Kulutusjuhla

Auto, taksi vai bussi

Seppänen on laskeskellut oman auton, taksin ja Helsingin joukkoliikenteen käytön kustannuksia. ”– – – henkilö voi siten käyttää taksimatkailuun 2*30 euroa päivässä (vuodessa 15 000 euroa), ja se on silti halvempaa kuin oman auton käyttö”. Kommenteissa Topias esittää kritiikkiä laskelmiin ja linkkaa omaan bensiinin ja dieselin käyttölaskuriin. Autoasiaa eli tuulilasinpesunesteestä kirjoittaa myös Tomi: ”Litrasta tuskin pikkupakkasia kestävää litkua huoltoasemalla saa maksaa saman kuin haplahallissa neljän litran kanisterista tiivistettä, joka vielä 1:1 laimennettunakin kestää -30 asteen pakkasen”. (Mari Koo)

3 Comments

  1. Jo esitettyyn kritiikkiin voisi lisätä sen pelkkä työmatkailu on usein vain osa autonkäyttöä.

    Nopeasti laskukoneella ynnäillen päädyin siihen tulokseen että minulla ja paremmalla puoliskollani menisi vuodessa helposti n. 2000 euroa pelkkiin mökkimatkoihin jos nojautuisimme matkahuollon ja paikallisen taksiyrittäjän varaan siinä missä omalla autolla polttoainekuluihin menee tuollaiset 160 rahaa.

    Muihin sukulointeihin bussin/junan ja taksin varassa menisi niinikään tuollaiset tuhannen euroa siksi että matkustus jakautuu senverran laajalle alueelle ettei mitään sarjalippua tms pystyisi hyödyntämään järkevästi ..

  2. Suurimmaksi osaksi nämä ihmiset, joiden mielestä oma auto on täysin korvattavissa asuvat pääkaupunkiseudulla. Eivätkä he ilmeisesti koskaan edes matkusta pks:n ulkopuolella. Täällä ”maalla” Tampereella pärjää myös suht mukavasti linja-autoilla, mutta kyllä linja-auton taksat nousevat melko kalliiksi jos vähän kauemmas tahtoo matkustaa, jolloin omalla autolla ajaminen tulee väistämättä halvemmaksi.

    Ilman alennuksia junamatka Tampere-Helsinki-Tampere maksaa IC-junassa 52 euroa. Saman matkan tekee yksin henkilöautolla helposti 40 eurolla jopa ei niin vähäkulutuksisella vanhalla autolla. Ei tässä maassa luonnonystävää paljon kiitellä.

  3. Pääkaupunkiseutulainen luonnonystävä provosoitui Matin kirjoituksesta 🙂

    En lukenut alkuperäisiä juttuja, joihin postaus viittasi, mutta en usko, että kukaan vakavissaan väittää oman auton olevan täysin korvattavissa missä tahansa. Mutta väitän, että pk-seudun SISÄLLÄ oma auto on normaalitilanteissa täysin korvattavissa. Henkilöautoa oikeasti vaativia tilanteita on kaupunkilaisen arkielämässä harvassa, ja silloin on helppoa ottaa taksi tai lainata auto. Jos ei ole autollisia tuttavia, niin voi liittyä sellaisten autonlainausfirmojen asiakkaaksi – niillä kuuluu olevan hyvä palvelu ja kohtuullisellakin käytöllä edulliset hinnat verrattuna oman auton pitoon.

    Jyri, laskitko myös auton huolto-, vakuutus- yms. ylläpitokulut? Ei silti, on täysin ymmärettävää, että esim. juuri mökkimatkan kaltaisissa tilanteissa oma auto on käytännöllisin, ehkä (valitettavasti) halvinkin.