Kulutusjuhla

Pulp eli järjetöntä pullovettä valheellisella mainonnalla

Näyttävällä kohulla lanseerattu, Stefan Lindforsin suunnittelemaan pulloon pakattu Plup-vesi on herättänyt laajaa kummastelua. Vihreän Langan pääkirjoituksessa Elina Grundstöm kertoi, että toimituksessa oli mietitty, josko kyseessä olisi vain ravisteleva kampanja ja tuotetta ei olisikaan olemassa. Hän totesi:

”Etusivun ilmoitus Helsingin Sanomissa ja Jorma Uotisen tähdittämä tv-spotti väittävät donitsinmuotoisen Plup-pullon ostamista ekoteoksi, koska kymmenen senttiä pullon myyntihinnasta lahjoitetaan Itämeren puhdistamiseen.

Sehän on valhetta. Vesipullon aiheuttamaa ympäristökuormitusta ei kymmenellä sentillä korvata. Sitä paitsi ostaja säästää saman rahan jo siinä, ettei joudu maksamaan pullopanttia. Kas kun Plup on ekoteko, mutta se ei ole palautuspullo.”

ButtUgly-Janne jatkoi pääkirjoituksen pohjalta mietintää siitä, ettei moista markkinointia pitäisi suvaita:

”Is there a dissing group I could join? In fact, could somebody please sue these persons for false advertising?”

Nyt näitä pulloja on sitten oikeasti havaittu kaupoissa. Jams kertoo:

”Olin itse aivan varma, että tämä on joku jekku. Mutta nyt olen konkreettisia pulloja Sokokselta löytänyt ja yhden kappaleen hankkinutkin. En ole sen sisältöä vielä nauttinut, en ole päättänyt pidänkö sen alkuperäistilassaan potentiaalisen keräilyharvinaisuuden vuoksi ;)”

Kuplattoman pulloveden myynti on Euroopassa ja Yhdysvalloissa laskenut alan jättien Nestlen, Danonen ja Pepsin tilastoissa. Plup on siis näidenkin lukujen valossa pahasti ajasta ja trendeistä jäljessä.

9 Comments

  1. Aivan loistavaa, jos tuote jää kaupan hyllylle pölyttymään. Sen lisäksi, että pullovesi lienee maailman ympäristövihamielisimpiä tuotteita, on Plupin pullo muotoilultaan täysin epäonnistunut. Perinteinen pullon malli on ergonomisesti ylivoimainen ja logistisestikin varmaan loppuun asti hiottu. Naurettavaa pelleilyä tehdä vesipullo, joka ei sovi sen paremmin käteen kuin jääkaapin pullolokeroon. Kenties suunnittelijan olisi kannattanut pysyä dildojen parissa (mistä tuleekin mieleen, että onko Plup kenties epäonnistuneen pimperokokeilun jäämistöä?).

  2. Minä en kyllä ymmärrä tätä ääretöntä pullovesikauhua. Kun minä astelen kauppaan ja päätän ostaa virvoitusjuoman, niin onko ekologisempaa ostaa ties millä myrkyillä käsiteltyä Coca-Colaa vaiko niin kutsuttua suomalaista lähdevettä? Olen hämmentynyt. Mielestäni pullovesi on päinvastoin hyvä suunta virvoitusjuomamarkkinoilla jo senkin takia, että vesi ei rasita elimistöä, eikä syövytä hampaita. Hammaslääkärikustannuksissa saatetaan maailmanlaajuisesti säästää vaikka miten paljon rahaa jos ihmiset vaihtavat kokiksen veteen. Pullotettuun tai hanasta tulevaan.

    Tuntuu, että ns. ituhipeillä on nyt sellainen käsitys, että porukka valitsee pulloveden hanaveden sijaan vaikka tosiasiassa nyt valitaan pullovesi kokispullon sijaan.

  3. Sen verran vielä tähän itse aiheeseen, että vaikka Plupin mainonta onkin jotain käsittämätöntä tuubaa, löytyy tekstin seasta järkeäkin: ”Plup-pulloa ei kannata heittää pois, vaan sen voi käyttää ja täyttää uudelleen ja uudelleen, koska se kestää.” Samalla tavoin käytän itse tavallisia kaupan lähdevesipulloja, mutta aina ei tietysti joko musta tai voi kanniskella kotona täytettyä pulloa matkoillaan mukana. Tällöin kannatan edelleen sitä perusvesipulln ostamista kaupasta.

  4. Matti, toki siinä olet oikeassa, että jos valintavaihtoehtoina ovat lähdevesi vs. limppari, niin toki vesi on ekologisempi ja terveydelle parempi valinta. Myönnän itsekin joskus ostaneeni vesipulloja, kun ei ole omaa pulloa syystä tai toisesta tullut mukaan.

    Kiinnostavaa olisi nähdä esimerkiksi se, että kaupoissa olisikin hanat, joista pullonsa voisi täyttää helposti vaikka pientä maksua vastaan: luulisi, että se osaltaan edistäisi pullojen mukanakantelua. Tai voisi ostaa tyhjän palautuspullon ja sitten täyttää sen.

    Mutta Plupin kierrättämättömyys on silti käsittämätön asia: täyttämisen mahdollistavia pulloja löytyy ilman Lindforsia.

  5. ”Mutta Plupin kierrättämättömyys on silti käsittämätön asia: täyttämisen mahdollistavia pulloja löytyy ilman Lindforsia.”

    Juuri tämä on villakoiran ydin. Plupin pullo kun ei kuitenkaan ole yhtä kestävä kuin nimenomaan pitkäaikaista käyttöä ja pesemistä varten suunnitellut vaihtoehdot. Ymmärrän, että joskus on tarvetta pullolliselle vettä, mutta onko tämä tuote silloinkaan paras vaihtoehto?

    Erityisen kyseenalaista on markkinoida tuotetta Itämeren hyväksi tehtävällä lahjoituksella. Tähän nähden jopa vuoden-parin takainen Novellen tai Bon Aquan vastaava kamppis oli jotenkin rehellisempi, koska siinä oli kyse sentään puolentoista litran pulloista, jotka olivat kaiken lisäksi uudelleen käytettäviä panttimuovipulloja.

  6. Alusta loppuun järjetön hanke. Plupissa ei ole päätä eikä häntää, katsoo sitä miltä kantilta tahansa.

    Tuote maksaa neljä-kuusi kertaa enemmän kuin vastaavat tuotteet. Siinä ei ole pantillista pakkausta. Sen valmistaminen on älyttömän kallista. Tuote on ylipäätään lähtökohtaisesti täysin turha. Pullon uusiokäyttö syö pohjan tuotteen ”hyväntekeväisyys”-pointilta: jos yhden pullon ostaminen tuo Itämerelle huikeat 10 senttiä, on aika hullua rajoittaa lahjoitus yhteen kertaan. Tuotteen lanseeraaminen on syönyt ison kasan rahaa, sama raha käytettynä (yhtä käsittämättömän upean luovaan) kampanjaan suorien lahjoitusten keräämiseen Itämerelle toisi saman keräystuoton yhdessä päivässä, kuin mitä Plup tulee ikinä saamaan ikinä kasaan (itse asiassa Itämeri ei todennäköisesti tule saamaan latin latia, kun tämä yritys on konkassa ennen ensimmäistäkään lahjoitusta).

  7. Pulp on myös tullut Lahteen. Järkyttävä tuote ja mihin hintaan. Litrahinta 6 euroa. On kyllä myös kauppiaan eko ajattelu kaukana kun ottaa myyntiin moisen turhan tuotteen. Osataan sitä Suomessakin paskantaa omaan vatiin. Esa

  8. Aivan mahtava hanke!! :o] Minä sain maistaa hullun hyvää vettä ja äijä sai desing-pullon shampoolleen. Seuraava pullo menee koiran puruleluksi ja sitä seuraava omille kemikaaleille…. Kiva piristys janoiseen iltaan! Älkää joutavia valittako. Ei tarvitse ostaa jos siltä tuntuu. Tässä asiassa kun kuluttajalla on sentään valinnanvapaus.! -mutunen-