Kulutusjuhla

Kuluttajakansalainen kunnallisissa hammashoitopalveluissa

wednesday 22. octoberta 2008 klo 22.10 kirjoittajana Mari Koo

Kunnallisvaalien aikaan lienee paikallaan katsastaa myös kunnallisia palveluja. Kävin eilen tiistaina ensimmäistä kertaa Helsingissä kunnallissa hammashoidossa. Tätä ennen, siis niinä kahdeksana vuotena, kun olen kaupungissa asunut, olen käynyt YTHS:llä tai yksityisellä.

Nyt kyseessä oli perustarkastusreissu. Varasin ajan kesäkuussa puhelimitse, ja kotiin tipahti noin kuukausi sitten kirje, jossa kerrottiin, että minulle on alustavasti varattu aika tähän lokakuulle. Aika piti vahvistaa joko soittamalla tai nettipalvelussa.

Minä käytin tietysti nettiä, koska omiin aikatauluihin ja tottumuksiin tuollainen sopii. Ei se ollut maailman kätevin järjestelmä, mutta ihan kelvokas kuitenkin.

Viime perjantaina sain myös muistutustekstiviestin tästä tiistain hoitoajasta.

Itse tarkastus meni parissakymmenessä minuutissa. Se sisälsi röntgenkuvia, tarkistuksen, pientä hammaskiven poistoa ja fluorilakan laittoa. Minulle tuli maksettavaa noin 33 euroa ja sain määräyksen tulla seuraavan kerran tarkistukseen vuoden tai puolentoista päästä.

Hinta ei mielestäni ole kovin kallis, mutta pienillä tuloilla sinnittelevälle hammaslääkärikulut, etenkin jos joutuu läpikäymään myös mittavampia operaatioita, ovat varmasti yli budjetin.

Yksityisellä puolella tarkistus ei muistini mukaan ollut järjettömän paljon kalliimpi (Kelan korvauksethan sieltäkin saa). Silloin kuitenkin lääkäri kaupitteli esteettistä hammaskaluston hoitoa: yksi etuhampaistani on muita tummempi parikymmentä vuotta sitten tehdyn juurihoidon vuoksi, ja yksityislääkäri siis sanoi, että sitä voisi valkaista. Julkisen puolen lääkäri ei vihjaissut mitään tähän suuntaan.

Molempien lääkäreiden palvelu oli asiantuntevaa ja kohteliasta. Eilinen lääkärini tyrkkäsi mukaan näytepakkauksen fluori-ksylitoli-imeskelytabletteja: vaikka ajatus on periaatteessa hyvä, niin jotenkin heti ryhdyn miettimään, että mitenkähän tässä nyt on kyseisen firman edustaja lääkäriä voidellut…

Harmittaa, etteivät hammashoitotiedotkaan kulje noin vain paikasta toiseen: minun suutani on sörkitty eri paikkakunnilla ja kalustosta on otettu ties kuinka monet röntgenkuvat, joten olisi kätevää, jos ne olisivat myös omassa hallussa.

En oikein tiedä, kannattaako kansalaisena suosia yksityistä vai julkista palvelua, jos rahaa on. Yksityiselle pääsee nopeasti jne, mutta eriarvoistuvatko suomalaiset vielä lisää, jos julkinen puoli jää vain niille, joilla ei ole varaa maksaa yksityisen puolen maksuja?

Be Sociable, Share!

5 kommenttia kirjoitukseen “Kuluttajakansalainen kunnallisissa hammashoitopalveluissa”

  1. Anna says:

    Vaikka julkista hammashoitoa jatkuvasti moititaan, itse olen kyllä Jyväskylässä saanut avun samana päivänä. Kallista huviahan hammaslääkärissä käynti on julkisellakin puolella, yksityisten hinnoista minulla ei ole mitään käsitystä. Kuulemma aikojen saaminen on toivotonta ja varsinkin varsinaisiin toimenpiteisiin on kuukausien jonot, yllätyin ripeästä toiminnasta. Kipeä viisaudenhammas hoidettiin parin tunnin sisään, kun maanantai-aamuna aikaa kyselin ja seuraavalle päivälle oli aika röntgeniin. Samainen hammas poistettiin leikkauksella kuukauden päästä, vaikka varoiteltiin useampien kuukausien jonosta. Poiston hinta on pienituloiselle aika suolainen, noin 85 euroa, mutta ei sillä taida saada yksityiseltä edes käsipäivää.

  2. Kriisi says:

    Julkisen hammashuollon pahin kompastuskivi on sen hitaus.

    Ja koska se on hidas, se aiheuttaa myös sellaisia ongelmia, joita se ei itse kuitenkaan korjaa. Kun ihminen pääsee esimerkiksi kahden vuoden välein hammaskiven poistoon, ehkä, vaikka juuri hänen hammaskalustonsa saattaisi vaatia puolen vuoden tai vuoden putsausväliä, syntyy hiljalleen ongelmia joihin samainen julkinen huolto ei kuitenkaan halua helposti puuttua. Sama pätee esimerkiksi rumiin paikkoihin: pääasia että on paikattu. Epätasainen hionta ja viimeistely, joka johtaa myöhemmin esimerkiksi sauman tummumiseen tai purentaongelmiin ei ole enää heidän heiniään – ainakaan ilman sitä vuoden jonotusta.

    Ja kuten huomasit esimerkiksi tummentuneen hampaan kohdalla, niin myös jätetään huomauttamatta asioista, joista voisi huomauttaa siitäkin huolimatta että asia ei ehkä kuulu julkisen huollon piiriin. Asiakas saattaisi kuitenkin haluta tietää alkavista ongelmista siitäkin huolimatta, että itse ongelma pitäisikin hoitaa jossain muualla. Kun asia huomataan ennemmin, lasku olisi pienempi yksityiselläkin, sen sijaan asian huomaa vasta vahingossa itse joskus, jolloin lasku on jo mahdollisesti huomattavasti suurempi.

    En haluaisi ajatella, että julkinen huolto kostaa asiakkaalle julkisen ja yksityisen hammashuollon väliset eripurat ja ristiriidat, mutta kyllä se aina välillä siltä tuntuu.

    Kiireaikoja toki aina saa, jos ei muuten niin vuokrapalvelutyönä, kuten vaikkapa vihoittelevien viisaudenhampaiden tapauksessa. Mutta kun niiden tosiaan sit pitää kans vihoitella kunnolla. Reikäpaikkausasioissa pienen särkemättömän reiän kanssa saa odotella ikuisuuksia. Ja sitten se onkin jo niin helvetin iso, että ollaan pahimmillaan juurihoitoasteella ennen kuin pääsee lääkäriin ja hinta on sen verran suolainen, että yhtä hyvin olisi voinut mennä sen puoli vuotta aiemmin yksityiselle paikkauttamaan hyvän sään aikana eikä niin, että puoli hammasta pitää rakentaa uudelleen.

  3. daria says:

    Vuosi sitten Helsingissä kunnalisessa hammastarkastuksessa minulle todettiin että “viisaudenhammas pitäisi periaatteessa poistaa, voit mennä yksityiselle, meillä ei ole resursseja niin kauan kun kyseinen hammas ei elämää häiritse.” Minulla taas ei ollut opiskelijana varaa yksityiseen, niin soitin muutaman kuukauden kuluttua päivystykseen, kerroin että hammasta vihloo ajoittain (vaikka ei siis oikeasti vihlonut lainkaan, oli ihan oireeton) ja sain ajan poistoon samantien seuraavalle päivälle. Tiedän, että vein kenties ajan joltakin joka sitä olisi tarvinnut myös kipeästi, mutta itse olen sitä mieltä että kunnallinen puoli saa köyhän hampaat hoitaa ja näköjään hoitoa saa kyllä, pienen valheen keinoin tosin. Pokkana siis soittoa ja hoidon vaatimista, kyllä siellä aina aikoja piisaa! Aina voi sanoa että särkee, ei sitä kukaan muu voi tietää, kyllä niiden on uskottava.

  4. Zepa says:

    Sunhan kannattaa nyt siis varata aika, jos seuraava tarkastus on vuoden päästä…

    Toinen juttu, ainakin muut röntgenkuvat kuuluu asiakkaalle eli ovat sun omaisuutta, miksei sitten hammaskuvat. Keräile vaan talteen niiltä lääkäreiltä joilla olet käynyt.

  5. Mari Koo says:

    Kiitos vaan kommenteista kaikille! Tuo on niin totta, että ellei akuuttia ongelmaa ole, niin jono on pitkä. Ja sitten siitä ehtii tulla akuutti. Mutta taitaa olla samankaltaista toimintaa myös muualla terveydenhuollon ja sosiaalipalveluiden maailmassa.

    Zepa, pitäis varmaan aktivoitua noiden kuvien haalimisen suhteen. Ei vain ole tullut mieleen ajoissa.

Kommentoi