Kulutusjuhla

Vähän erilainen pyöräilykypärä

Niin kauan kuin pyöräilykypäriä on meille tavisfillaroijille myyty, olen harmitellut kypärien ulkonäköä. Nykyisin on sentään niin kyparasporttimalleja kuin skeittikypärähenkisiä, mutta silti muotojen ja värien valikoima on ainakin Suomessa kovin vaatimaton. Hyvännäköistä, kevyttä ja päähän hyvin istuvaa kypärää käyttäisi mielellään.

Oma, nyt viitisen vuotta vanha kypäräni, on perussporttimallia. Ei siinä sinällään mitään vikaa ole ollut, mutta ei se nyt vaan sovi yhteen hulmuaviin helmoihin ja leppoisaan kaupunkifillarointiin, etenkään kakkospyöräni eli vanhan poikien Jupiterin kanssa.

Mutta kun kaverini hommasi Yakkayn ”hattukypärän”, niin halusin samanlaisen itselleni.

Tilasin omani NL-Groupista netin kautta. Hatun alla oleva musta peruskypärä maksoi 80 euroa ja lätsä 40 euroa (+ toimituskulut 7 e), eli mistään halvasta kypärästä ei ole kyse. Nokkelasti pyysin omani vanhemmilta syntymäpäivälahjaksi.

Tilaus tuli perille muutamassa päivässä. Erilaisia hattuvaihtoehtoja on siis useita.

Tämä kypärä on arkiseen kaupunkikäyttööni silkan turhamaisuuteni vuoksi (tukka tosin litistyy tämänkin alla, heh). Eli sitä vanhaa kypärääni käytän edelleen pidemmillä ajomatkoilla, se nimittäin on kevyempi, ilmavampi ja istuu päähän erittäin hyvin. Yakkayn kypäräkin toki pysyy päässä, mutta ei ole ns. teknisiltä ominaisuuksiltaan mielestäni yhtä hyvä kuin sporttisempi kypäräni.

Käsistään kätevä tietysti voisi itse ommella vastaavia kypäräpäällyksiä. Ja edelleen saa vinkata, jos joku on löytänyt mielestään täydellisen kypärän.

6 Comments

  1. Nuo on tosi staileja, tykkäisin tuosta lippalakkimallista ! Ainoa varjopuoli on hinta…. etenkin kaltaiselleni osa-aikafillaroijalle joka menee metrolle ja sitten metrolla suurimman osan matkasta. Ei tule kuuloonkaan että kantaisin metrossa, eli kypärä jäisi lukkoon pyörän kanssa. Eli no go.

    Olen katsellut skeittikypäriä jotka on aika kivoja, mutta niissä ei ole reikää josta saisi lukon läpi…

    Eli sen täydellisen fillarikypärän etsintä jatkuu.

  2. Minähän tietysti haluaisin hankkia myös sen lippismallin 🙂
    Itse kun pyöräilen sen verran paljon, niin hankinta tuntuu ihan rahansa arvoiselta.

    Se piti muuten vielä mainita, että oman kypäräni koko on se suurempi eli L (oma päänympärykseni on n. 58 cm). Ainakaan NL-Groupin valikoimissa ei ole XL:ä, eli isopäisimmille nuo kypärät eivät mahdu.

  3. Eikös tuollainen ole aika kuuma? Kypärässä jo tosin vähän tuuletusreikiä ja sitten vielä hattu päähän. Minä ainakin paistuisin tuollaista käyttäessäni.

    Tosin eipä sillä ole merkitystä, koska pääni on niin iso että 64cm kypärätkin ovat pieniä minulle.

  4. Mane, jep, ei tätä kesän kuumimpina päivinä varmasti halua pitää, vaan sitten päässä on sporttikypärä, jossa tuuletus toimii. Mutta alle 20 asteen lämpötiloissa ja vähemmän aurinkoisilla ilmoilla olen nyt testannut eikä ole pää paistunut. Ja onpahan kylmemmillä ilmoilla sitten lämpimämpi 🙂

  5. Mä haluaisin sellaisen vanhanmallisen pehmustetuista nahkasuikaleista koostuvan kilpapyöräkypärän.
    Jos jollain roikkuu vinnillä tms. niin hep!

  6. Hieno hattukypärä. Oma ratkaisuni on ollut talvella (enemmäkin lämmön vuoksi kuin tyylin) käyttää (sportti)kypärän päällä trikookangasta, jota löytyy kangaskaupan palalaarista. Ompelemaan en ole ruvennut, ilmankin homma onnistuu, eli käsistä kätevyyttä tai viitseliäisyyttä ei tarvita ainakaan suurina kerta-annoksina.

    Versio 1.0 oli pienehkö pala mustaa lycraa, jonka kiinnitin naruilla kulmista kypärän sisäpuolelle, oli oikein kätevä, mutta rikkoi kypärän sisuskaluja.

    Uudempi versio on isompi, suorakaiteen muotoinen pala mustaa trikoota (juhlapukukangasta), jonka laitan otsan kohdalta reunastaan kypärän alle, nostan päälaen yli, vedän niskan takana ristiin päistä, kaulan ympäri ja edestä kravattisolmuun (ei kurista, mutta pitää hyvin).

    Tämä pitää pään ja korvat lämpimänä, huonona puolena päähän laiton hitaus.