Suomessa jaksetaan keskustella alkoholin hinnoista, kulutuksesta ja mainonnasta kiitettävän paljon. Ei varmaan olisi ihme, jos tänne rantautuisi Ruotsin malli: alkoholimainokseen on liitettävä varoitus alkoholin haitoista samaan tapaan kuin nykyisin tupakka-askeihin.

Minä en usko noiden varoitustekstien hyötyyn. Ainakaan minun viinin ostopäätöstä mainoksessa oleva teksti ei muuta lainkaan (kuva on Amelia 26/05 -lehdestä).

Ajattelin nostaa esiin myös muutaman blogitekstin, joissa käsitellään arkipäivän kuluttajuutta. Pagisija on suositellut omia metsurinsaappaitaan tuntemattomalle naiselle. Mila on ryhtynyt rahastosijoittajaksi. Salanimi&Salanimi muistelee Voimariini-mainosta ja kaipaa kermaa ja voita. Aspo on pelannut DVD-Aliasta, pohtii multimedialaitteita joululahjana ja epäilee, että Linux on monien mielestä kirosana vempeleitä mainostettaessa. Umppa oli naureskellut, kun juotava jogurtti tuli markkinoille, mutta nyt nauttii sitä reiluina annoksina.