Kulutusjuhla

Autonavaimen peruskäyttötavat kunniaan

Valopää kertoo, miten tekniikan kehitys auton ovien avaamisesta vie joskus kyvyn käyttää omaa järkeä: ”Vähän matkan päässä oli noin ikäiseni äiti parin ipanan ja reppujen kanssa avuttoman näköisenä ja osoitti avaimellaan hienoa autoaan, paineli avainta epätoivoisesti. Hän uikutti siinä, ettei nuo ovet aukea. En ollut ihan varma puhuiko hän lapsilleen vai minulle. Sitten hän sanoi vielä kuuluvammin, etteivät he nyt pääse autoon, kun ovet eivät aukea. Ja hän vielä vahvistaakseen tilannetta osoitti avuttoman näköisenä, kuinka avain ei todellakaan toiminut.

No, kävelin suoraapäätä hänen luokseen ja pyysin, että annapa se avain, että mä olen aika macgyver näissä hommissa. Sain avaimen käteeni ja kävelin kohti kuskin ovea ja sanoin matkalla, että kun tässä avaimessa on tämä AVAIN, niin yleenäsä ovessa on joku reikä, mihin sen voi laittaa…. Ja niinpä työnsin samantien avaimen kuskin oveen, avasin oven ja annoin pikkurouvalle avaimet käteen selittäen, että toiset ovet joutuu varmaan avaamaan sisältä päin niistä kahvoista. Hän oli aivan huuli pyöreänä ja äimistynyt ja yritti selittää, ettei hänellä käynyt mielessäkään kokeilla sitä avainta oveen.” (Mari Koo)

2 Comments

  1. Ei muuten aina ole niissä ’avaimissa’ sitä avainta, eikä autossa reikää. Esim. Passatissa saa nykyään nähdä aika paljon vaivaa ennen kuin oven saa manuaalisesti auki. Kerran lentokentän parkkiksella ei auton ovet auenneet, jouduin soittamaan isälleni, joka soitti liikkeesen mistä auto oli ostettu. Osaava myyjä sitten soitti minulle ja opasti vaihe vaiheelta miten ovet saa auki. Ja avaimet alkoi tietty toimia normaalisti kun seuraavan kerran parkkeerasin, en tiedä mikä niihin oli hetkellisesti tullut.

  2. Kaikki ylimääräiset sähkölaitteet autoissa tekee paitsi tuotannosta kallista, lyhentää autojen käyttöikää todella radikaalisti. Ja todellakin tyhmentää myös autoilijoita. Aivan liian usein näkee ihmisten ajavan pääkallokeleillä kuin rallikuskit kun on kaikenmoiset luistonestot ja stabilisoinnit. Kyllähän ne auttavat tiettyyn rajaan asti, mutta kun fysiikan lait ottavat voiton elektroniikan kyvyistä, niin siinä on hengenlähtö todella lähellä. Vanhemmissa autoissa tällaista ongelmaa ei tule, koska auto kyllä kertoo kuljettajalleen selkeästi kun aletaan lähestyä todellista pidon rajaa. Mutta turha tästä on paasata, koska höpinä menee joka kerta kuuroille korville valitettavasti 🙁