Kulutusjuhla

Myyjän vastuu ei pääty takuun umpeutuessa

Nellen esimerkki hajonneesta pesukoneesta muistuttaa siitä, että takuu on vain myyjän antama lisäetu, eli myös takuuajan jälkeen kannattaa ehdottomasti vaatia hyvistystä myyjältä, maahantuojalta tai valmistajalta: ”Pesukoneemme oli n. 2,5v vanha UPO Siniviiri, mutta takuu jo ummessa. Selvitellessäni asiaa kävi ilmi, että myyjän vastuu ei lopukaan takuuajan päättymiseen. – – – Niinpä sitten soitin myyneeseen liikkeeseen  Sieltä pyydettiin sähköpostilla kertomus mitä oli tapahtunut sekä kuluttajaneuvojan ohjeistus. Viesti ohjattiin liikkeestä edelleen UPO:lle, josta minulle soitettiin takaisin tarjoten osatakuuta.  Tässä tilanteessa se tarkoittaa, että UPO oli valmis maksamaan korvatun varaosan hinnan, muttei työtä tai muita oheiskuluja. Tämä on UPO:n edustajan mukaan vakiokäytäntö näissä tilanteissa. Meidän kohdallamme osatakuu tarkoitti vähän alle puolta korjauslaskun loppusummasta.” (Mari Koo)

1 Comment

  1. Hear hear! Minulla hajosi vastikään kamera vuoden ja kuukauden käytön jälkeen. Pistin sen maahantuojan viralliseen huoltoon, josta ensimmäinen viesti oli 104 euroa, kiitos. Vastasin siihen että takuun loppuminen on eri asia jne jne.

    Lopputulos oli ilmaiseksi korjattu kamera, mutta vähän minua ihmetyttää, että miten korjaaja kehtasi ehdottaa laskuttamista.