Kulutusjuhla

VR:n kesäalelippua ei saa automaatista: “Tekniikka rajoittaa”

tuesday 26. mayta 2009 klo 15.17 kirjoittajana Mari Koo

Jaksan aina hämmästyä näistä uutisista, joissa kuluttajille annetun palvelun heikkoutta perustellaan teknologialla. Nyt siis VR:n kesäkampanjan alelippuja ei saa VR:n lippuautomaateista:

“Automaateissamme on tekninen rajoite, jonka takia emme saa kesähintoja junamaatteihin. Kätemme ovat sidotut tässä asiassa, VR:n markkinoinnin suunnittelupäällikkö Satu Puumala perustelee.”

Aleliput pitää siis ostaa joko netistä, asemalta tai puhelinpalvelusta. Mutta siis: miten se teknologia voi olla noin huonoa? Luulisi, että moisen alennussysteemin pitäisi löytyä automaattisesti tämänkaltaisista järjestelmistä.

“Puumala toivoo, että automaatteihin saataisiin muutos lähivuosina.

– Tällä hetkellä niissä on vanhentunut ohjelmisto, joka pitäisi uusia.”

Hohhoijaa. Eikö siellä ole jotain järjestelmäntoimittajaa, joka uusisi sen ohjelmiston heti?

Be Sociable, Share!

9 kommenttia kirjoitukseen “VR:n kesäalelippua ei saa automaatista: “Tekniikka rajoittaa””

  1. justeer says:

    Varmasti olisi useampikin järjestelmätoimittaja jonossa toteuttamaan, kunhan heille vaan maksaa tarpeeksi. Epäilen, että kyse on siitä, ettei VR:llä ole paukkuja sijoittaa vielä uuteen järjestelmäinvestointiin. Kyse on kuitenkin varmasti sen mittakaavan projektista, ettei se kovin halvaksi tule.

    Oli muuten tänä aamuna Kulutusjuhlan RSS-syötteessä kaikki viimeisimmät blogimerkinnät uudelleen. Eikö siellä ole jotain järjestelmätoimittajaa, joka korjaisi virheet?

  2. Mari Koo says:

    Justeer, heh, no ehkä vapaaehtoispohjalta tehtävää, käyttäjille ilmaista nettisivustoa ei nyt voi ihan verrata maksulliseen junaliikenteeseen 🙂 Meillä ei nimittäin ole sitäkään vertaa paukkuja sijoittaa järjestelmäinvestointeihin, ellei jostain tipahda yllätyssumma rahaa tai joku tekemään hommaa ihan ilmaiseksi 🙂

    Mutta siis pointtini oli se, että jotenkin hämmästyttävän usein törmää näihin “se on tekniikan vika”. EN vain jaksa ymmärtää, miten se teknologia voi olla niin usein pielessä ja sen korjaaminen, maksua vastaan, voi olla niin vaikeaa.

  3. justeer says:

    Huomasinkin, että vika olikin RSS-lukuohjelmassani. 😀 RSS-feedinne on siis kunnossa. Pahoittelen turhaa inahteluani. Minun pointtini oli siis se, että ällistyttävän usein odotetaan, että tietojärjestelmien kasaaminen olisi jotenkin helppoa tai halpaa. Johtunee siitä että niitä on niin paljon kaikkien ympärillä ja ne tekee vähän vaikka mitä. Harvempi ajattelee, mitä ja kuinka paljon tietojärjestelmien toiminnan toteuttamiseksi on pitänyt tehdä töitä.

  4. Linne says:

    Mullekin tuli RSS syötteet uudestaan Google Readeriin.

    Toisekseen, järjestelmätoimituksista. En tiedä VR:n lippuautomaateista paljon mitään mutta kuvittelisin että niitä ei noin vaan päivitetä. Voi olla että automaatit ovat niin vanhoja ettei niihin uusia päivityksiä enää tehdä, tai että VR on ostanut automaatteihin sellaisen lisenssin johon lippuhintoja ei voi lähettää, tai mikä tahansa vastaava ongelma mitä IT ympräistöissä tulee vastaan joka päivä. Jos automaatit ovat ostettu jostain yrityksestä niin ei niitä helposti mikään muu yritys lähde kehittämään ja koodaamaan, silloin ollaan alkuperäisen järjestelmätoimittajan armoilla. Luulen että VR on ostanut automaatit hyvin tietäen että kausituotteita niihin ei pystytä pävitittämään. Mitä luultavammin kyse on ollut kaupallisesta päätöksestä.

  5. Mari Koo says:

    Justeer ja Linne, kyllä siinä RSS-syötteessä siis oli vikaa, sitä en kiellä, mutta syystä minulla ei ole aavistustakaan. Onneksi ei pamahtanut sen enempää kuin ne viime aikojen muutamat tekstit 🙂

    Mutta joo, ei varmasti ole vaivatonta tehdä muutoksia, mutta tässäkään tapauksessa VR ei taaskaan edes itse mainoksissaan alunperin kertonut, että HUOM. Ei toimi lippuautomaattien kautta. Että voitaisiin sitten alusta alkaen rehdisti kertoa, jos systeemeissä on vikaa.

  6. Ilkka says:

    Joo, sekä Atom- että RSS-syötteiden tunnisteet menivät uusiksi eilisen WordPress-päivityksen sivuvaikutuksena, pahoittelut. Feedit eivät siis ole rikki, mutta Google Reader pitää nyt näitä viimeisimipiä postauksia uusina, koska niillä on eri tunnukset kuin ennen, vaikka sisältö on sama.

    Pahoittelut, korjaan asian pikimmiten.

  7. Zepa says:

    Kyllä Tieto (ent -Enator) päivittää…

    Vitsi. Ha.Ha.

  8. mane says:

    Ilmeisesti Junamaatit ovat todella vanhoja ja vain VR:n käyttämiä. On hyvin todennäköistä, että yhtäkään järjestelmän kehittämisesssä mukana ollutta ei enää ole saatavissa jatkokehitykseen. Voi myös olla (kuten yleensä tämmöissä vain yhdelle asiakkaalle tehdyissä järjestelmissä on) ettei järjestelmää ole dokumentoitu laisinkaan. Kaikki jatkokehitys pitää siis aloittaa käänteissuunnitteluna. Se taas maksaa niin paljon, ettei VR:llä ole mitään syytä siihen lähteä.

    Miksikö sitten järjestelmää ei ole tehty helposti päivitettäväksi? Siksi koska vaatimusmäärittely on niin vaikeata. Luultavasti tässäkin tapauksessa ei ole tehty kunnon vaatimusmäärittelyä – siis sellaista joka ottaisi tulevaisuuden vaatimuksen huomioon. Ja kun päivitettävyys jäi vaatimuksista ja siten järjestelmästä pois, voi sen toteuttaminen jälkeenpäin olla hyvin vaikeata (ellei jopa mahdotonta).

    Tämmöisiä surkeita ja ammattitaidottamasti suunniteltuja järjestelmiä on Suomessa vaikka kuinka paljon. Nykyinen kilpailutus- ja ulkoistamisbuuni luo niitä lisää päivittääin. Osaamista ei ole ja vaikka olisikin niin rahaa ei ole. Tulokset ovat surkeita.

  9. Kari says:

    Eipä nuo automaattijärjestelmät näytä pelaavan muillakaan toimijoilla. Ainakaan Raision ABC-autopesulan maksuautomaatti ei huomioi tarjoushintoja lainkaan, vaan sillä voi maksaa ainoastaan normaalihintaiset pesut. Outo ratkaisu, kun kyseisellä pesulinjalla kaikki pesut ovat olleet tarjolla yhdellä ja samalla tarjoushinnalla (13,50) vissiin koko alkuvuoden. Tämä aiheuttaa turhaa ajelua pitkin ja poikin tankkausaluetta, kun ihmiset käyvät ennen pesujonoon siirtymistään maksamassa pesunsa kioskin kassalla.

Kommentoi