”Yleiseksi totuudeksi on muodostunut, ettei kosmetiikkamainontaa kannata uskoa, eikä siitä näin ollen viitsi edes valittaa. Kuluttajavirasto on tänä vuonna saanut vain yhden valituksen kosmetiikkatuotteesta: vedenkestävänä myyty ripsiväri oli valittajan mielestä vain säänkestävää.”

Näin kertoo artikkelissaan Niina Mäkeläinen Tulva-lehdessä (4/2006, 14-17). Jutun mukaan kosmetiikan myynti on kymmenen viime vuoden aikana tuplaantunut, joten luulisi valittamisen aihetta ilmaantuvan hieman useammin.

Meikkien ja voidepurtiloiden lupauksille helposti vain hymähtelee, eikä todellakaan jaksa valittaa edes valmistajalle. Lisäksi kosmetiikka on ainakin minulla se tuoteryhmä, jossa kovin helposti sortuu heräteostoksiin, erityisesti alennusten houkuttelemana.

Äskettäin avattiin Vantaalla Suomen ensimmäinen kosmetiikan suurmyymälä Eve, joten kosmetiikan myynnin kasvu varmasti jatkuu (Sivuhuomiona mainittakoon, että sivuilta pistää kaltaiseni yhdyssanaviilaajan silmiin lause ”kosmetiikka osastomme ammattilaiset tarjoavat myös ajanhenkisiä ja trendikohtaisia meikkaus vinkkejä.”)

Yksi Tulvan juttuun haastatelluista on Suomen kosmetologien yhdistyksen toiminnanjohtaja Raili Koivukoski. ”— naisia syyllistetään, jos he huolehtivat itsestään, ja hulluinta on, että naiset syyllistävät toisiaan.”

Toinen haastateltu, kemikaalien riskiarviointeja tekevä Eeva-Liisa Sainio, sanoo, että hänen mielestään olisi parempi käyttää tuotteita, joissa on mahdollisimman vähän ainesosia. Sainio itse on mieltynyt perusvoiteisiin.

Näin ollen kehotan kaikkia ostamaan kosmetiikkaa, jos se hyvältä tuntuu, mutta itse koetan hieman rajoittaa omien hankintojeni määrää ja pidättäytyä harkitsemattomista heräteostoksista.