa oleva ja saman markkina-alueen asiakkaista kilpaileva S-kauppa ja siltikin sama hinta vetäisi taas lähikauppiaan katteet nollaan..