Kulutusjuhla

Tinkimisen merkityksestä

Kesis kirjoittaa tinkijöistä: ”On myös olemassa ihmisryhmä Tinkijät, ne sellaiset hupiveikot, jotka kinuvat alennuksia aina ja kaikesta, omasta mielestään sangen leikkisästi ja maailmankansalaisen elkein, mutta muiden mielestä yksinomaan vaivaannuttavasti ja sietämättömän itaralle vaikuttaen. Kiusallisinta tässä on, että monesti Tinkijät saavat haluamansa: eivät ehkä suurensuurta halvennusta, mutta kuitenkin prosentteja pois ohjevähittäishinnasta.
Itse olen sitä mieltä, että tuote on valmiiksi hinnoiteltu varmastikin jostain syystä: se maksaa sen verran kuin lapussa lukee ja jos se on liikaa, sitä ei osteta vaan siirrytään eteenpäin. Tämän varaan olen kuluttajuuteni laskenut ja jos se ei toimikaan näin, on tilanne uskomattoman kismittäväinen. En ole myöskään koskaan työskennellyt sellaisessa yrityksessä, jossa olisi ollut suotavaa – tai edes mahdollista – myöntää alennuksia
.” (Mari Koo)

5 Comments

  1. Toisaalta on olemassa tietty porukka, jolle tinkiminen on tärkeä elementti onnistuneessa kulutusjuhlinnassa. Esim. rakennustarvike- ja autotarvikeliikkeissä, puutarha-alan myymälöissä ja vastaavissa vakituisesti asioivat ko. alaan perehtyneet asiakkat.

  2. Törmäsin Tinkijään kesäteatterissamme viime kesänä. Olemme pieni harrastajayhdistys ja järjestämme kuntalaisten iloksi joka kesä teatteria kohtuuhintaan (10€/lippu). Hän aloitti alekorttien esittelyn lippukassalla jo ennen tervehdystä. Valitettavasti emme kuulu mihinkään ketjuun tai rinkiin, olemme sillä tavalla ”yksityisiä”. Sama jatkui väliajalla kahvikassalla. Esitettyjen korttien määrä oli uskomaton alkaen yleisistä pistebonuskorteista aina sanomalehtien jäsenkortteihin, tai sellaisiksi ne käsitin. Valitettavasti nekään eivät meillä käyneet. Kahvin hinta pysyi samana, ostoprosessin kesto vain oli moninkertainen verrattuna muihin.

  3. Voisiko tähän kohtaan todeta, että ”se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa”.

    Toivottavasti kukaan tinkimistä vieroksuva ei koskaan ala esim. rakentamaan taloa, sillä siitä tulee kallis kämppä. Rautakaupassa hinnasta voi saada joissakin tuotteissa jopa 80% alennuksen.

    Itse olen ollut töissä erilaisten erikoisalojen jälleenmyynnissä. Kaikissa niissä hinnasta on voinut neuvotella. Niinpä neuvottelen hinnasta myös asiakkaan roolissa. Missään ei pääse sen helpommin tuntipalkoille, kuin kysyessä, että ”mikä on tiukka käteishinta”.

    Tinkiminen on toki taitolaji. Se on ihan totta, että jotkut ihmiset ovat tingatessaan lähinnä raivostuttavia. Myyjänä siitä osasi kyllä rangaista tavallista huonommilla alennuksilla.

  4. Isäni oli armoton tinkijä ja sekös minua lapsena nolotti. Aina elektroniikkaa, urheiluvälineitä, autoja tai pyöriä ostaessa hän kaiveli muististaan esiin Tekniikan Maailman testituloksia ja vakuutti asiantuntemuksellaan myyjälle, että he ovat samalla tietotasolla – ja sitten tinkaisi kymmenen pinnaa pois hinnasta. Hassua kyllä, mutta nolostukseni vaihtui usein ylpeyteen, kun tinkiminen toimi. Ja ei, hän ei olisi tinkinyt kesäteatterilipuista tai pikkusummista. Minusta Tinkijä ei aina ole sama (vaikka joskus sit taas on) kuin Bonuskorttiasiakas, jollaista Hipsis kuvaili.

    Suomalaisista on vaivaannuttavaa olla myyvä ja ehkä siksi myös tinkiminen tuntuu nololta ulkomailla. Nyt aikuisena mietin miksen ”perinyt” tinkaustaitoa, vaikka mallia oppimiselle olisi ollut. Myös äitini osaa halutessaan neuvotella hinnasta ja tinkiä. Minä en. Olen huono kirppismyyjä, koska annan ilmaiseksi myytäviä tavaroitani niille ihmisille, joille niiden ajattelen sopivan.

  5. Minäkin olen käsittänyt, että ohjevähittäishinta on ohjevähittäishinta, ja varsinkin erikoiskaupassa hinnasta voidaan neuvotella, varsinkin jos ostetaan useampia tuotteita tai muuten hintavia satseja kerralla. Ja torikauppaan tinkiminen kuuluu perinteisesti myös.

    Kuten anonyymi yläpuolella toteaa, tinkiminen on taitolaji. Hyvä myyjä osaa varmasti erottaa asiallisen tinkijän ja kitsastelijan toisistaan. Jos taas asiallinen tinkijä saa lähtökohtaisesti nuivaa palvelua, on se ainakin itselleni merkki siitä, ettei kyseisessä liikkeessä tarvitse asioida useammin.