Kulutusjuhla

Älä osta mitään vs. Applen Osta tänään

tuesday 25. novemberta 2008 klo 22.28 kirjoittajana Mari Koo

Lifesaverin keskustelupalstalla pohditaan, onko Apple tehnyt imagollisen mokan, kun järjestää liikkeissään nyt perjantaina “Yksipäiväisen erikoispäivän ostoksille“. Samainen päivä kun on myös Älä osta mitään -päivä. Olisiko kansainvälistä kampanjaa voitu Suomessa siirtää esimerkiksi viikolla eteenpäin ÄÖM-päivän vuoksi ja saada näin positiivista julkisuutta? (Mari Koo)

Be Sociable, Share!

12 kommenttia kirjoitukseen “Älä osta mitään vs. Applen Osta tänään”

  1. Tytti says:

    No todellakin! Olen aina halunnut ajatella Applea eettisekologisena vaihtoehtona kenties sen jonkinasteisen vaihtoehtoimagen vuoksi, vaikken aatteelleni todisteita olekaan saanut. Tämä on kyllä kerrassaan jättimoka.

  2. Älä osta mitään päivä on vitsi.
    Kukaan aikuinen ihminen ei voi oikeasti kuvitella että tuollaisella päivällä olisi sen enempää merkitystä kuin äitienpäivällä naisen asemalle.

  3. Ville Lahtinen says:

    Applen kampanja on maailmanlaajuinen ja liittyy jenkeissä vietettävään Black Friday -päivään. Se että Suomessa on Luontoliiton järjestämä Älä osta mitään -päivä ei varmaan hirveästi muuta Applen maailmanlaajuisia suunnitelmia. Epäilen, että pelkästään Suomen aikataulun muuttaminen olisi melkolailla hankalaa. Mitä tulee Applen ekologisuuteen, niin siihenhän on panostettu viimeaikoina huomattavasti. Väittävät jopa uuden MacBook-tuoteryhmän olevan ekologisin läppärituoteryhmä ikinä.

  4. […] osta Älä osta mitään -päivän kritiikkiä Kulutusjuhlassa ja muuallakin on ollut kirjoittelua Älä osta mitään -päivästä. Samalla on saanut lukea […]

  5. Eko-Matti says:

    Noh Applehan listattiin aiemmin tänä vuonna surkeimmaksi IT-firmaksi ilmastoasioissa. Listan väänsi muistaakseni Climate Count. Että jos on ollut mielikuvia vihertävästä Applesta, niin niillä ei ehkä ole kauheasti ollut perustaa. Asiasta on uutisoitu myös Kulutusjuhlassa: http://kulutusjuhla.com/2008/05/nike-karjessa-ilmastomyonteisyydessa/

  6. Markku J says:

    Apple tekee kaiken erittäin voimakkaasti mielikuviin ja mielikuvapohjaiseen viestintään perustuen. Normaalisti liiketoiminnassa sitä nimitetään brändiksi ja brändinrakennukseksi. Ja siitä annetaan Applelle palkintoja. Ympäristöasioissa sitä on joskus tapana nimittää viherpesuksi. Ja siitä annetaan Applelle – ööh, tuota, mitä siitä annetaankaan tässä tapauksessa – anteeksi?

  7. Mari Koo says:

    Petja, ei kai kukaan järkevä aikuinen kuvittelekaan, että yksi päivä vuodessa ratkaisisi mitään? Oleellista on se, että päivässä sentään yritetään kiinnittää huomiota yltiöpäiseen kuluttamiseen. Ja tänä vuonna esimerkiksi kaupunkitiloihin ja niiden käyttöön

    Villen ja Eko-Matin kommenttien jatkoksi on todettava, että Apple ei todellakaan ole loistanut ympäristömyönteisyydellään tai eettisyydellään aiemmin, mutta ovat käsittääkseni yrittäneet petrata tilannetta. Tässä olisi nyt ollut yksi mahdollisuus imagotempaukseen.

    Kervå laittoi vastakkainasettelun esiin huomattavasti tyylikkäämmällä visuaalisella meiningillä.

  8. Tiinuliinu says:

    Mun mielestä Älä osta mitään -päivä on kuitenkin ihan hyvä muistutus. Itse ostan melkein joka päivä jotain. Vähintäänkin karkkia. Yhtenä päivänä vuodessa siis tulee mietittyä, miten vaikeaa on olla ostamatta mitään kokonaisena päivänä 😀

    Applesta tykkään niin paljon, etten suostu heidän kampanjoitaan mollaamaan 😉

  9. Matti says:

    Tässähän testataan kuluttajien kanttia nyt parhaimman mukaan. Jos oikeasti uskoo kulutuksen vähentämiseen ja ÄOM-päivän sanomaan, malttaa olla tarttumatta tuona päivänä myös Applen tarjouksiin. Jos tarjouskampanjat ovat este oman vähäkulutuksisen ideologian toteuttamiselle, on se mielestäni hieman kaksinaamaista. Pilkkahan osuu lopulta Applen omaan nilkkaan tässä suhteessa parhaiten, mikäli ihmiset oikeasti jättävät kampanjan hyödyntämättä. Jota tosin en usko laajalti tapahtuvan ÄOM-päivän lähes täydellisen tuntemattomuuden huomioon ottaen.

  10. Petja says:

    Minä olen aina pitänyt kaikkia tempauspäiviä äitienpäivästä asti tekopyhänä pelleilynä.
    Sen sijaan että on ostamatta jonakin päivänä, joka päivä voi miettiä sitä mitä ostaa ja pitää joka päivä mielessä sen, miten ostaminen oikeasti vaikuttaa.
    Samalla tavoin kun yrityksissä esiintyy “viherpesua”, jossa vihreys riittää mainoksissa jeesusteluun, esiintyy vähintään yhtäpaljon kuluttajajeesustelua, jossa sitten tämä eettisyys on perin valikoivaa tai sitten vain periaatteellista jeesustelua.
    Hyvä esimerkki on lähiruokajeesustelu, jossa lähiruoka on sitten tuotettu ulkomaisella energialla, jota kuluu enemmän kuin sen elintarvikkeen kasvattamisessa ja siirtämisessä Suomeen.
    http://www.facebook.com/profile.php?id=688482338&ref=name#/group.php?gid=35123517770&ref=ts

  11. Mari Koo says:

    Taloussanomat huomioi Applen kampanjan ajankohdan ja on saanut yrityksen eli Musta-Pekka Oy:n toimitusjohtajalta kommenttia:

    “– En ollut itse asiassa tietoinen Älä osta mitään -päivän ajankohdasta. On kyllä ikävää, että sattui juuri näin, Forsström valittelee.

    – Päivälle on vain paha tehdä mitään, koska sen paikan sanelee jenkkiläinen käytäntö. Lisäksi päivästä on toki jo tiedotettu asiakkaille.”

  12. Juha says:

    Älä osta mitään -päivähän ajastettiin täysin tarkoituksella juuri Thanksgivingin jälkeiselle perjantaille, joka on perinteisesti ollut suurimpia shoppailupäiviä Pohjois-Amerikassa. “Juuri näin” on sattunut joka ikinen vuosi.

Kommentoi