VR:n Lomapassista siis poistettiin opiskelijoiden ja muiden erityisryhmien alennus. Selitykset tälle vaihtelevat, toteaa Viima Ikkunapaikalla-blogissaan: ”VR:n markkinoinnin suunnittelupäällikkö Satu Puumala kertoo Karjalaisessa, että Lomapassin alennusten karsimiseen onkin syynä tuotteen heikentynyt kysyntä viime vuosina. ”Lomapassin kysyntä on pari vuotta ollut laskusuuntaista. Tuotetta haluttiin profiloida uudenlaiseksi ja siitä tehtiin sesonkituote muulloin täyden hinnan maksaville asiakkaille” Puumala kommentoi haastattelussa.

Eli ensin Lomapassista oli tullut liian suosittu, joten VR päätti nostaa sen hintaa ja karsia siitä alennukset, jotta sen käyttäjämäärä vähenisi. Seuraavaksi Lomapassin suosio olikin laskenut, minkä vuoksi VR päätti korjata asian nostamalla tuotteen hintaa, karsimalla alennukset, huonontamalla tuotteen ehtoja ja lisäämällä markkinointia.” (Mari Koo)