Kulutusjuhla

Kulutuskriittinen possu ei kelpaa MTV:lle

Musiikkikanava MTV ei suostu esittämään kulutusta kritisoivaa mainosta, jonka taustalla on vastamainoskampanjoista tunnettu Adbusters, uutisoi Taloussanomat. MTV perustelee kieltäytymistään sillä, että ”mainos menee pidemmälle kuin mitä olemme valmiita kanavillamme hyväksymään”. Adbustersin mukaan mainoksessa esiintyvä sika kuvaa ”keskiverron pohjoisamerikkalaisen kuluttajan ahnaita tottumuksia”. Mainos on toki katsottavissa netissä: Adbusters on itse asiassa jo vuosia yrittänyt saada samaa mainosta julki, mutta tämä ei siis onnistu. Mainos liittyy Älä osta mitään -päivään, jota tosin Suomessa vietetään vasta ensi perjantaina. (Mari Koo, kiitokset Suvikolle vinkistä)

3 Comments

  1. No eipä tuossa nyt mitään ihmeellistä ole. Eihän MTV:llä olisi mitään järkeä sahata omaa oksaansa mainostamalla muita mainostajiaan vastaan?

  2. Ei ole järkeä siinä, että massamedian läpi sallitaan ainoastaan kulutusideologiaa (ja tähän liittyviä muita intressejä) tukevia viestejä. Näitä intressejä, jotka pidemmällä aikavälillä tarkasteltuina ovat yhteiskunnan perusteita nakertavia, mm. ekologisesti tarkasteltuna. Eipäilen vahvasti myös näiden viestien vaikutuksia kaikkiin lapsista vanhuksiin, lieneekö näillä opeilla hyvää elämää saavutettavissa.

    MTV:n pitäisi palvellla muuta yhteiskuntaa, eikä muun yhteiskunnan MTV:tä.

    Ärsyttää myös sen tyylinen argumentointi, että ”heillä oli valtaa, tekivät huonoja meidän muidenkin puolesta, älkää siis kritisoiko heitä, heillä oli valtaa, mainitsinko että heillä oli valtaa, älkää ihmetelkö siinä, alistukaa mielummin”.

  3. Tässä tapauksessa on pakko olla Soopelin kannalla. Kyllä nyt luulisi MTV:kin pystyvän sen verran olemaan suvaitsevainen, että myös rahalla ostettu kulutuskriittinen mainos hyväksyttäisiin näytettäväksi. Eikös tämä nyt olisi trendikästäkin ja tätä kautta sovi myös MTV:n meininkiin…