Kulutusjuhla

Tonnikalasta muovikaljaan

Kervå asioi jälleen lähi-Siwassaan: ”En tietenkään muistanut, että tässä taannoin Siwassa muuttui kerralla melkein koko tuotevalikoima. Eivät esim. myy ollenkaan Rainbown kamaa, eli jos haluan ostaa tonnikalapurkin, minun pitää köpötellä Alepaan (vihje: Rainbow’n vaaleaa tonnikalaa paloina öljyssä on hyvää) tai kestää armoton vitutus ostettuani ylihintaista Abban tonskua.
. – – –  Zuumailin hieman niitä kuuluisia oluen hintoja. 12-päkissä Karhu maksaa saman kuin irtopulloina, mutta 6-päkissä hinta on 21% korkeampi! Aion todellakin tehdä valituksen kuluttaja-asiamiehelle. Minua sorsitaan.

Koffiahan saa nykyään muovipullossa. Muistaakseni hinta oli 2 e. Ja tilavuus erittäin hämäävä 0,45 l. Ei ainakaan sitten hinnalla viitsitä houkutella muovipullokäyttäjäksi. Testasinkin yhtä muovikoffia tuossa viime viikolla. Se oli outo kokemus. Pullon materiaali on jotyenkin sellaista, että pullo ei tunnu kylmältä (oli jääkaapissa 8 tuntia) ja se saa aikaan jonkun hämäysefektin saaden oluenkin tuntumaan ikäänkuin todellista lämpimämmältä. Todella ufoa. En tykkää. En kyllä tykkää Koffista muutenkaan.” (Mari Koo)

1 Comment

  1. Tässä kohdassa minussa herä kuluttajaeetikko; arvelen kokonaan purkkikalan syönnin olevan eettisesti kyseenalaista. Kaikkineen, kalan syönti lienee eettisesti arveluttavampaa, kuin lihansyönti ja teollisuusmaiden ryöstökalastus on eräs merkittävä syy nykyiseen muuttoliikkeeseen Afrikasta Eurooppaan. Kun kalastusteollisuus on hävittänyt Afrikan rannikon luontaiset elinkeinot, siirtyvät kalasta riippuvaiset ihmiset muualle.

    Oluen kanssa on sitten taas näin, olut teollisuus on tehokkaasti markkinoinut ajatuksen kylmästä oluesta, niin että oluen suosituslämpötila on nyt 8-12 astetta kylmempi kuin ennen, Syy on makuvirheissä.
    Sokkotesteissä olutlaadut eivät erotu jääkaappikylminä erotu.