Kulutusjuhla

Mopoautojen Tampere

Näin aika tuoreena tamperelaisena on yksi asia kaupungin kaduilla pistänyt silmään: mopoautot. Niitä on täällä ihan pirusti! Päivittäin parinkymmenen minuutin työmatkallani saattaa helposti tulla vastaan viisi mopoautoa. Helsingissä niitä ei nähnyt missään. Enkä muista kiinnittäneeni asiaan huomiota Jyväskylässäkään, jossa olen aika paljon liikkunut. Mikä tamperelaisia vanhempia oikein vaivaa?

Mopoautoilla on hintaa 11000 – 14000 euroa. Nähtävästi tamperelaisten teinien vanhemmilla on aika paljon ylimääräistä rahaa. Esimerkiksi vertailuna Tampereen joukkoliikenteen lippu maksaa nuorille 33 euroa kuussa. Jos oletetaan, että mopoautoikä kestäisi kolme vuotta, niin tuolta ajalta lipulle tulisi hintaa 1188 euroa. Siinä jäisi vielä aika paljon taksirahaa teinille, jotta mopoautosta saisi millään taloudellisesti järkevää. Toki mopoauton voi myydä kun teini pääsee oikean auton rattiin. Uusi pärisytin menettäneen noin puolet hinnastaan kolmessa vuodessa. Niinpä julkisia käyttävälle nuorelle jäisi vielä 5000 euroa taksirahaa. Ja tässä ei ole edes huomioitu mopoauton käyttökustannuksia.

Mikä se muuten on kun Suomessa taksin käyttö nähdään heti jonakin porvaritouhuna ja siksi pahana? Siis muulloin kuin viikonloppuna baarista kotiin. Taksi on selvää säästöä, ei nimittäin tarvitse omistaa autoa. Tähän ajatukseen nuoretkin pitäisi opettaa, eikä siihen että jokaisella oma auto.

Olisi mielenkiintoista kuulla onko mopoautot muuallakin yhtä suosittuja kuin täällä ja onko teillä päin mopoilijoiden sijaan näkynyt taksilla suhaavia nuoria?

Kirjoittajan isä halusi ostaa hänelle mopon kirjoittajan ollessa 15-vuotias. Kirjoittaja ei suostunut siihen. Eikä isä suostunut ostamaan mopon sijaan kitaraa. Ei tullut pojasta rokkaria eikä motoristia.

6 Comments

  1. Pääkaupunkiseudulla on kyllä mopoautoja mutta ne ovat hajaantuneet lähiöihin, keskustassa en muista vielä koskaan yhteenkään törmänneeni. Espoossa niitä on jo enemmän. Jumalattoman kallista hupiahan semmoisen pitäminen on, hinnasta putoaa varmaan 1-2 tonnia vuodessa vaikka pihassa seisottaisi. Syitä moisen kulkineen hommaamiseen on tietysti teinin helppo keksiä, pitää päästä harjoituksiin varustekassien kera yms. Jos vanhemmilla on varaa, niin tuntuuhan tuommoinen koppi airbäggeineen kuitenkin turvallisemmalta kuin tavallinen mopo.

    Mopoauto olisi vallan erinomainen tuote sähköistettäväksi, kevyt ja lyhyille matkoille tarkoitettu. Koska huippunopeus jää alhaiseksi olisi toimintasädekin varmasti erinomainen. Sääli että suomeen ei ole moisia rantautunut, lieneekö hinta esteenä?

  2. Hinta on hirmuisa! Kerran selvittelin jo asiaa, kun mopoautokin jo on tosi hintava suhteessa… nyt ei heti löydy linkkiä, mutta jos löytyy, palaan asiaan. Olisi ihan kiva vaihtoehto tökerölle invataksikyydille, kiitosta vaan taas, HMPK ja Iisalami!

  3. Olen itsekin ihmetellyt, mistä porukka raapii rahat ihan oikean auton hintaiseen mopoautoon, jota sitten käytetään tosiaan vain se kolme vuotta. Asiassa on monta muutakin ihmeellistä seikkaa, kuten se, että mopoauton ajamiseen riittää mopokortti, vaikka mitään yhtäläisyyksiä kattonopeuden lisäksi mopoon ei oikeastaan ole. Tämän näkee juuri Tampereen keskustassa sitten siinä, että näitä pikkukoppeja pujottelee täysin liikennesääntöjen vastaisesti ja holtittomasti isompien autojen seassa.

    Keskustan hitaassa liikenteessä homma vielä kuitenkin pääasiassa sujuu ihan hyvin, mutta taajamissa nämä 50 km/h köröttelevät kopit ovat tuskaisia ohitettavia, etenkin kun ajajat möngertävät keskellä tietä kuten oikealla autolla ikään. Mopo on helppo ohittaa vielä omalta kaistalta poistumatta, mutta mopoautot aiheuttavat turhia vaaratilanteita ohittajien joutuessa koukkimaan vastaantulijoiden kaistalle.

    Mielestäni mopoautoa varten pitäisi suorittaa ajokortti ja laitteen kattonopeus nostaa 80 kilometriin tunnissa, jotta liikennesäännöt olisivat paremmin hallussa ja turhilta ohittamisilta vältyttäisiin.

  4. Matti,
    Mikäli mopoauton huippunopeus nostetaisiin 80:een, ja sen ajamiseksi vaadittaisiin ajokortti, niin eikö se olisi lähes sama kuin että ajokortin saisi jo 15-vuotiaana?? Opetusta kyllä kiitos, mutta ei mitään järkeä nostaa nopeuksia, tuon ikäisellä ei ole sen vertaa järkeä päässä kuin kolme vuotta vanhemmalla ”aikuisella”…

  5. Jonna,
    Pointtini oli se, että olisi ympäristölle turvallisempaa, jos mopoautot eivät olisi heti taajaman ulkopuolella jumalattomana tientukkeena. Nyt ohitustarvetta syntyy vähänkin ruuhkaisempana aikana jatkuvasti ja jokainen ohittaja joutuu kieppaamaan vastaantulijan kaistan kautta. Jos joku ajaa mopoautolla 80km/h metsään niin omahan on ongelmansa, ei kai tässä yhteiskunnassa oikeasti tarvitse jokaista niin herran kämmenellä paapoa. Jos ei ymmärrä miten autolla ajetaan, niin ei tarvitsisi ajaa sitten mopoautollakaan. Olen jo kaksi kertaa meinannut saada tuommoisen lasikuitukopin kylkeeni, mutta onneksi olen ehtinyt väistämään. Ensi kerralla en enää väistä vaan otan vakuutuksesta ilmaisen kyljen autooni.

  6. Matti: Jos mopoautoilijoita ei tarvitse paapoa herran kämmenellä, niin miksi ihmeessä niitä tavallisia autoilijoita pitää paapoa? Voidaan puhua mopoautojen aiheuttamista ohituksista, mutta tosiasiassa jokainen ohitustilanne tiellä on ohittajan vastuulla. Selvästikin täällä pitää paapoa yksityisautoilijoita, jotta nämä pääsisivät mahdollisimman nopeasti ja ilman häiriötekijöitä kiireisiinsä…