Kulutusjuhla

Plussalaiset jaotellaan kolmeen ryhmään markkinointia varten

Finfoodin uutinen kertoo Keskon kanta-asiakasjaottelusta:

”Plussa-asiakkaat on jaoteltu kolmeen ruokailutaparyhmään anonyymien trendianalyysien avulla. Kassakuitti paljastaa, onko asiakas itsestään huolehtiva vai painottuvatko taloudessa helppous vai perinteet. Trendien löytäminen tuo kaupalle ennustettavuutta ja auttaa valikoimien ja konseptien suunnittelussa. Kun asiakas tunnetaan paremmin, asiakkaalle ei tyrkytetä yksittäisiä tuotteita vaan tarjolla on ruokaratkaisuja.”

Tätä asiakkaiden jaottelua oli hyödynnetty viime vuonna Raision GoGreen -soijajogurttituotteen täsmämainonnassa, ja kampanja oli Raision mukaan onnistunut hyvin.

”Ruokaratkaisujen” tarjoaminen jotenkin särähtää korvaani, vaikka täsmämainonta on mielestäni periaatteessa ihan mainio juttu (turha sitä on kaikille kaikkea tyrkyttää). Minä voisin ihan ilman mitään kanta-asiakastietojen tallentamista kertoa omat kiinnostuksenkohteeni, eli on tarpeetonta minulle mitään grillimakkaroita kaupata.

2 Comments

  1. Eijei. Vaikka ajatus on oikeastaan hyvä, mutta ei enää ratkaisuja! Ei minulla ainakaan ole ongelmaa kun menen kauppaan, tahdon vain ostaa ruokaa. Tuo ”360 degree solutions” on kyllä niin naurettavaa IT-kuplajargonimössöä, että alkaa tulla korvista ulos jo vitsinäkin.

  2. Matti, muotoilit ajatukseni paljon minua paremmin 🙂
    Sanakikkailu on sanakikkailua, jolla tietysti pyritään antamaan asioista vähän fiksumpi kuva. Eiköhän se muinainen kyläkauppiaskin osannut tarjota keittolihoja tai uutuuskahvia niille, joille uskoi tuotteiden kelpaavan, kun oli se asiakastieto hallussa ilman korttejakin 🙂