Kulutusjuhla

Hinnat nousevat monista syistä

Talouselämässä Antti Mikkonen kirjoittaa, miten mm. elintarvikkeiden, energian, alkoholin ja bensan hinnannousut näkyvät jo nyt heti vuoden alussa: ”– – –  monien keskeisten hintojen korotukset syövät kuluttajien ostovoimaa niin, etteivät parhaatkaan Tehy-korotukset tahdo riittää.” (Mari Koo)

2 Comments

  1. Talouselämässähän on lopulta kyse nollasummapelistä.

    Jos ajatellaan että kaikki saisivat samansuuruisen palkankorotuksen, voi nähdä suoraan että korotukset maksetaan tuotteiden hinnalla. Siinä rotaatiossa ei noin vain synny uutta rahaa, kyse on vain rahankulun uudelleenkohdentamisesta. Jos taas joku saa enemmän, joku saa vähemmän.

    Käytännössä kaikki mikä palkkaan lisätään tulee vastaan nousseina kustannuksina, joka vyöryy edelleen hintoihin eli asiakkaan maksettavaksi.

    Palkkapolitiikalla ja energian hinnannousulla taas ei mielestäni ole mitään yhteyttä, eikä näitä asioita pitäisi edes niputtaa samaan uutisointiin.

    Energian hinta nousee väistämättä, kun fossiilisten polttoaineiden määrä vähenee. Edelleen suuntaa ohjataan energiaverotuksella kestävämmäksi ohjaamalla markkinoita ekologisempaan suuntaan, ts käyttämään vähemmän energiaa. Tämä on vallan oikea suunta.

  2. Energian ja siihen liittyvien polttoaineiden hinnannousu on väärin kahdessa esimerkkitapauksessa:

    1) Ammattiliikenne. Ei se ruoka ja muu tavara kauppaan tule teleportin kautta, vaan sitä kuljetetaan pitkätkin matkat maantiellä kuorma-autojen ja rekka-autojen kyydissä. Dieselin hinnan noustua huomattavasti, nousee myös kuljetuskustannukset samaa vauhtia, jolloin hinta taas peilautuu suoraan kaupan hyllyhintoihin.

    2) Maaseudun opiskelijat (ja eläkeläisetkin). Kaikilla ei ole mahdollisuutta liikkua julkisilla kulkuvälineillä, joten oma auto on välttämättömyys kouluun, harrastuksiin ja jopa ystävien luokse pääsemiseen. Jos kaupungissa opintotuella eläminen on rankkaa, koettakaa vähentää puolet vuokrasta ja lisätä vaikka vain 200km kuukaudessa polttoainekuluja. Ja opiskelijalla harvoin on varaa myöskään ostaa sitä uutta ekoautoa vaan pakko on ajaa vanhalla ruoskalla, jonka omistamisesta rahatonta rangaistaan.