Kulutusjuhla

Parranajo on tyyristä

Gillette on tuonut markkinoille taas uuden partahöylän. Fusionia saa joko ”mikrosykähdysmoottorilla” (Fusion Power) tai ilman (Fusion) ja hintaa laitteella on ~17/13e. Mutta terät ja niiden hinta. Neljän Fusion Power terän hinta on noin 17e, eli ~4.25e. Kun BIC:n tavallisten höylien hinnaksi kun jää alle 20 senttiä kappale, niin voi miettiä onko tässä järkeä. Itselläni parraskasvu on nopeaa ja tuuheaa, mutta mielummin panostan hyvään partavaahtoon. Body Shopin vaahtoon olen ollut erittäin tyytyväinen. Lisäksi sen kun levittää sudilla, niin partakarvat nousevat varmasti sopivaan asentoon.

11 Comments

  1. Naisten säärikarvataistelussa olen ollut tyytyväinen epilaattoriini, josta Überkuulissakin (http://tinyurl.com/y7q4lp) puhuttiin. Vaikka kertahankintahinta on kallis (taisi maksaa jotain 70 e), niin ei tarvitse ostella hintavia höyliä tai muuta välineistöä jatkuvasti, ja karvat pysyvät pidempään poissakin.

    Mutta ei siis ole ilmaista naisillakaan, huoh.

  2. Miesten koneet ovat ihan perseestä.

    Nim. merk. sellaistakin kokeillut…

  3. Olen ollut ihan tyytyväinen omaani, jonka sain jouluna. [Siis partakoneeseen. Epilaattorini on ihan surkea]. Voisin kirjoittaa analyysiä jonnekin, jahka joudan.

  4. Suosittelen perinteistä yksiteräistä ”safety razoria”. Höylät maksavat enemmän kuin esim. Gilleten vekottimet, halvimmillaan uutena pari-kolme kymppiä. Terät vain noin 5e / 10 terää, riippuen merkistä. Pidemmän päälle säästö on selkeää, ja itse ajokin on mukavampaa.

    Tässä mainiota videosarjaa aiheesta.

  5. Itse olen harkinnut myös vanhemmantyyliseen yksiteräiseen vaihtamista, sillä partaa saa nykyisellään ajella vähintäänkin kerran vuorokaudessa ja teriä menee, tiedä sitten mitä titaanikarvaa leuka pukkaa..

    Käytän tällä hetkellä Gillette Mach 3:sta, joka on.. no ”ihan jees”. höylätä saa kyllä semmoisen kaksi-kolme kertaa suuntaansa, ennenkuin turpavärkki siliää, mutta ajo on silti ihan mukavan tuntuista. Terät vaan maksavat kyllä aivan järjettömästi.

    Itse en näe pointtia tuossa Fusionissa, koska välillä tuntuu jo, että nuo kolme terääkin ovat niin lähekkäin toisiaan, että ei mahdu enää jouhet terien väliin. Voi kun uskaltaisi opetella partaveitsen käytön, sitten voisi tuntea machopisteiden nousevan uusiin sfääreihin.

  6. Ostin vuosi sitten höyläkauden jälkeen sähkökoneen ja olen ollut tyytyväinen.

    Bic on sen verran surkea ettei se ole edes sen hintansa arvoinen.

  7. Eilen lähti tilaukseen saksalaisvalmisteinen Merkur Futur. Löytyi siinä ohessa ihan mielenkiintoinen (ja mukavanhintainen) naamankorjaussarjoja myyvä nettikauppa, http://www.miehenkauppa.fi – suosittelen katsastamaan tarjonnan läpi.

  8. Voin myös kehua Matin mainitsemaa kauppaa. Ostin juuri sieltä aikoinaan Merkur Heavy Dutyn, jota tosin enää ei näytä olevan myynnissä, mutta joka on erinomaisen jämäkkä.

  9. Heh hienoa palvelua sai kyllä tuolta Miehenkaupasta! Nopea toimitus ja asianmukaisesti (jopa ekologisesti turhankin reilusti) pakattu toimitus. Merkurille säästin Reilun 26 tunnin sängen ja täytyy kyllä sanoa, että petyin. Varmaankin vielä taidon puutetta, mutta jostain syystä Merkurin Safety Razor -terä ei yksinkertaisesti katkaissut jykeviä sängenpätkiäni paikoin! Pitänee ostaa vesuri seuraavaksi…

  10. Ideanahan ei ole ajaa yhdellä kerralla koko partaa, vaan ajoon kannattaa käyttää 2-3 vetoa, joiden välissä vaahdottaa kasvot uudestaan. Ensi alkuun itsellänikään ajo ei tuntunut erityisen hyvältä, kun ajotaito kehittyi, myös jälki parani.

    En usko kyse on niinkään terän ominaisuuksista, kuin kasvojen valmistelusta ja ajotekniikasta. Eli kuumalla vedellä pesemisestä/huuhtelusta ja hyvästä partavaahdosta.

  11. Merkur Vision (Futur on hieman kolho) tai Gilletten 40-luvun SuperSpeed, israelilaiset super+ -terät tai Merkurin vastaavat (kappalehinnat 20-50 snt), hyvä suti, Prorason vaahto ja Geo F Trumperin AS, niin johan alkaa parta leikkaantua. Aloituskustannusten jälkeen kuukausikulut ovat takuulla alempana, kuin Gilletten viljapuimureilla. Myös iho tykkää ja ajojälki on maailman parhainta. Tietenkin Mach3/Fusion -> SafetyRazor -progressio vaatii niiden tusinahöylien kanssa opittujen väärien parranajotapojen unohtamista varsin tehokkaasti.