Kulutusjuhla

Tilaajalahja ei aina ilahduta

tuesday 31. octoberta 2006 klo 11.53 kirjoittajana Mari Koo

Veera oli saanut kotiinsa paloautonpunaisen huivin, joka ilmeisesti oli jonkin lehden tilaajalahjaksi, mutta tästä ei kerrottu mitään paketin mukana.

Välillä nämä tilaajalahjat ihmetyttävät: kyllä minuun kuitenkin vetoaa enemmän mahdollinen alennus tai vaikkapa saman julkaisijan muiden lehtien ilmaisnumerot, kuin joku halpiskoru, kalenteri, varvassandaalit tai käsipyyhe.

Oleellista olisi silti saada sen tuotteen mukana ne kiitokset tilauksesta, niin ei tarvitisisi Veeran tyyliin ihmetellä alkuperää.

Osa lehdistä antaa myös tilaajilleen mahdollisuuden suositella lehteä jollekin ystävälleen. Tällöin suosittelijat vaikuttavat saavan kohtuullisen arvokastakin tavaraa, esimerkiksi pieniä kodinkoneita.

Jos tuote tuntuu olevan tarpeellinen, niin on varmasti helppo suositella lehteä tutulle ja kertoa, että kun minä sitten saisin tällaisen lahjan. Samalla voidaan myös sopia, että suosittelija vaikkapa maksaa osan tilauksesta ihan vain kyseisen tuotteen saadakseen.

Mitään tietoa siitä, miten paljon näitä suosittelutilauksia eri lehdet saavat, ei minulla ole. En myöskään itse muista koskaan suositelleeni kenellekään lehteä vain mahdollisen palkkion toivossa, mutta en pitäisi sitä mitenkään mahdottomana.

Be Sociable, Share!

7 kommenttia kirjoitukseen “Tilaajalahja ei aina ilahduta”

  1. Lauri says:

    Tänään juuri tuli lehden tilaustarjous, jossa oli täkynä kalenteri ensi vuodelle. Olisin voinut ottaakin kalenterin…

  2. Mari Koo says:

    Minulle sattumoisin saapui Annan mainos, jossa luvattiin kahden kuukauden tilauksesta lompakko (arvo 29 €) ja yllätyslahja (8 €), kaupan päälle marraskuun viimeisin numero sekä kolmen kuukauden Annat, eli mainoksen mukaan 94,90 euron edut. Tilauksen hinta olisi 38,20 euroa.

  3. Veera says:

    Tämän mahdollisen tilaajalahjan sellofaanikäärestä vihdoin kaivettuani ja sitä ihmeteltyäni epäilykset saivan vahvistuksensa. Huivin reunaan oli ommeltu ihan pieni Anna-lehden logo.

    Jep jep. Onneksi eivät lähettäneet kosmetiikkalaukkua.

  4. Mari Koo says:

    Olisikohan tuossa saamassani tarjouksessa mainostettu kahdeksan euron yllätyslahja vaikka samanlainen huivi? 🙂

  5. Tarjamummo says:

    Kuinkan moni muu tekee tätä: olen kirjakerhon jäsen. Ja intohimoni ovat kirjat. Joku ystäväni saattaa selata kirjakerhon lehteä ja kiinnostuukin kirjojen sijasta jostain lahjasta. Sovimme keskenämme, että hän liittyy kerhoon ja saa aikanaan sen lahjan. Ja minä saan liittymislahjakirjat, jotka hän “mukamas valitsee ja tilaa”. Toki se on vähän kiusallinen prosessi ystävälle pysyä kerhossa ja hoitaa peruutukset, palautukset yms jäsenyyden vaatiman ajan. Mutta saatammepa toimia niinkin, että peruutan itse haluamani kirjan ja otan sen ystäväni kautta.

    Rikollistako? Sanokaa te!

  6. Tarjamummo says:

    Olen kuunnellut kerran juuri Anna-lehden edustajan luentoa näistä tilaajalahjoista. Aikamoista peliä. Tuotteet valitaan tietysti siten, että ne mahtuvat postiluukusta. Kukaanhan ei niitä postista varmaan viitsisi noutaa. Mutta eivät tätä tee ainoastaan naistenlehdet. Toimialan tapa näyttää olevan. Jopa Kauppalehti sortuu tällaiseen. Ja krääsä on naurettavaa.

    Kuinkas moni teistä on “koukussa” Yves Rocherin mainioihin lahjoihin? Tulee tarjous, jonka täkyä ei voi ohittaa. Mutta mikä muodostuu krääsän hinnaksi, jos ei tilaa mitään? Onhan heillä ihania jalkakylpyporeita ja jotain muutakin ihan asiallista, mutta silti!!! Minä myönnän, että olen tietoisessa koukussa. Ihan oranssi huivi, kun oranssi on pukeutumiseni yksi perusväri. Tyttärelleni mukava fleecekylpytakki viime talvena joulupukin konttiin ja nyt samanvärinen pusakka…

    Jotain kelvotonta olen palauttanut heille joskus asiakaspalautuksena kitkerien kommenttien kera. Kyllä niitä voi näet opettaa noita firmoja, jos viitsii!

  7. Mari Koo says:

    Tarjamummo: Tuossa kirjakerhotoiminnassa ei mielestäni ole laittomuuksia. Jos firma tarjoaa tuollaisen tutustumisedun, niin oletettavasti ovat laskeneet riskinkin sille, että joku toimii kertomallasi tavalla. Eli hinnoittelussa yms. nuo kuvaamastasi toiminnasta aiheutuvat kulut sitten otetaan huomioon.

    Itse olen nykyisin ottanut linjan, etten tilaa mitään pelkän tilaajalahjan vuoksi. Yves Rocher on jotenkin ärsyttävä firma, kirjekuoret täynnä paperia yms, joten ei tee mieli kannattaa sen toimintaa.

    Ja toki tätä tekevät muutkin lehdet ja yritykset: ilmeisesti tilaajalahjat ovat siis hyvin toimiva tapa.

Kommentoi