Kulutusjuhla

Todellisuutta vastaava mainoskuva

wednesday 14. decemberta 2005 klo 22.47 kirjoittajana Mari Koo

Uusimman Kuluttaja-lehden kysymyspalstalta joku tiedusteli, ovatko hampurilaismainokset ja vastaavat harhaanjohtavaa mainontaa. Niissähän tuote tunnetusti näyttää muhkeammalta ja paremmalta kuin mitä tiskillä saatava tuote todellisuudessa on.

Vastaus oli, että tuotteen pitäisi kuvissa näyttää “todelliselta”, joten ylimehukasta, ylirunsasta kuvaa voidaan pitää harhaanjohtavana mainoksena.

Ilmeisestu Hesburger on jo päättänyt siirtyä realistisempiin mainoskuviin. Vai mitä pitäisi päätellä tuosta kuvassa, jossa pulla ei ole ainakaan minun mielestäni mitenkään erityisen herkullisen näköinen?

Be Sociable, Share!

2 kommenttia kirjoitukseen “Todellisuutta vastaava mainoskuva”

  1. Räpätin says:

    Hampurilaismainosten harhaanjohtavuus on kaksipiippuinen juttu. Jos kuvan hampurilaisessa on sellaisia aineksia tai ominaisuuksia, joita ostaja ei automaattisesti saa, vaan joutuu esim. maksamaan ylimääräistä perushinnan lisäksi, pitäisihän siitä jotenkin mainoksessa informoida. Automainoksissakin lukee aina: “Kuvan auto erikoisvantein”.

    Elintarvikkeiden valokuvaamisessa käytetään monenlaisia jippoja, jotta tuotteet saadaan näyttämään hyviltä kuvissa. Ketsuppi ei välttämättä ole ketsuppia väärän värisävyn vuoksi ja niin edelleen. Tiettyyn rajaan asti manipuloinnin voi ymmärtää, mutta missä se raja kulkee – se onkin eri juttu. Kirjoitin kuvien manipulointiin liittyvästä problematiikasta vastikään omassa blogissani http://mediarapatin.blogspot.com.

    Kuluttajana koen ärsyttäväksi sen, että hampurilainen esitellään valheellisen rehevänä, ja käteensä saa kuitenkin littanan vehnälimpun, jonka välissä on muutama nahistunut kasvis.

    Elokuvassa Falling Down (Rankka päivä) Michael Douglasin esittämä roolihenkilö muuten suivaantuu tästä samasta asiasta niin pahasti, että järjestää hampurilasbaarissa aseellisen välikohtauksen…

  2. Mari says:

    Kyllähän tuo kuvien manipulointi myös elintarvikkeiden suhteen lienee monien tiedossa, ja olen ihan samaa mieltä siitä, että tiettyyn rajaan asti manipulointi on ihan ok.

    Elintarvikepakkauksissahan usein lukee “Tarjoiluehdotus”, kun jäätelöt on vaikka ladottu maljaan ja pistetty mansikoita päälle. Hyödyttäisikö sitten jokin vastaava lisäys hampurilaismainoksissa, sitä en osaa sanoa.

    Siksi kai tuo Hesburgerin pullamainos niin pistikin silmään, kun tuote näyttää juuri siltä, mitä voisi olettaa saavansa.

    Hehee, enpäs itse enää muistanutkaan tuota Rankan päivän kohtausta!

Kommentoi