Kulutusjuhla

Helmetin eräpäivämuistutukset poissa käytöstä

Pääkaupunkiseudun kirjastojen Helmet-järjestelmästä ei tule tällä hetkellä eräpäivämuistuksia. Sen vuoksi ainakin minulla jäi laina uusimatta ajoissa ja sakkoa kertyi. Nettisivuilta löytyy aiheesta tiedote: Teknisten ongelmien takia HelMet-kirjasto ei toistaiseksi lähetä eräpäivän lähestymisestä varoittavia tiedotteita. Varausilmoitukset ja myöhästymismuistutukset lähetetään tavalliseen tapaan.” (Mari Koo)

7 Comments

  1. Itse huomasin asian muutamia päiviä sitten, liian myöhään… sakkoja oli ehtinyt kertyä rutkasti. Mielestäni tiedotus asiasta on ollut lievästi sanottuna heikkoa!

    Hesarissa oli vasta lauantaina pieni uutinen asiasta:
    http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Kirjastojen+eräpäivätiedotteet+pois+käytöstä/1135241963967
    Sen mukaan voisi katkoksen vuoksi kertyneistä sakoista ”neuvotella lähikirjastonsa kanssa”, tänään aion kokeilla miten tuo käytännössä onnistuu.

  2. jkn, tiedotus on kieltämättä tökkinyt pahasti: luulisi, että aiheesta olisi voitu pistää viesti kaikille, joilla on käytössä tuo eräpäivämuistutuskin. Itse lukaisin aiheesta jostain viikonlopun aikana, mutta en Hesarista, vaan jostakin päin Internetiä, mutta jäi linkki ottamatta talteen.

    Itse en taida jaksaa neuvotella sakoista, sillä olen laiska ja kannata kirjastojärjestelmää ihan mieluusti sakkoja maksamalla. Vaikka nyt sakot tuntuvatkin vähän epäoikeudenmukaisilta…

  3. Vielä jatkokommentti: ainakaan Sellon kirjastossa ei tarvittu sen kummempaa neuvottelemista. Menin vain tiskille kertomaan asiasta, ja ystävällinen kirjastontäti nollasi sakkosaldoni.

  4. Kiitos tiedosta, pitääpä ehkä itsekin kokeilla!

  5. Mitäpä jos ihmiset vain lopettaisivat itkemisen siitä, ettei kukaan ajattele/muista heidän puolestaan. Kirjoja lainatessa asiakas saa selkokielisen ilmoituksen siitä, koska kirjat pitää palauttaa. Sen pitäisi riittää. Jos ei muuten muista, niin laittaa merkinnän vaikkapa puhelimensa kalenteriin.

    Tuollaiset hellämieliset sakkoja nollaavat kirjastotädit surutta kilometritehtaalle.

  6. Opa, eikös näiden järjestelmien tarkoitus ole tehdä tilanteesta sekä asiakkaiden että kirjastojen kannalta miellyttävämpää ja toimivampaa? Kun systeemi on rakennettu ja sitä on tottunut käyttämään, niin kyllä siihen luottaa niin paljon, ettei omia eräpäiviään tule tarkkailtua. Minullakin on usein lainassa sen verran vino pino aineistoja, että olen ollut tosi tyytyväinen siihen, kun kirjastojärjestelmä huolehtii eräpäivistä minun pääni sijaan. Se on parempi sekä kirjastolle (esim. aineistonsa varanneet saavat ne ilman suuria viivytyksiä) että minulle.

    Puhelimen kalenteri tuntuu nykypäivänä vähän tuplaussysteemiltä. Kun kerran lainausjärjestelmä kerää tietoni, niin on järkevää, että se ne automaattisesti muistuttaakin. Eiköhän meillä kaikilla ole muistettavaa ihan tarpeeksi ilman kirjastojen eräpäivien ylöslaittamista.

    Kirjastot ovat joka tapauksessa loistopaikkoja ja Helmet hyvä järjestelmä!

  7. Lähinnä ongelmana tuossa on se, että ihmiset alkavat luottaa liikaa noihin palveluihin. Mikä Helmetin tapauksessa tuottajan vastuu palvelun toimimattomuudesta? Kaikille asiakkaille ei voi soittaa ja sähköpostinkin lähettäminen ei epävarma keino saavuttaa käyttäjät. Verkkoon laitettu ilmoituskaan ei näemmä kaikkia tavoita, vaikka on ihan etusivulla.

    Mitä tapahtuu, jos palvelu ajetaan alas? Saavatko kaikki myöhästelijät sakkonsa anteeksi? Onko kirjastoilla velvollisuutta ylläpitää sähköistä muistutusjärjestelmää, vai onko kyseessä lisäarvopalvelu?