Kulutusjuhla

Silmälasien mainonta vääristää hintamielikuvia

saturday 19. januaryta 2008 klo 14.14 kirjoittajana Mari Koo

Silmälasien markkinointi ja mainonta johtaa kuluttajaa usein harhaan: mainosten hinnat antavat mielikuvaa edullisuudesta, mutta loppujen lopuksi asiakas saattaa joutua maksamaan moninkertaisesti laseistaan. Tämän huomasi myös Haloefekti:

“Siis että sellaiset ikkunalasinvahvuiset älykkölasit, joilla brändätään bimbosta hetkessä viisaannäköinen lukutoukka – ovat niitä halpoja laseja – sellaiset millä korjataan todellisia näköongelmia eivät olekaan halpoja vaan edelleen kalliita. – – –

Vielä eilen uskoimme (kun en muistanut vanhojen rillien vahvuuksia) neiti myyjän kanssa että saisin kakkulat vähän toistasataa eurolla. Ja olisin saanutkin jos -6,00 diopterin vahvuus olisi riittänyt. Vaan eipäs sitten käytännössä onnistunutkaan, kun näköni vaatii niin paljon korjaamista ettei varastolinssit meinaa riittää.

  • kokonaispaketin hinta onkin siis yhteensä 345,- euroa, josta
  • kehysten osuus (-80%) on n. 25,- euroa,
  • erittäin perusteellinen näöntarkastus ja silmänpaineiden mittaus 20,- euroa ja
  • linssien osuus 300,- euroa.”

Silmälasien mainontaan on puuttunut myös Kuluttajavirasto, joka viime vuoden lopulla on lähettänyt myös alan etujärjestölle aiheesta postia. Taloussanomien uutisessa on haastateltu Kuluttajaviraston juristia, Mika Hakamäkeä liittyen “toinen linssi ilmaiseksi” -mainotaan:

“Kuluttajalle pitäisi kuitenkin antaa tieto siitä, mitä vähintään joutuu maksamaan, jotta saa mainostetun edun.

– En muista, että juuri mistään mainoksesta olisi löytynyt ”alkaen”-hintaa tai hintahaarukkaa.

Hakamäen mukaan kerrottu hinta ei saisi olla mikään ääripää, vaan sellainen, mitä ihmiset keskimäärin käyttävät.”

Suomen Silmäoptikkojen liiton tiedote vuoden 2006 lasien hinnoista kertoi (via), että yksitehosilmälasien keskihinta oli 254 euroa, kaksiteholasien 367 euroa ja moniteholasien 506 euroa. Kaikkien myytyjen lasien painotettu keskiarvo oli 351 euroa. Tutkimukseen osallistui vajaa puolet Suomen optikkoliikkeistä.

Be Sociable, Share!

4 kommenttia kirjoitukseen “Silmälasien mainonta vääristää hintamielikuvia”

  1. satujatar says:

    Ja kilin kellit, olen tosin ostanut n. kaksi vuotta sitten viimeiset lasini, mutta molemmat viimeisen viiden vuoden aikana ostetut ovat maksaneet yli 400 eeroa, eikä edes ole merkkikehykset. Näkö on miinus viisi ja siksipä tahdonkin yleensä ohennetut glasit. On se niin väärin! Mutta kun nettilasejakaan ei uskalla ostaa, satanenkin on paljon, jos se tulee sijoitettua johonkin sellaiseen, jota ei sitten voikaan hyödyntää.

    Tosin en ole käynyt nettikauppojen rantautumisen jälkeen optikolla, lienekö se auttanut yhtään tilannetta? Nyt vielä pelottaa sekin, että ikänäkö hiipii pikkuhiljaa silmiin, entäs sitten kun etsin moniteholaseja. Iik, jo valmiiksi kiljuu hän.

  2. Halo Efekti says:

    satujatar, jos minulla olisi tuollainen näkö kuin sanoit itselläsi olevan olisin saanut koko “perusyksiteho”-paketin alle 150,- euroa näöntarkastuksineen (pyysin nimenomaan tarjousta budget-hintaluokassa, linsseissä käsittelyt – ei kuitenkaan kalleimmat mahdolliset). Kehykset on ihan hyvän näköiset minun naamalla, poistuvaa mallia, siksi ale -80%, ei kuitenkaan brändikehys).

    Kuten Mari kertoi en kuitenkaan sitten käytännössä saanut, kun näkö on liian huono “perus”-kategoriaan 🙁

  3. zepander says:

    Kaveri on kuvatomittaja eli tekee näöllä myös töitä koko ajan. On ostanut lasinsa jostain Thaimaasta ja nettikaupoista jo vuosia. En nyt tältä istumalta pysty luettelemaan näköönsä liittyvä numerofaktoja, mutta kaupat on kumminkin onnistuneet aina, halvalla lähtee ja ihan hyvän näköisiä kans.

    Pikkasen kävi itelläkin mielessä, kun muistelen mihin kaikkeen Instru sai viimeksi mut puhuttua… yli 500 eeroa kopsahti nuin vaan jo kolmisen vuotta sitten.

  4. Polga says:

    No minä ja Kummisetä olemme tilanneet itselleni yhdet ja sedälle jo kahdet lasit nettipokapuodista. Hinta 42 – 49 eeroa kaikkinensa! Siis perussetti, ei erityiskäsittelyjä linsseissä tms. Ja aivan kelvollisen näköiset. Sitäpaitsi, lasit voi palauttaa vielä ne saatuaan, mikäli sinettiä sangoista ei ole poistettu, joten tilaaminen on tasavarmaa siltä osin, jos pelkää, että niissä olisi jotakin häikkää linssien osalta. Tulemme edelleen pysymään ao. puodin asiakkaina. Ainut miinus on se, että leidi, joka väittää osaavansa suomea, onkin puolikielinen ja hänen kanssaan asioita kannattaa mieluummin selvittää på svenksa – saa erittäin hyvän kohtelun ja kauniita sanoja. Siitäpä tulikin mieleeni, että voisi harkita uusien lasien tilaamista tässä kevään aikana *pähkii*, juu, ei huono idea!

Kommentoi