Kulutusjuhla

Onko kaljamainoksen ihmishahmon iällä väliä?

Panimoliitto on päättänyt (via), että tulevaisuudessa olut-, siideri- tai lonkeromainoksissa ei esiinny alle 25-vuotiaita. Tiedotteessa panimoala haluaa esiintyä vastuullisen mainonnan ja alkoholinkäytön puolestapuhujana:

”Vastuullisen markkinointiviestinnän ohjeistus korostaa paitsi alkoholilain kirjaimen noudattamista, myös sen hengen ymmärtämistä,” kertoo Panimoliiton toimitusjohtaja Timo Jaatinen. ”Keskeinen periaate on ”Täysikäisille kohtuudella”.

Just. En kyllä oikein ymmärrä, miten se, onko mainoksessa esiintyvä henkilö 20- tai 25-vuotias, oikeasti muuttaisi mainontaa jotenkin vastuullisemmaksi. Kai nyt jokainen mainontaa poreilevassa maailmassamme tajuaa, että mainonnan keinot, myös nuorten suhteen, ovat jotain ihan muuta kuin tällaisia ikärajoja.

Lisäksi Panimoliitto haluaa kertoa, kuinka nuorille suunnattua virvoitusjuomamainontaa on vähennetty:

Virvoitusjuoma-ala päätti kaksi vuotta sitten yhteisesti poistaa koulujen automaattien kyljistä tuotemerkkimainonnan . Nyt automaatit ovat tuotemerkittömiä, ja niiden sisällöstä yli puolet on sokerittomia virvoitusjuomia tai kivennäisvesiä. Myöskään koulun ulkopuolella juomia ei mainosteta alle 15-vuotiaille suunnatuissa medioissa tai ohjelmissa.”

Ikään kuin se automaatti sisältöineen ei olisi jo mainos, eikä sokeriton virvoitusjuoma tarkoita samaa kuin terveellinen juotava nuorelle ihmiselle. Ja mediatilaakin mainontaa riittää sen verran, että ei tarvitse kovin nerokas olla, jos haluaa kohdistaa mainontaa nuoremmalle ryhmälle jossain muualla, kuin juuri tälle ryhmälle suunnatuissa medioissa.

3 Comments

  1. Nojoo, ehkä tuo on kieltämättä aika tekopyhää. Mutta kyllä minusta Panimoliitto oikeasti toi hyvää asiaa esille syksyisellä Kännissä olet ääliö -kampanjallaan. Ja riittävän röyhkeällä tyylillä.
    Mutta totuushan on, ettei Panimoliitto loppujenlopuksi halua juomien kulutuksen tietenkään vähenevän. Niiden rahathan siinä on kiinni.

  2. Minusta on ihan hieno ajatus käyttää mainonnassa vain selvästi aikuisen näköisiä ihmisiä, vaikka alkoholia saakin myydä jo 18-vuotiaalle.

  3. Mikäli en väärin muista, niin suomalaista tupakkamainonnan täyskieltoa (vuonna 1978) edelsi vaihe, jossa kiellettiin ihmiskasvojen näkyminen ainakin tupakan tv-mainoksissa. Silloin tehtiinkin sitten ainakin joku tosi tyylikäs mainos, jossa käsi piteli savuketta ja savu leijaili hienosti. (Tästä aiheesta on varmaan esim. Jukka Kortin ja Visa Heinosen suomalaisen mainonnan historiaa käsittelevissä tutkimuksissa, eli jos jossain vaiheessa muistan, niin kaivelenpa tarkemmat tiedot esiin.)

    Eli Laurenzia, tällaisiin ”osittaisiin” sääntelyihin kehitellään kiertokeinonsa. Se, ettei mainoksessa näy parikymppistä, ei mielestäni vaikuta mihinkään.

    Eko-Matti: Kännissä olet ääliö -kampanja ainakin herätti huomiota ja keskustelua ”oikeista” asioista, mikä oli hyvä. Eihän Panimoliiton etu ole sekään, että ihmiset örvelöivät humalaspäissään niin pajon, että se kääntyy yhteiskunnalliseksi haitaksi. Ja alkoholin imagon kannalta on tietty paljon parempi, jos se on ”sivistynyttä” ja ikään kuin hyväksyttävä tapa pienesti kivasti rentoutua ja viettää aikaa.