Kulutusjuhla

Ajanvaraukset netistä yhden palvelun kautta?

Kuulun ihmisiin, jotka mielellään varaisivat ajat kampaajalle, hierojalle, lääkäriin, kauneudenhoitoon tai mihin tahansa netin kautta. En pidä puhelimella soittelusta, ja usein muistan, että ai niin, aika piti varata, siinä vaiheessa iltaa, kun kyseisessä paikassa kukaan ei taatusti enää ole edes vastaamassa puhelimeen.

Waraamon toiminta-ajatus kuulostaa siksi minusta erittäin mukavalta. Waraamon kautta eri yritykset voivat mahdollistaa asiakkaidensa nettivaraukset, ja kuluttajana ei tarvitse kirjautua kuin yhteen palveluun, jossa tiedot ovat tallessa. Yrityksille palvelu maksaa (kuten tietysti maksaisi myös oman varausjärjestelmän luominen ja ylläpitäminen), kuluttajille käyttö on ilmaista

Toistaiseksi palvelussa ei ole mukana mitenkään laajaa yritysvalikoimaa, mutta sopii toivoa, että yritykset innostuisivat ottamaan Waraamon käyttöön.

Itselläni oli hankaluuksia löytää sivu, jolla pääsee kirjautumaan. Waraamon etusivu tuntuu siltä, että se on tehty palvelemaan ensisijaisesti yrityksiä. Ja kun lomakkeessa on kuvan kohdalla teksti ”Lisää tähän valokuva itsestäsi, jotta yrityksesi asiakkaat ja muut Waraamon käyttäjät voivat asioida kanssasi kasvotusten Waraamossa” (lihavointi minun), niin kuluttaja hämääntyy vielä lisää.

Etusivulla pitäisi olla siis joku ”Kuluttajille” -osio, jonka kautta palveluun voisi helpommin tutustua ja kirjautua.

Ajatuksena on, että kuluttajat käyttävät palvelua kunkin yrityksen omalta sivulta, eli yritys lisää sivuilleen bannerin Waraamoon.

Silti tietysti selkeä listaus mukana olevista yrityksistä Waraamonkin sivuilla on tarpeen. Yksi valintakriteeri omassa valinnassa nimittäin voi olla se, että varaaminen onnistuu netin kautta.

Waraamossa voi myös antaa arvioita ja palautetta yrityksistä ja palveluista. Palvelun etuna on tietysti myös se, että omat varaukset ovat tallessa netissä eikä tarvitse sitten pohtia, että merkitsinköhän ajan oikein kalenteriin. En ole vielä Waraamoa oikeasti käyttänyt, joten en pysty sitä arvioimaan ”todellisen” käyttäjäkokemuksen kautta.

Tiedän toki sen, että esimerkiksi kampaamot usein sanovat nettivarauksen olevan ongelmallista, kun asiakas ei voi tietää, miten kauan hänen värjäyksensä ja leikkauksensa vie aikaa. Luulisi, että tämä ongelma hoituu, kun pistää nettisivuille tiedot, kuinka kauan pitää varata erilaisiin palveluihin aikaa.

Waraamolla on myös oma bloginsa. Waraamo-palvelun toteuttaja on Gemilo. Kerrottakoon siis vielä se, että tunnen yrityksen takana olevia henkilöitä, mutta tämä kirjoitus on täysin omasta innostuksesta tehty eikä Gemilolta kukaan ole minua aiheen tiimoilta lähestynyt.

2 Comments

  1. Kiitos huomioista Mari. Tuo mainitsemasi lomakkeen teksti on tarkoitus näkyä eri tavalla kuluttajalle ja yrittäjälle, mutta näköjään testauksessa sama teksti on päässyt huomaamatta läpi kummallekin kohderyhmälle. Oli mukava saada palautetta: laitoin samantien korjausehdotuksen kehitystiimille. Pyrimme vastaamaan niin nopeasti kuin pystymme korjaustoiveisiin, jotka on mahdollista toteuttaa kohtuullisessa ajassa ja kustannuksin.

    Olet hauskaan aikaan liikkeellä, sillä uudistimme eilen Waraamon etusivun. Siinä on jo huomioitu myös kuluttajaa. Vanhan käyttöliittymän kanssa yrityskeskeisyys oli itse asiassa tietoinen valinta, sillä lähdimme liikkeelle viime vuoden marraskuussa ilman yrityksiä ja tavoitteena oli, että varsinaista Waraamo.comia ei tuoda esiin, vaan asiakkaat etenevät varauksiin aina yrityksen sivuilta Waraamon sijasta. Kunhan yritysten määrä ylittää kriittisen rajan, saamme tarjottua toivottavasti palveluiden shoppailukokemuksia pelkän varailun sijasta. Nyt poimimme jo muutamia yrityksistä etusivulle, joten se helpottanee Waraamo.comin kautta yrityksiä etsivää.

    Meillä on menossa avoin kysely parhaillaan palveluiden varaamisesta. Koetamme selvitellä, miten paljon ihmiset jo käyttävät ajanvarausjärjestelmiä verkossa ja onko muillakin samankaltainen asenne kuin sinulla ja minulla (”En pidä puhelimella soittelusta..”). Kysely ehkä kiinnostaa myös blogisi lukijoita, joten tässä linkki: http://www.questionpro.com/akira/TakeSurvey?id=1180986. Vastata voi maaliskuun loppuun saakka. Julkaisemme tuloksia Waraamon blogissa huhtikuussa.

    Oma mielikuvani on, että kuluttajat ovat varsin valmiita varaamaan netissä, mutta yrittäjät eivät uskalla tai halua siirtyä nettiajanvaraukseen. Tässä ostovoimaisen asiakkaan äänellä varmasti olisi merkitystä. Yrittäjät muun muassa pelkäävät tietokoneita, katkeilevaa nettiyhteyttä, oman itsenäisen työskentelytapansa menettämistä. Osa on kertonut, että he eivät halua antaa asiakkaan päättää aikaa, vaan tekevät sen mieluiten itse. Siinä on monta asiaa, jotka eivät liity varausjärjestelmien ominaisuuksiin tai toimivuuteen, vaan yleisesti yrittäjän tapaan hahmottaa oma työnsä. Uskoisin, että ajan kanssa tilanne kuitenkin tulee muuttumaan, nettivaraus vain on niin kätevä – niin yrittäjän kuin asiakkaan kannalta.

  2. Katri, kiitos kommentista ja mainiota, että systeemi kehittyy! Nettivaraamisessa on tietysti monta mutkaa, ja paljon on kyse noista asenteista yms. Mutta toivottavasti yhä useampi yrittäjä uskaltautuisi kokeilemaan.