Kulutusjuhla

Tiketti ja toimimaton tietojärjestelmä

Nyt ärsyttää. Tuossa muutama tunti sitten minulle ehdoteltiin, että jospa mentäisiin illalla Korjaamolle katsomaan Hanna Marshia sekä Johanna ja Mikko Iivanaista. Juu, sopihan se, ja tätä seurasi pohdinta, pitäisikö liput käydä ostamassa Tiketistä etukäteen. Lupasin hoitaa ostoksen, kun ajattelin, että voin hoitaa yhden pikkuasian samalla reissulla keskustassa.

Tiketin nettisivu ei avautunut. Nooh, mitäs tuosta, mietin. Kaipa se myymälä sieltä Forumin Kukontorilta löytyy, kuten joskus viime vuonna.

Ei löytynyt. Tilalla oli joku ruusukauppa, jonka ovesta tai ikkunasta ei löytynyt tietoa Tiketin uudesta osoitteesta. Myymälän tiskin takana oli nuori mies, joka ei tiennyt mistään Tiketistä mitään.

Suuntasin taas nettiin (Luckanin tiloista Forumin yläkerroksissa). Tiketin sivu ei avautunut, mutta sen verran sain selville, että myymälä on Urho Kekkosen kadulla.

Astelin sisään ja kerroin haluavani liput.

”Valitettavasti meidän tietojärjestelmä ei nyt toimi, eikä me nyt voida myydä lippuja lainkaan. Pääsisitkö ehkä myöhemmin? Kovasti siellä tehdään töitä, että järjestelmä saataisiin toimimaan.”

Ilmoitin, että en pääse myöhemmin.

”No, kyllä sinne varmasti mahtuu ja ovelta saa lippuja”, myyjä lohdutteli.
Varmaan saakin, mutta se nyt ei paljon lohduta. On se kumma, ettei mitään varajärjestelmää onnistuta kehittämään tällaisiin tilanteisiin.

Jos edes silloin, kun yritin ensimmäisen kerran päästä Tiketin nettisivuille, olisi tullut tieto, että nyt ei voida myydä mitään missään, niin en olisi edes lähtenyt keskustaan ja olisin säästynyt tältä varsin massiiviseksi yltyneeltä ärtymykseltä. Tai sitten olisi jokin manuaalinen keino, jolla asiakkaalle saataisiin myytyä se, mitä hän haluaa, vaikkei sitä tietoa juuri sillä hetkellä voida siirtää järjestelmään.

Eikä se nettisivu aukene vieläkään.

4 Comments

  1. Tylyä ja tyhmää firmalta, olipa mikä firma hyvänsä. Pitäisi varustautua etukäteen siihen, että ehkä kaikki ei aina toimi. Meillä viinakaupassa ei myynti loppunut koskaan sähkökatkoon. Kuittivihot nousi esiin alle puolen metrin päästä, ja taas mentiin. Vaikka Alko oli mielestäni jo silloin poikkeuksellisen ja hämmästyttävän hyvin organisoitu firma, ei ne nyt NIIN toisesta ulottuvuudesta ole etteikö asiakaspalveluun pystyttäisi venymään muuallakin. Toisissa firmoissa voisi olla toisenlaiset varajärjestelmät.

  2. Lipunmyynti on hieman erilaista kuin etanolin myynti. Ei niillä kuittivihoillakaan pitkälle pötkittäisi jos kaikki maan Alkot myisivät samasta varastosta ilman paikallisia varastoja. Kyllä siinä varmaan asiakkailta tulisi vihaista palautetta jos vaikka se ainoa pullo tiettyä viiniä myytäisiin kahdellekymmenelle asiakkaalle ja yhdeksäntoista niistä jouduttaisiin lähettämään tyhjin käsin kotiin.

  3. en tajua, minkä ihmeen takia jo aikaa sitten muualle siirtyneen liikkeen tietoja pitäisi TOISEN firman pitää ikkunassaan. typerää menoa tiketilla joo, mutta välillä nämä ihmettelyt ihmetyttää muakin…

  4. Zepa, juups, luulisi sen verran ideointikykyä olevan, että jonkinsortin varajärjestelmä pystyttäisiin kehittämään. Edes sinne nettiin ilmoitus, että nyt ei myydä mitään missään.

    Hirvox, totta kai se on ongelmallista, mutta ei kai sentään mahdotonta?

    Janssoni, en minä oleta, että yritykset pitäisivät poismuuttaneiden firmojen tietoja esillä, mutta usein näin toimitaan. Onhan sekin hyvää asiakaspalvelua. Tuskin minä olen ainoa, joka siellä on hortoillut, joten pieni lappu jossain ei varmaan tälle kukkakaupalle tuo mitään haittaa, päinvastoin.