Kulutusjuhla

Blogit yritysten kuluttajatiedon lähteinä

Yritykset seurailevat nettiä, kuten keskustelupalstoja ja blogeja, jo systemaattisemmin saadakseen selville, mitä kuluttajat tuotteista ja palveluista ajattelevat. Samoin myös markkinointi blogien kautta Suomessakin varmasti yleistyy (olen aiheesta kirjoitellut tuonne omaan blogiin).

Mitä mieltä olet siitä, että sinun blogiasi seurattaisiin jonkun yrityksen toimesta asiakastiedon tavoittelemiseksi? Kokisitko sen positiivisesti vai häiritseekö ajatus?

Entä miten suhtautuisit siihen, jos esimerkiksi Kulutusjuhlassa ottaisimme vastaan tuotteita ja arvioisimme niitä? Tietysti kertoen sen, että arvioinnin pohjalla on nimenomaan yrityksen aloite.

Aiheesta oli viime viikon Tietoviikossa (13.4., s. 13) Jaana Ahlbladin kirjoittama artikkeli, jossa todettiin mm. seuraavaa:

”Hän (myyntijohtaja Petri Lankinen Esmerkistä) muistuttaa, että joka alalla on omat blogittavat gurunsa, mutta kaikkein yritysten ei tarvitse seurata niistä jokaista. Tavisten päivkirjoista puhumattakaan.

”Täytyy miettiä, lukeeko niitä kukaan tai lainataanko muissa medioissa. Ja jois haluaa tietää pinnan alla kuplivista yhteiskunnallisista asioista, webbifoorumit ovat vain yksi, mutteivät todellakaan ainoa kanava.”

”Keskon kehityspäällikkö Jukka Hyvärin mukaan kuluttajat keskustelevat eniten isoista hankinnoista, kuten talopaketeista, kylpyhuoneremonteista ja kodinkoneista. Hänen mukaansa keskustelu on hyvinkin asiantuntevaa. Erityisesti tärkeää Keskolle on löytää kommentteja palvelukokemuksista, hyvistä ja huonoista – myös kilpailijoiden palveluista.”

3 Comments

  1. Mun mielestä olis vaan hyvä, jos yritykset lukisivat kirjoituksiani tuotteista ja palveluista eri foorumeille. Ei tarvis erikseen vaivautua lähettämään palautetta. Oikeastaan vielä parempi olisi, jos ne voisivat lukea ajatuksiani!

    Jos Kulutusjuhla alkaisi ottaa vastaan tuotteita arvioitavaksi, miten tämä enää eroaisi esim. lehdissä olevista tuotearvioista?

  2. Elena: Ah, ajatustenlukutaito se vasta kivaa olisikin!

    Mitä tuotearvioihin tulee, niin olisiko tilanne siis mielestäsi positiivinen vai negatiivinen? Eli olisimmeko riippumattomampia tms., jos arvostelemme tuotteita vain satunnaisesti? Meneekö uskottavuus ja objektiivisuus, jos arvioimme jostain firmasta saaduntuotteen?

  3. Kesko on hanurista.
    Koska sattuneesta syystä tiedän jotakin kauppojen ostoprosessista, ostan sieltä vain niitten imutarjouksista, joista niille ei käytännössä jää mitään käteen.