Vuosi sitten Tanskassa ihmettelin polkupyörien keskiöissä näkyneitä etu- ja takahuomiovaloja, jotka näyttivät toimivan ilman mitään ilman erillistä virtalähdettä tai dynamoa. Halusin tietää valosta enemmän ja tietysti menin kööpenhaminalaiseen pyöräilyliikkeeseen kyselemään.

Kävi ilmi, että kyseessä olivat Reelight-tuotemerkin valot, jotka todellakin saavat virtansa pyörän liikkeestä magneettien avulla. Ostin pakkauksen, jonka valot olivat vilkkuvaa mallia.

Asentaminen vaatii jonkin verran työtä ja tarkkuutta, mutta onnistuu ilman aivan mahdotonta vääntämistä.

Loppuvuodesta minulta kuitenkin varastettiin koko etupyörä (pikalukitusten haittoja), joten sinne meni myös ensimmäinen etuvalo. Ostin sitten Helsingin Fillarikellarista uuden pakkauksen noin 40 euron hintaan. Tällä kertaa etuvalo oli jatkuvasti palava eikä siis vilkkuva, kuten ensimmäinen valoni.

Ja kuvassa siis kyseinen etuvalo pyörääni asennettuna: pinnoissa kiinni oleva musta mötikkä on se joku magneettijutska. Paremmin näitä asioita ymmärtävät voivat varmaan selittää paremmin!

Nyt, kun illat jälleen pimenevät, valojen hyödyt pääsevät esiin. Se on aina mukana, ei vaadi akkuparistoja ja niiden lataamista, kestää käytössä todennäköisesti vuosia eikä valoa voi varastaa, ellei vie koko pyörää.

Toki hankintahinta voi kirpaista, mutta säästöä syntyy, kun ei tarvitse paristoja tms. eikä kukaan voi viedä valoa sillä välin, kun pysähtyy käymään kaupassa. Minulta nimittäin on aiemmin viety ainakin pari tavallista valoa Helsingissä, kun olen ne unohtanut pyörään kiinni. Aikaisempien valojen kanssa myös akkuparistojen lataus meinasi unohtua, ja nyt ei siitäkään tarvitse huolehtia.

Reelight ei varsinaisesti valaise, joten pimeille poluille sitä ei voi suositella. Sen sijaan kaupungissa, jossa katuvalot loimottavat, valot edessä ja takana tuovat riittävästi tarpeellista näkyvyyttä, jota muut tielläliikkujat arvostavat ja joka tuo turvallisuutta pyöräilyyn.

Valo tuottaa pientä hankausta, josta tehofillaroija ei ehkä tykkää. Mitenkään merkittävästi tämä ei mielestäni kuitenkaan tunnu, saati haittaa matkantekoa valoisankaan aikaan.

Lisää Reelightista (ja googlaamalla tietty vielä enemmän):

HS.fi: Valo on syyspyöräilijän paras henkivakuutus (3.10.2007)

Reelight ST 150, Korson pyörähuolto, 39 euroa