Kulutusjuhla

Aikakauslehtien maailmassa

wednesday 22. marchta 2006 klo 22.19 kirjoittajana Mari Koo

Sain tänään tutkailtavaksi Veli-lehden, eli nuorille miehille suunnatun Trendin kaltaisen lehden. Koska en kuulu kohderyhmään, taidan olla jäävi arvioimaan julkaisua, mutta kiitettävästi siinä kaikenlaista miesten vaatetta, tuotetta ja kosmetiikkaa esitellään.

Toivottavasti tämä lehti nyt löisi itsensä läpi, ettei enää tarvitsisi kuulla näistä miehille suunnatuista aikakausjulkaisuista, jotka eivät sitten kuitenkaan Suomen markkinoilla menesty. Ihmettelenkin, mikseivät lehtikustantamot panosta innokkaammin jo olemassa olevaan lukijaryhmään eli kaltaisiini naisiin.

Minusta nimittäin tuntuu, ettei tällä hetkellä ole olemassa yhtään naistenlehteä, jonka kokisin varsinaisesti itselleni tehdyksi: haluaisin kerran kuukaudessa ilmestyvän lehden, jossa yhdistyisivät sopivasti kauneus-, muoti-, kunto-, terveys-, sisustus-, ihmissuhde- ja ajankohtaisjutut.

Siis sekä kevyttä hömppää että vakavampaa asiaa, mutta painotus sillä asiapuolella. Hieman kuin Image, mutta lähempänä ruohonjuuritasoa ja selvästi naisille tehtynä.

Aikakauslehtipuolella ihmettelin tässä myös Anna-lehden kampanjaa. Hesarin välissä tipahti joku tarjouslippu, ja mieleeni jäi, että tarjouksessa mainitun tilauksen pystyi tekemään tietysti myös netissä. Annan sivuilta suoraan löytyi kyllä tilausmahdollisuus, mutta ei mainintaa kampanjasta. Niin oli sitten kaivettava esiin se Hesarin mukana tullut mainoslärpäke ja sitä kautta päädyin oikealle sivulle.

Tämähän nyt tietysti oli vain yksi esimerkki siitä, miten lehtiä myydään mitä erilaisimmilla kampanjoilla ja hintatarjouksilla. Mutta silti toivoisi, että kuluttajaa kohdeltaisiin tasapuolisemmin ja mahdolliset kampanjat tuotaisiin reilusti esiin nettisivuilla: nyt piti muistaa tarkka osoite, ennen kuin pääsi kiinni haluamaansa kampanjaan.

Be Sociable, Share!

15 kommenttia kirjoitukseen “Aikakauslehtien maailmassa”

  1. Mari Koo says:

    Testikommentti

  2. oopa says:

    Nii, mun mielestä Trendi on hyvä lehti, vaikka ihannenaiseni (Hanna Jensen) lähtikin päätoimittajan paikalta. Uusi Velikin oli ihan luettava.

    Lehdestä löytyi muutama mielenkiintoinen juttu, joissa arvostettiin miehen näkökulmaa ja ajatusmallia. Hyvä! Yleensähän naistenlehdissä mies on se mulkku, teki se mitä tahansa. Joko se tahtoo lapsia ja perheen (yök) tai sitten sen mulkku on sitoutumiskammoinen (auts).

    Noh, Trendi on tullut työpöydälle Formalta kysymättä. Toivottavasti myös Veli saapuu jatkossa.

  3. Mari Koo says:

    Kyllähän sitä Trendiä lueskelee, jos se vastaan tulee, mutta en (enää) halua tilata sitä itselleni. Minun pitänee vielä lukea lehti ajatuksella läpi, niin saan vähän pohjaa tuohon miesnäkökulman arviointiin.

    Veli ilmestyy näköjään kaksi kertaa tänä vuonna, eli jos ei työpöydälle kulkeudu, niin näköjään 7,90 eurolla ne lehdet voi tilata kotiin saakka.

    (Testikommenttini oli ihan vain testikommentti!)

  4. Suomessahan on vaikka kuinka monta miesten menestyvää aikauslehteä, joista vanhimmat ovat olleet markkinoilla jo kymmeniä vuosia.
    tämäkin on ollut markkinoilla vaikka kuinka kauan.

  5. oopa says:

    Tänään tuli myös Trendi. Politiikkaa, yhteiskuntaa ja muotia sopivassa suhteessa.

  6. Mari Koo says:

    Petja, toki nuo lehdet tiedetään! Kai niitäkin sitten vielä joku ostaa, vaikka netti on tissejä pullollaan.

    Oopa: Älä yritäkään käännyttää minua Trendeilijäksi!

  7. oopa says:

    Sä voit kato jatkossa tulla mun luokse lukemaan Trendin, jos ne ymmärtää siirtää jatkossa tilauksen Helsinkiin. 😉

  8. Kari Haakana says:

    Komppaan Petjaa, tosin hieman toiselta suunnalta. Meinaan että Mikrobitti, Tietokone, Tekniikan Maailma et al. on kyllä leimallisesti miesten aikakauslehtiä. Tämän toteamiseen ei tarvitse risc-häkkyröitä kovin montaa minuuttia tuijotella.

    Tätä taustaa vasten on vaikea ymmärtää tätä vinkunaa puuttuvista mieslehdistä.

  9. Mari Koo says:

    Oopa: No sitten minulla onkin yksi hyvä syy lisää käydä kylässä sun luona! Harmi, että Trendi ei ilmesty kauhean usein 😉

    Kari: Joo, noinhan se on. En minäkään tietysti niitä uusia miestenlehtiä kaipaa, ja hyvin miehet tuntuvat pärjäävän tällä nykytarjonnalla. Mutta luulen silti, että tuo Veli voisi hyvinkin löytää jonkinlaisen lukijakunnan näistä nykyajan nuorista miehistä.

  10. Z says:

    http://www.uusinainen.fi/ Toivomasi naistenlehti taitaakin olla siinä 🙂

  11. Mari Koo says:

    Kiitos vinkistä, Z! Tuosta lehdestä vain puuttuu se kunnon hömppä-, meikki- ja trendiosio, joka ideaalilehdessäni pitäisi myös olla 🙂

  12. Petja says:

    Minä saattaisin sanoa yhtä sun toista painettujen vitunkuvien myymisestä, sillä ne ovat perheelleni merkittävä tulonlähde, mutta liikesalaisuudet ja sellaiset…

    rzfoy myy ihan hyvin otaniemessä

    ps. marinadi ei tykkää minusta.

  13. Mari Koo says:

    Petja: Varmasti ne kuvat myyvät, sitä en epäile!

    (Marinadi ei ole tykännyt kovin monesta muustakaan viime aikoina, ei siis mitään henkilökohtaista antipatiaa).

  14. Tämä on nykyään just tätä. Palvelu katoaa, ei edes antipatia ole enää henkilökohtiasta.

    Spixuteqx valmistaa antipatia automaatteja

  15. Anu says:

    Minusta Trendi-lehti muuttuu koko ajan huonommaksi, jutut ovat nykyään jotenkin köykäisiä ja asenne ärsyttävän näsäviisas. Oikein harmittaa, että menin juuri tilaamaan sen ja muistaakseni vielä vuodeksi (ne onnistuivat saamaan minut ansaan hyvän tilaajalahjan avulla).

Kommentoi