Kulutusjuhla

Minun Sonera

tuesday 24. aprilta 2007 klo 20.32 kirjoittajana Mari Koo

Sonera ilmoitti ryhtyvänsä tarjoamaan kuluttajille vain yhtä kännykkäliittymää, johon palvelut räätälöidään asiakkaan mukaan (via Talousanomat). Liittymän nimi herätti heti Feldonissa ärsytyksen: “Minun Sonera? Minulle on aika sama mitä liittymiä julkaistaan, mutta virallisissa yhteyksissä käytetty teknokieli särähtää aina korvaan. Siis miten niin Minun Sonera? Miksei Minun Sonerani? Tai jos välttämättä halutaan puhekielinen nimi, miksei Mun Sonera? Eihän tuossa nyt ole järkeä.” (Mari Koo)

Be Sociable, Share!

10 kommenttia kirjoitukseen “Minun Sonera”

  1. Kirsi says:

    Hahaa, tuleepa mieleen 70-luvun lopulta vastaavanlainen juttu. S-marketit lanseerasivat silloin S-merkin kuluttajille teemalla “Meidän merkki”. Asiaa puitiin julkisuudessa runsain määrin. Hauskinta, mitä muistan, on erään viihdeohjelman paheksuva tyyppi, joka kysyi: “Miksi sanotaan meidän merkki eikä meidämme erkki niinku pitäisi. Kysymme tätä Kakelta kuka on töissä kielitoimistossa.”

  2. Kirjafani says:

    Syynä “uudistukseen” on se että Soneralla on asiakaskato aika kova. Avasivat uudestaan jo kertaalleen kuopatun TeleFinlandin liittymämyynnin pysäyttämään asiakasvirran karkaamisen. Soneralla uudistus tarkoittaa hintojen korottamista.

  3. Mari Koo says:

    Kirsi: Varmasti tästäkin nousee kohua ja väännöksiä 🙂

    Kirjafania: Minua tässä uudistuksessa häiritsee se, että annetaan kuva hinnoittelun yksinkertaistumisesta. Ei tuo nyt kovin simppeliltä vaikuta näin ensivilkaisulla. Ja esimerkiksi puhelun aloitusmaksu (0,049 €) ei kyllä ole kovin asiakasystävällistä, kun siihen vielä liittyy puhelun hinta 0,079 euroa ja puheluiden veloittaminen kokonaisina minuutteina.

  4. Kari says:

    Kyllä noin räikeä kielioppivirhe ärsyttää minuakin. Jostain syystä näitä taas suositaan, kuten esimerkiksi Bemarin automainonnassa: “Ne, jotka ajaa, tietää”.

  5. Matti says:

    Nämä on niin väkisin väännetty englanninkielestä, että huonoa tekee. Soneralta minullekin tarjosivat uutta liittymää, mutta eipä kyllä innostanut. Syynä juurikin tuo sekava hinnoittelu.

  6. Soneran TYYTYVÄINEN asiakas says:

    “Syynä “uudistukseen” on se että Soneralla on asiakaskato aika kova. Avasivat uudestaan jo kertaalleen kuopatun TeleFinlandin liittymämyynnin pysäyttämään asiakasvirran karkaamisen. Soneralla uudistus tarkoittaa hintojen korottamista.”

    Asiakaskadosta on turha puhua kun firmalla on n.2,5milj. asiakasta. Totta, että Telefinland avattiin uusien asiakkaiden hankkimiseksi, mutta mikä yritys ei yrittäisi hankkia uusia asiakkaita??
    Ei muuten esim. Dna lahjoisi ihmisiä ottamaan liittymää heiltä ilmaisella puheajalla. Asiakkaat ovat kuitenkin joka yritykselle tärkein asia, jonka avulla yritys voi kehittyä ja menestyä.
    Et taida sitäpaitsi tietää yhtään mistä puhut, koska tällä viikolla tapahtunut uudistus koski hintojen LASKEMISTA, ei nousua niin kuin virheellisesti ilmoitit.

  7. laura says:

    nyt on myös kulta katriina-mainoksessa Meidän kahvi!

  8. Mari Koo says:

    No niin, nyt se leviää: pitäisiköhän ryhtyä mainostamaan Kulutusjuhlaa “meidän blogi” -termillä!

  9. Pete says:

    No huh huh, ei täälläkään hirveesti kyllä asioista tiedetä 😀 Minun Sonera(ni) uudisti Soneran liittymät kertaheitolla. Pakettimallit tuli mitkä puuttui aiemmin kokonaan. Paketeissa ei ole aloitusmaksuja ja veloitus sekunteina. Enemmän valikoimia kun millään operaattorilla ja ainoa operaattori Suomessa mistä saa 2000 minuutin pakettia. Esim. 350 minuutin paketissa minuuttihinnaksi tulee 5,6snt. Taisi tulla DNA:n ja muitten halpisoperaattorin asiakkaille vähän hätä kun heillä ei nyt olekaan halvin liittymä.

  10. sonerasonera says:

    Minun Sonera on siksi Minun Sonera että “Minun”-tilalle on tarkoitus laittaa SINUN nimesi, elikkäs vaikka “Marin Sonera” ja miltäs se sitten kuulostaisi jos se olisi Marin Sonerani?

Kommentoi