Tykkään käydä keskustan pienissä putiikeissa. Isot automarketit ovat tylsiä, ja kohta keskusta on muutenkin autio. Eräs iltapäivä minulla oli asiaa kolmeen liikeeseen. Ja miten kävikään.

-Ensimmäisen piti sulkeutua kuudelta, joten juoksi töistä suoraan liikeeseen. Kappas, kello oli 15 vailla ja liike oli jo suljettu.
-Toisessa liikeessä tein ostokset ja kadulla huomasinkin lahjapakettiin käärityn tuotteen olevan väärä. Kiitos loistavan palvelun, tuote vaihdettiin ja käärittiin uudelleen lahjapakettiin. Kiitin oikein kauniisti.

-Kolmanteen liikeeseen astuttuani, minulle ilmoitettiin, että liike on jo suljettu. Kysyi, jos saisin vain katsoa erään tuotteen hinnan ja varastotilanteen. Myyjä oli kohtelias ja palveli minua muutaman minuutin, joka tässä tapauksessa riitti.

Kysymys kuuluukin. Kuka voitti ja kuka menetti asiakassuhteen? Kenen kaksi minuuttia saattaa myöhemmin tuoda liikkeelle tuhansia euroja ja kenellä on varaa olla palvelematta?