Kulutusjuhla

Pankkitekniikkaa unohtaa vanhukset

monday 14. januaryta 2008 klo 12.22 kirjoittajana Mari Koo

Moninaisen kahdeksankymppinen äiti kohtasi ongelmia pankkikortin kanssa, ja pankki ehdotti, että äiti antaisi tilinkäyttöoikeuden lapsilleen: “Mietin sitten illalla tuota tilinkäyttöjuttua. Ihan selvästi nuo nykyiset tavat ja kortit alkavat olemaan vanhoille ihmisille liian vaikeita. Eivät vanhat opi uusia juttuja tuosta vain. Pankit tietävät sen ja yrittävät kiertää asian sitten sillä, että suosittelevat tilinkäyttöoikeuksia lapsille. Äitini on tehnyt päätöksen, että antaa meille sen tilinkäyttöoikeuden, mutta luulen, että samalla hänellä on olo, että hän joutuu antamaan jotain itsenäisyydestään muille. Ja näinhän se on.
Tekniikka kehittyy koko ajan nuorempien ihmisten ehdoilla. Se on ikävää.
” (Mari Koo)

Be Sociable, Share!

4 kommenttia kirjoitukseen “Pankkitekniikkaa unohtaa vanhukset”

  1. Halo Efekti says:

    Tässä on tartuttu vakavaan aiheeseen. Noin se just on. Suomesta on tullut tässäkin asiassa astetta epätasa-arvoisempi. Huono homma!

  2. Kriisi says:

    Tää on sitä vaivihkaista asennetta, että vanhukset takaisin perheisiin lasten hoidettaviksi ja vahdittaviksi. Ja naiset jääköön kotiin.

    (Ei ehkä enää ihan mahdu aiheeseen, mutta on tullut viime aikoina jotenkin vallalla olevista asenteista ja valtionpuupäämiehien kommenteista mieleen Kuukausiliitteen takakansisarjis muutaman vuoden takaa, kun Helsingistä oli tehty maaseutua. 🙂

  3. Polga says:

    Sama asia on ollut huomattavissa myös mm. terveysasemalla, kun vanhempi hlö tulee “lapsi” mukana vastaanotolle. Hommat sälytetään “lapselle”, mm. lääkityksestä ym. vastaaminen, joka ei kyllä ole oikein. Mutta näin vältytään julkisten palvelujen, tässä KOHOn, käytöltä. Samoin tuo pankki- ja raha-asioiden hoito on tullut esiin tosi useasti. Prle.

  4. oblomov_jr says:

    Pankkien uusin vedätys on verkkopankissa asioiville suunnattu verkkolasku. Se on laskuttajan kannalta selvästi kustannuksia säästävä innovaatio.

    Mutta eipäs olekaan sitä laskun maksajan kannalta! AINOA lisäarvo, minkä verkkolasku tuottaa laskun maksajalle, on välttyminen viitenumeron näpyttelyltä.

    Normikotitalouden laskujen lukumäärällä en pitäisi tuota merkittävänä lisäarvona. Esim. 5 %:n *alennus* per lasku ehkä voisi jo olla merkittävää, ainakin vuositasolla.

    Siis: Vedätystä!

Kommentoi