Kulutusjuhla

Kalliit teknologiat, tutkimukset ja viherpesut

Halo Efekti kritisoi tapaa, jolla julkisuudessa tuodaan julki esimerkiksi ekologisuuteen liittyviä tutkimustuloksia, mutta ei selvitetä, mitkä tahot rahoittavat tutkimuksia: ”Kaikenlaiset akateemiset lässyttäjät menevät mediassa läpi ja menee aikansa ennenkuin tajutaan kenen asiaa he lobbaavat…

Jotenkin minua hyytää muutenkin puheet naistä kalliista teknologioista, mitä meille viherpesun varjolla tyrkytetään, kuten

* nanopinnoitteella käsitellyt likaantumattomat lauteet saunaan
* huonekaluihin integroidut induktiolaturit pienkoneille
* sivistyneet imurobotit”

(Mari Koo)

1 Comment

  1. Tuo on kyllä totta, että kaikenlaista uutta ja usein tarpeetontakin rojua myydään ihmisille ekologisuuden nimissä. Pahimpana esimerkkinä tästä tietenkin uudet autot. Peugeotin tälläkin hetkellä televisiossa pyörivä mainos on jotenkin irstas kun siinä ihmisiä kehotetaan tuleemaan koeajamaan uutta Peugeotia vanhan tilalle.. Ok, uusi malli saattaa kuluttaa hieman vähemmän polttoainetta per sata kilometriä (mainoksen autoissa tämä on noin 1-2 litran kulutusero), mutta eipähän taas kerrota mitkä sen uuden auton valmistusrasitteet ovat. Aivan naurettavaa ihmisten hoopottamista.