Kulutusjuhla

Soneran myyjä kauppasi ”euron kännykän” ehjän puhelimen tilalle

Soneran asiakaspalvelija johti harhaan vanhusta, kertoo Kirsi M: ”Kun vanhus meni kysymään neuvoa, mitä tehdä rikkoutuneelle Soneran sim-kortin sisältämälle puhelimelle, myyjä selitti että vanhuksen puhelin on rikki ja että vanhus saa tästä eurolla aivan uuden ja ehjän puhelimen.
Kyseinen vanhus on aivan järjissään oleva ihminen, mutta hän on tottunut rehellisiin ihmisiin. Sonera tuskinpa sentään myy eurolla kännyköitä? Jos myy jossain, kertokaapa, menen heti ostamaan, vaikka mulla ei Soneran matkapuhelinliittymää olekaan.
Emme saaneet tietää vielä, onko kyseessä yksittäisen myyjän ylilyönti vai Soneran markkinointilinja. Myyjä kieltäytyi kertomasta, kuka on hänen esimiehensä ja ohjasi reklamoimaan asiasta.
Ja kaiken lisäksi: puhelin ei mitenkään ollut rikki! Vanhus vain ei selvinnyt tilapäisestä käyttöhäiriöstä.
” (Mari Koo) Lisäys: Koko tarinan voi lukea suoraan Maijun blogista, eli Maiju on kyseisen vanhuksen tytär. Hän on yrittänyt selvittää asiaa, mutta se ei ole toistaiseksi sujunut mitenkään menestyksekkäästi.

10 Comments

  1. Ja oikeastihan mikään ei ollut rikki, vanhus vain luuli eikä myyjä oikaissut väärinkäsitystä, vaan myi pokkana kahden vuoden sopimuksen siitä vain.

  2. Melko törkeää tuollainen vedätys. Paitsi tietysti jos kyseisellä henkilöllä oli jo entuudestaan pakettiliittymä, johon nyt vain vaihdettiin puhelin? Oli miten oli, ainahan tietämättömiä markkinoilla petkutetaan. Valveutuneen kuluttajan pitäisi jonkun ihmeen takia opiskella kaikki mahdollinen tieto tuotteesta jo ennen ostopäätöstä, koska muuten mennään myyjän puheiden perusteella.

    Todella usein juuri tekniikkatuotteiden kaupoissa myyjät vetävät superlatiiveja hihastaan taukoamatta ja enää en jaksa alkaa tappelemaan faktojen vääristelystä vaan tyydyn kuuntelemaan myyntilitaniat ja hymähtelemään ankeasti paasaukselle. Esimerkkinä viime ajoilta televisio-osastot, joiden tuotteista olen toki netistä lukenut jo etukäteen, mutta joita käyn liikkeessä kiertämässä ja silmäilemässä. Netissä lukeva speksit menevät harvoin yksiin sen mielikuvan kanssa, jonka myyjä laitteesta antaa.

  3. Törkeää oli se, että kun hoidin tämän kyseisen ”vanhuksen” asiaa niin tämä ”kundi”, joka vastasi puheluuni tässä palvelupisteessä nauroi kun kerroin asiani. Eli suhtautui asiaa tyyliin, että taas on vedätetty jotain ja siellä nyt taas soitellaa perään heh, heh.
    Kyllä se hymy hyytyy kohta kun asiaa viedään eteenpäin.

  4. Maiju, lisäsin tuohon linkin blogitekstiisi. Ilmoittelehan sitten, miten tilanne edistyy, tsemppiä selvittelyyn!

  5. Kyllä infoan. Laitoin Soneralle palautelomakkeen kautta viestiä ja linkin postaukseen. Pommitan joka päivä heitä yhteydenottopyynnöillä, niinhän ne ”hankalat” asiakkaat tekevät 🙂

  6. Olisi oikeastaan mielenkiintoista tietää lainoppineiden kommenttina se missä tälläisissä tapauksissa menee petoksen raja ja milloin saattaisi olla asiaa ilmoittaa vedätyksestä kuluttajaviranomaisten sijaan aivan muille viranomaistahoille…

  7. Asia eteni sen verran, että sain selville, että kyseisillä myyjillä on esimies, vaikka muuta väittivätkin. Outoa tuo, että peitellään esimiehiä??? Tämän tiedon sain tietää Citymarketin johdolta, jotka vastasivat sähköpostiini heti. Sonera ei näytä vastaavan ei sitten millään.

  8. Ilmoitan sinulle, että äitini sopimus purettiin. Jouduin kyllä käyttämää tämän asian hoitoon lukuisia tunteja töitä ja kauhean annoksen energiaan, mutta lopulta sinnikkyyteni palkittiin.

  9. Maiju, onnittelut sinnikkyydestä! Hyvä, että asia lopulta selvisi, mutta tietysti jo lähtökohta oli ikävä ja harmi, että sinun piti nähdä niin paljon vaivaa.

  10. Sonerapisteen myyjä

    Työskentelen itse sonerapisteellä myyjänä, tällainen on yksittäisen myyjän oma virhe, eikä mikään soneran yleinen linjaus.
    Myyjä on todennäköisesti saanut kivikovaa palautetta tai jopa irtisanottu.