Kulutusjuhla

Mainonta vs. ostaminen

Saaraa ärsyttää mainonta: ”Toisaalta minusta on myös täysin kohtuutonta, että minulta vaaditaan jonkinlaista osallistumista (vastaamista, kieltäytymistä, kirjekuoren avaamista) siihen, että milloin mikäkin yritys tai yhdistys haluaa tyrkyttää minulle tuotetta x. Ärsyyntymiseni on mennyt niin pitkälle, että väitän jopa ostavani jonkun tuotteen sitä todennäköisemmin, mitä vähemmän sen mainoksiin olen törmännyt.

Tämä pistää miettimään, kuinka pitkälle tässäkin rumbassa voidaan mennä. Onko mahdollista, että mainonnasta tulee aina vain röyhkeämpää, isompaa, kovaäänisempää ja näkyvämpää? Jos näin käy, kokeeko suurin osa ihmisistä lopulta saman lievän hermoromahduksen kuin tutkijaryhmämme ja lakkaa ostamasta Coca Colaa tai Hennes & Mauritzin tissiliivejä? Se olisi minusta nimittäin hyvin mielenkiintoinen tilanne.” (Mari Koo)

4 Comments

  1. Minäkin väitän, että mitä enemmän jotakin on mainostettu, sitä vähemmän halukas olen ostamaan sen. Ja sanotaan että mainonta vaikuttaa ainakin piilotajuisesti. Ei minuun. Olen tarkkaillut. Vaatteet ostan kirpputorilta ja harvoin mitään tavaraa uutena. Ruokani ostan sen mukaan mitä on hyvä syödä. En esimerkiksi jotain HKn Ehta-kampanjan tuotteita, niinkuin moni näkyy tekevän. Ennenminkin minun ruokaostoksiini vaikuttaa tällaiset Pirkka, yms-lehdissä olevat artikkelit joissa kehutaan jonkin tuotteen sisältävän sitä ja tätä antioksidanttia.

  2. Agora: En nyt malta olla kommentoimatta, että ovathan ne Pirkkojen ja sun muidenkin lehtien jutut yhtä lailla mainontaa. Asiakaslehti on kaupparyhmän tuote ja se tehdään myyntiä edistämään.

  3. Sitä minä tarkoitinkin että tuonkaltainen mainonta muhun juuri uppoaa, jos joku on upotakseen. Niitten suhteen ei aina osaa olla kriittinen kun niin kauniisti kirjoittelevat. Tai joku Becelin esittelylehdykkä jossa sanotaan että heidän margariininsa on paras valinta leivän päälle(vieläpä kun sydänliiton logo on siinä lapussa). Eikö pieni määrä öljyä olisi kaikista paras leivän päälle. En tiiä itse.

  4. Ruuan ostamiseen vaikuttavat myös aiemmin täälläkin keskustelun aiheena olleet ruokailutottumukset. Kun itselläni on taipumus valmistaa ruokani alusta pitäen itse, mainonta vaikuttaa harvoin ruokakaupassa tehtyihin valintoihin. Pelkkiä tomaatteja, jauhoja tai jauhelihaa kun harvoin mainostetaan kauppojen tarjouksia lukuunottamatta – ja tarjoustenkaan perässä en juokse.

    Senhän ruoan mainostajat ovatkin viimeksi huomanneet, että terveellisyys myy, minkä takia pakkauksiin laitetaan nykyään ilmeisen paljon enemmän mm. mihinkään liittymättömiä prosenttilukuja (50% enemmän makua! Says who?). Ärsyttää meikäläistä ihan yhtä paljon kuin muukin mainonta, ellei enemmän. Lisäksi luulen, että oikeasti terveelliset tuotteet hukkuvat pseudokevyiden aspartaamipommien sekaan. Sitä paitsi kohtuudella käytettynä mikään ei ole epäterveellistä, ellei nyt laillisista aineista sitten tupakka.