Kulutusjuhla

ABC-ketju ei enää myykään Reilun kaupan kahvia

Blogin lukija jkn on kiinnittänyt huomiota ABC-asemien ilmoitukseen lopettaa Reilun kaupan kahvin myynti ja pohtii asiaa lähettämässään sähköpostissa:

”Taas kerrottiin uutisissa jotain, mikä kuumentaa reilun kuluttajan tunteita.
Nimittäin ABC-liikennemyymälät ovat luopuneet Reilun kaupan kahvista, vieläpä ”yleisön pyynnöstä”!

Meiran Reilu kahvihan on suomalaiseen makuun vaaleapaahtoista ja maultaan parempaa kuin tilalle tullut Kulta-Katriina, joten on vaikea uskoa että yleinen mielipide olisi ollut vaihdon todellinen syy. Reilu on tietysti kalliimpaa kuin tavallinen kahvi, joten ehkä kustannussyyt ovat olleet muutoksen taustalla? Kahvilan kupillisen hinnassa raaka-aineen hinnan merkitys on kuitenkin häviävän pieni, joten onko mitätön säästö tärkeämpää kuin kestävä kehitys?

Oli miten oli, jos tarjolla on jatkossa vain ”epäreilua” kahvia, ainakin meidän perheemme taitaa äänestää kumipyörillään ja nauttii taukokahvinsa jatkossa muualla kuin ABC:llä.

ABC-ketju on muutenkin valloittanut koko Suomen valtateiden varret, olisi ehkä korkea aika tukea muitakin. ABC:iden palvelut ovat vain niin kattavia ja hyvin toimivia, että korvaavia paikkoja on hankala keksiä. Olisikohan jollakulla vinkkejä hyvistä taukopaikoista lapsiperheelle esim. matkalla Helsingistä Itä-Suomeen?”

21 Comments

  1. Pakko lisätä vielä suora lainaus Yhteishyvästä huhtikuulta 2007:

    ”ABC-liikennemyymäläketju on ylivoimaisesti suurin Reilun kaupan kahvin käyttäjä Suomessa. Ketjun asiakkaat juovat Reilun kaupan kahvia peräti 20 miljoonaa kupillista vuodessa.

    – Olemme saaneet päätöksestämme asiakkailta hurjasti hyvää palautetta. Kaiken lisäksi käyttämämme Meiran Reilu kahvi on laadultaan niin hyvä, että saamme nyt kahvista paljon vähemmän negatiivista palautetta kuin aiemmin, ABC:n ketjupäällikkö Ari Sääksmäki kertoo tyytyväisenä.”
    http://tinyurl.com/alq4hm

  2. Olisin valmis kannattamaan jkn:n ajatusta siitä, että ”yleisön pyynnöstä” (koska sitä ei juttussa tarkemmin selvitetä) tarkoittaa samaa kuin ”yleisö on valittanut kahvin hinnasta”.

  3. Jaahas 🙁

    Kiitokset tiedottamisesta. Hyvän toimintatavan lopettaminen oli jäädä minulta huomaatta, aikoinaan aloittamisen huomasin kyllä paremmin… olisikin ellei täällä olisi mainittu! Salailua?

    Eli täytyy alkaa marisemaan ABC:n tiskillä, niin voidaan palata reilunkaupankahviin.

  4. LÄhetin itse ABC-ketjuun aiheesta palautetta ja pyysin lisätietoja. Ja jos ei sieltä kuulut, niin sitten kyselen vähän muuta kautta S-ryhmässä asiasta.

  5. Juur`ikään S-ryhmä kyseli asiakkaiden mielipiteitä voidakseen kehittyä entistä vastuullisemmaksi. Tässäkö malliesimerkki vastuullisuudesta?

    S-ryhmän sivuilta:
    ”Marras-joulukuussa verkossa osoitteessa http://www.kerromeille.fi pyörinyt S-ryhmän vastuullisuuskysely on päättynyt. Kaikille avoimessa kyselyssä haettiin mielipiteitä siitä, miten vastuullinen yritys toimii. Kasaan saatiin reippaasti yli 4000 ideaa, näkökulmaa ja mielipidettä.

    Kyselyyn osallistui vastausaikana kaikkiaan 3242 vastaajaa, joukosta valtaosa oli S-ryhmän omaa henkilöstöä ja asiakasomistajia. Lämmin kiitos kaikille osallistujille!

    Kyselyn tuloksista ja siitä, miten kerätty tieto vaikuttaa S-ryhmän vastuullisuuden kehittämiseen, kerrotaan Yhteishyvä-lehden numerossa 4/2009 ja Yhteishyvä.fi –sivustolla maalis-huhtikuussa”

    Pistäkää palautetta ABC:lle/S-ryhmälle.

  6. ABC:llä tuntuu kahvin laatu vaihtelevan muutenkin rajusti, joten siinä mielessä se ja sama mitä litkua sieltä automaatista tulee. Reilun kaupan kahvista luopuminen ei kuitenkaan varmasti tule laskemaan kahvikupin hintaa, joten mieluusti oltaisiin voitu pysyä kyllä siinä reilussa kahvissa sitten samaan rahaan.

  7. Minun työpaikalla vaihtui Presidentti kahvi Mundo kahviin, joka on todella epätasa laatuista myrkkyä verrattuna Presidentti kahviin. Kahvi ei oikeen enään maistu kahvilta. Ennen meillä kävi Pauligin edustaja tarkistamassa kahvin maun ja säätämässä keittimen siten että kahvi oli ”oikean” makuista. Edustajaa ei ole enään näkynyt, taitaa olla laitteen säätäminen mahdon tehtävä kun Mundosta hyvää kahvia yrittää tehdä.

    Miksi Reilun Kaupan kahvista voisi tehdä tasalaatuista hyvää kahvia jota viitsisi juoda?

    Ainoa positiivinen asia mikä Mundon tulemisen seurauksena on se että ei tarvitse enään tauolla kahvia juoda, jolloin rahaa säästyy.

  8. ”Yleisön pyynnöstä” on ihan paskapuhetta. Nykyään on Suomessa kaikenlainen sosiaali- ja ekologistiedostavuus niissä mitoissa, että missään tapauksessa ei ole mahdollista että kuoro huutaisi ”ME EI HALUTA REILUN KAUPAN KAHVIA”. Kunhan laittoivat hinnan sille tasolle että porukat jäivät päivittelemmän sitä. Siinä on heidän ”yleisön pyynnöstä”. Pah.

    • Kommentoin sieltä kassatiskin toiselta puolelta. Aluksihan oli ABC-ketjun kahvina kulta katriina, joka nyt tuli takaisin. Kun tilalle vaihtui tuo reilun kaupan kahvi, alkoi valitus kahvin mausta ja laadusta. Vaihtoipa osa asiakkaista aamukahvipaikkansa viereiselle asemallekin tämän vaihdoksen vuoksi. Astioiden tiskausta hoitaessani huomasin entistä enemmän olevan puoliksi juotuja kahvikupillisia. Itse en ole makueroa näiden kahden kahvimerkin välillä liioin huomannut. Luulisin että enemminkin se on edelleenkin se vika ihmisten asenteissa reilun kaupan tuotteita kohtaan.

  9. Kassatädillä on hyvä pointti maun suhteen. Tuotahan on kokeiltu. Sokkotestissä jengi ei huomaa makueroa, mutta kun kerrotaan juoman olevan jotain muuta, niin maku maistajan suussa muuttu jopa silloin vaikka tuote ei oikeasti ole muuttunut vaan vain se mitä siitä kerrotaan.

  10. Saamieni tietojen mukaan S-ryhmässä valmistellaan virallista lausuntoa asiasta tänään. Kerron lisää, kunhan tiedän lausunnon sisällön.

    (Disclaimer: S-ryhmä on yksi yrityksistä, joka työllistää minua, ja laadin heille tekstejä nimenomaan vastuullisuudesta, joten senkin vuoksi haluan tietysti tietää, miksi tällaisia ratkaisuja tehdään)

  11. Hyviä taukopaikkoja Itä-Suomeen mennessä? Riippuu reitistä, mutta jos reitti vie Heinolan ja Hartolan kautta itään, niin Jari-Pekka on kyllä kahviltaan ja sämpylöiltään lähes ohittamaton paikka. Muitakin tuoreita leivonnaisia samassa rakennuksessa toimivasta leipomosta on myynnissä.

  12. Mä ymmärrän hyvin, miksi ihmiset on valittaneet kahvin mausta – munkin mielestä Meiran Reilu kahvi on kamalan makuista – just sellaista kitkerää kahvia, jota inhoan! Mutta: Reilua kahvia on vaikka kuinka monenlaisia, miksi piti kokonaan luopua reiluudesta, olis voinut vaihtaa toiseen reiluun merkkiin / papuun tms. tms.??!! Ärsyttää, kun abc on niin iso ketju, sellaisen reiluudella/ei-reiluudesta on oikeasti jo merkitystä.

  13. Luulisi nyt olevan ihan mahdollinen yhtälö saada kahvia, joka olisi sekä hyvänmakuista että reilua?

  14. Hyvänmakuista reilua on minusta saanut jo ainakin yli 10 v. sitten. Silloisessa työpaikassa sain nimittäin kaffetaukokaffemateriaalin vaihdettua Reiluun kahviin. Valitettavasti en muista merkkiä, mutta hyvin kelpasi ja oli tuolloin ainakin pikkuisen kalliimpaa kuin Juhla-Mokka (jota siis ennen käytettiin). Kukaan ei muuten valittanut muutoksesta. Ainoastaan ne olivat nyrpällään, jotka muutenkin pitävät murukahvia varakahvina ,D

  15. Eilen juttelin puhelimessa S-ryhmän suuntaan aiheesta. Asiakaspalaute oli kuulemma ollut luonteeltaan tyyliin ”Kulta-Katriina olisi kiva saada takaisin”, ei niinkään ”Reilun kaupan kahvi ei maistu”. Odottelen vielä ketjupäälliköltä tarkempia vastauksia, kyselin mm. siitä, miten tässä nyt parissa vuodessa onkin käännytty pois Reilusta ja millaista palautetta muutos on nyt aiheuttanut.

  16. ammattiaktivisti

    ottamatta kantaa Meiran Reiluun. Niin omat kokemukset nimenomaan kulta katriinasta on sellaiset että sitä en kyllä kahviksi kutsuisi. Makuero on merkittävä esimerkiksi Pauligin Juhla-Mokkaan. Uskon enempi että vanhempi väestö on koko ikänsä tuota kuraa litkinyt niin kaipaa takaisin sen tottumuksesta. Omat iso-vanhempanikin äidin puolelta ovat kulta-katriinan kyllästämiä. No makuasioista ei voi kiistellä, mutta on tosiaan ikävää että Reilu vaihdettiin osassa ABC-ketjun pajoja epäreilumpaan. Annoinkin siitä jo asianmukaista palautetta heidän nettisivujensa kautta.

    Hmm, mietin vielä sitä että minkälainen sopimus S-ryhmällä oikein on tuon Meiran kanssa, historiahan on se että toi on aikaisemmin ollut osa S-ryhmää mutta 2000-luvulla omistus siirtyi ulkomaille. Onko tämän kaupan yhteydessä sovittu jokin pitkä sopimus että S-ryhmä hankkii kahvinsa heiltä? Jos näin on niin sehän kyllä rajoittaa hakemaan muita reilun kaupan kahveja, jotka sopisivat paremmin myös tämän vanhan kansan suuhun.

  17. Aiempaan kommenttiin todetakseni: Mundo EI ole Reilun Kaupan kahvia. Se on UTZ-sertifioitu ja UTZ puolestaan ei ole objektiivinen eikä viljelijöiden oloja parantava sertifikaatti.

  18. En yhtään ihmettele, jos yleisöltä on tullut palautetta kahvin mausta. Ei se kyseisen ketjun ”reilu” kahvi ole minunkaan suussani maistunut hyvältä. Työpaikalla vaihdettiin myös ”reiluun” kahviin ja sama narina tuli. Kyllähän niissä on eroja, kahveissa. Ihan samalla lailla kuin vaikka teepusseissa on makueroja, ei sitä auta kiistäminen. Vaikka olisi kuinka ”reilua”.

  19. Kahvia kun en juo niin voi kommentoida kuin: teepuolella löytyy mainioita reilun kaupan tuotteita. Itseasiassa minun makuuni reiluja on nykyään enemmän kuin tavallisia ja sen takia reiluun tulee päädyttyäkin teeostoksilla. Ei luulisi olevan mahdoton paahtaa hyvää ja reilua kahviakaan…

  20. Tein tästä aiheesta pienen jutun HS:n Hinta ja laatu -sivuille. Teksti julkaistiin tänään ja se on tässä alla:

    ABC-liikennemyymäläketju vaihtoi vuodenvaihteessa Meiran Reilun kahvin Kulta Katriinaan.

    Miksi näin, kehitysjohtaja Ari Sääksmäki?

    ”Asiakkailta saatiin viime vuonna yhä enemmän palautetta, jossa toivottiin takaisin valikoimiin tuttua Kulta Katriinaa, joka oli myynnissä vuoden 2006 loppuun saakka.”

    Oliko siis Reilun kaupan kahvi asiakkaista pahaa?

    ”Ei, tästä ei ollut kyse. Kahviin yhdistyy paljon tunnetta: vaikka kahvi olisi kuinka hyvää, niin tuttu tuotemerkki on monille tärkeä ja nyt toivottiin nimenomaan tuttua Kulta Katriinaa takaisin.”

    ABC sai vuoden 2006 lopussa Reilun kaupan palkinnon nimenomaan siksi, että vaihtoi kahvinsa. Eikö nyt tehty päätös ole ristiriidassa tämän kanssa?

    ”Kyse ei ole siitä, ettei Reilun kaupan tuotteita myytäisi jatkossakin. Vuosien aikana olemme ottaneet valikoimiin myös muita Reilun kaupan tuotteita, kuten teetä, hunajaa ja sokeria. Myös Reilun kaupan kahvia on myynnissä marketin puolella, ja tuotevalikoimaa kasvatetaan jatkuvasti.”

    Kahvi on kuitenkin iso ja näkyvä myyntiartikkeli?

    ”Siltä se varmasti asiakkaan silmiin näyttää. Kahvi on silti vain yksi tuote monien joukossa.”

    Eikö Reilu kahvi olisi voitu pitää Kulta Katriinan rinnalla?

    ”Niin onkin tehty niissä yksiköissä, joissa se voidaan teknisesti toteuttaa eli tällä hetkellä kymmenessä ravintolassa. Tutkimme ja kehitämme kahvivalikoimaa koko ajan, ja useampia kahveja pyritään tarjoamaan jatkossa eri myymälöissä.”

    Näkyykö muutos hinnoissa?

    ”Ei näy. Reilun kahvin tullessa se ei vaikuttanut hintaan, eikä vaihto nytkään muuta hintaa. Kupillinen maksaa 1,60 euroa.”

    Millaista palautetta muutoksesta on tullut?

    ”Sekä myönteistä että kielteistä. On kiitelty, että asiakkaita on kuunneltu ja Kulta Katriina palautettu. Toisaalta päätöstä on myös kritisoitu. Mutta kyse ei siis ole linjanvedosta reilun kaupan tuotteita vastaan.”