Suomalaisten yritysten toiminnasta tietoa keräävä Finnwatch on julkistanut raportin (pdf) kotimaistan urheiluyritysten yhteiskuntavastuusta. Tiedotteessa todetaan:

”Tuotteet tulevat pääosin alihankkijoilta Aasiasta, mutta yhteiskuntavastuun valvonta puuttuu. Työntekijöiden palkkoihin ja työaikoihin kiinnitetään huomiota parhaassa tapauksessa vain oman laadunvalvonnan yhteydessä, jos silloinkaan. Tällainen on tilanne suomalaisissa urheilubrändiyrityksissä, Haltissa, Erätukussa, Karhussa ja Exelissä.

Maailman suurin urheiluvälineyritys, Suomessa päämajaansa pitävä Amer Sports, ilmoitti ulkopuolisen tahon valvovan tehtaita yhteiskuntavastuun osalta, mutta yritys ei julkistanut valvojan nimeä tai tehdaskäyntien tuloksia. Amerin pääbrändejä ovat Salomon, Atomic, Wilson, Precor ja Suunto.

Amer, Halti, Erätukku, Karhu ja Exel eivät kuulu mihinkään tehtaiden oloja valvovaan järjestelmään, eivätkä ne ole paljastaneet tehtaiden yhteystietoja toisin kuin Nike, Puma sekä Adidas ja se omistama Reebok ovat tehneet omien pääbrändiensä osalta. Nike, Puma ja Adidas ovat tehtaita valvovan yhdysvaltalaisen Fair Labour Associationin jäseniä.

Suomalaisten brändiyritysten puolustukseksi voi sanoa sen, että niiden alihankkijat ovat pysyneet yritysten omien ilmoitusten mukaan vuosia samoina ja esimerkiksi Karhu on parantanut epäkohtia palkkojen maksussa ja jätteiden hävittämistavassa kiinalaisilla tehtailla.”

Finnwatch neuvoo kuluttajia kyselemään tuotteiden alkuperästä:

”Emme suosittele boikotointia. Osta vähän, mutta kestävää laatua, on paras neuvo ympäristönkin kannalta. Tuotteita ostettaessa on hyvä kysellä valmistusmaista ja valmistusolosuhteista. Kyselyjä voi osoittaa myyjälle tai hankinnasta vastaavalle henkilölle tai jättää vaikkapa nettisivujen palauteosioiden kautta. Yhden aktiivisen kyselijän lasketaan yrityksissä vastaavan useita kymmeniä, ellei satoja potentiaalisia samasta aiheesta huolestuneita ostajia.”