Eilen olin viettämässä iltaa teatteriravintola Kahdessa Kanassa, ja tilasin pääruuaksi paahdettua poronfilettä (26 €). Annoksen saapuessa pöytään tarjoilija pahoitteli, että lihan määrä on tavallista pienempi, joten hän huomioi sen loppulaskussa. Kommentoin, että sopiihan se: annos kuitenkin näytti ihan riittävän suurelta sen hetkiseen nälkääni.
Kun lasku saapui, oli ruokani hinta 20 euroa, eli alennusta tuli ihan mukavasti.

Näin sen tietysti pitäisi toimia. Jos jostain syystä ei tuote ei vastaa täysin alkuperäistä, niin myyjä voi myöntää siitä suoraan alennuksen tai tarjota muuta hyvitystä (esimerkiksi ravintolassa ilmainen jälkiruoka).

Tässä tapauksessa en toki itse olisi edes huomannut asiaa, koska en ole paikassa aiemmin syönyt, joten tarjoilijan toiminta ilahdutti.