Kulutusjuhla

Loppuuko yksityisautoilu?

Helge ennustelee tulevaisuutta: ”Auto oli Amerikan ja vapaan markkinatalouden symboli. Jos GM, Chrysler ja Ford kupsahtavat, silloin tilalle on keksittävä jotain muuta. Onko iPhone tulevaisuuden ”kulkuväline”? Silläkö Amerikkalaiset surffaa ja Googlaa? Kohtaloksemme jää Nokian pienemmät näytöt mutta Query-näppäimet 140 merkin kirjoittamiseen (tuo Q-nimi meni varmasti väärin, mutta en tarkista).

Emmekö enää lennä Pattayjalle, Kaukoitään ja Bahamalle, kun ilmastonmuutos tuo meille kotimaista aurinkoa ja tsunamia riittävästi? Tapahtuuko tämän finanssi-, rahoitus-, reaalitalouden, tuotantotalouden jne. kriisin aikana sellainen käänne, joka vähentää teräksen, nikkelin, kuparin ja alumiinin tarvetta?

Siirrymmekö kymmenessä vuodessa post-yksityisautoilun aikakauteen? Onko näin hurja muutos mahdollinen? Paljonko silloin säästyy bensaa, naftaa, öljyä ja dieseliä? Menevätkö Fortumin ja Nesteen ansaintalogiikat uusiksi? Autoilua on ollut sata vuotta, mutta junalla pääsee ja linja-autossa on tunnelmaa.” (Mari Koo)

1 Comment

  1. Mielenkiintoisia ajatuksia, mutta taas yksityisautoilun ja koko autoilun kannalta melkoista utopiaa. Vaikka yksityisautoilu loppuisikin, jäisi teille silti melkoisesti ammattiliikennettä, joten ei se polttoaineiden kysyntä mihinkään vieläkään loppuisi. En usko, että kymmenessä vuodessa tullaan näkemään mitään mullistavia muutoksia maailman menossa – muutos tuppaa olemaan hidasta ilman vallankumouksia.