Kulutusjuhla

Lippujen toimituskulut suhteettoman suuret

monday 14. septemberta 2009 klo 9.58 kirjoittajana Mari Koo

Muutama viikko sitten varasin Lippupalvelun nettisivujen kautta neljä lippua konserttiin. Lippujen perushinta oli 35 euroa.

Mutta todellisuudessa tämän hinnan päälle tuli vielä 2,80 euroa/lippu lisää toimituskulujen vuoksi.

Ensinnäkin nettiostoksissa tuli “toimituskuluja” 80 senttiä/lippu. Miksi ihmeessä asiakkailta otetaan mystinen verkkokauppamaksu?

Tämän lisäksi lippujen nouto R-kioskilta maksoi minulle 2 e/lippu.

Lippuja varatessa nettisivuilla kerrotaan:

Huom! Verkkokauppamaksu on lisätty lipun hintaan
Huom! Lipun hintaan lisätään toimituskulu valitsemasi toimitustavan perusteella. Lippukaupat/R-kioskit perivät lisäksi omat toimituskulunsa noudon yhteydessä.”

Lippupalvelun lippujen toimituskulujen hintataulukko toki löytyy Lippupalvelun sivuilta:

TicketFast (sähköpostilippu) 2 euroa/varaus
Posti kotimaa 6,00 euroa/varaus
Posti ulkomaa 30,00 euroa/varaus
Nouto Lippukauppa 2,00 – 3,00 euroa/lippu
Nouto R-kioski 2,00 euroa/lippu”

Ensimmäistä vaihtoehtoa eli sähköpostilippua en tosin edes huomannut lippuja varatessani, vaan vaihtoehdot olivat mielestäni vain posti ja nouto. Sähköpostilippu sopisi minulle mainiosti ja olisin sen varmasti valinnut, vaikka tulostimen puutteen vuoksi en sitä ihan vaivatta saa paperille.

Hämmentävän hintavaksi lippujen hankinta on siis mennyt. Jonkun tapahtuman lipun hinta kohoaa helposti näiden kulujen vuoksi.


Be Sociable, Share!

5 kommenttia kirjoitukseen “Lippujen toimituskulut suhteettoman suuret”

  1. Lippujen toimituskulut suhteettoman suuret…

    “Hämmentävän hintavaksi lippujen hankinta on siis mennyt. Jonkun tapahtuman lipun hinta kohoaa helposti näiden kulujen vuoksi.”…

  2. Mane says:

    Miksi lippu ei voi olla 2 euroa kalliimpi, jos kerran halvin toimitusmaksu on 2 euroa?

  3. Juha T. says:

    Juu, lippupalvelumafian härski hallitsevan markkina-aseman väärinkäytöltä haiskahtava rahastus on kiukuttanut jo pitkään. Itse kävin ostamassa samaiset 35 euron liput suoraan Savoyn lipputiskiltä, jossa minua palveli asiakaspalvelijana elävä ihminen, jutusteli ja hymyili vielä päälle täysin ilmaiseksi. Lipun hinta oli 35 euroa + palvelulisiä, varausmaksuja, verkkolisiä ja kusetuksia 0 euroa.

    Lippukassa kertoi minulle arvokasta tietoa katsomon rakenteesta ja koosta ja lavan korkeudesta ja paikkojen suosituimmuudesta yleensä vastaavissa konserteissa. Mitään tällaista ei lippupalvelun verkkokauppa tarjoa, eikä edes anna valita haluamiani paikkoja, vaan ehdottaa itse täysin hämärillä kriteereillä valittuja “parhaan paikan” suosituksiaan. Tiskiltä ostamani paikat olivat paremmat kuin missään vaiheessa koko edeltävänä viikkona automaatin suosittelemat!

    Hyvä palvelu siis oli ilmaista, kun kankeasta, ankeasta ja huonosta verkkopalvelusta velotetaan kohtuuttomia summia. Mistä me oikein maksamme?

  4. jkn says:

    Sama homma kilpailijalla… ostin Lippupisteen myyntipisteestä lastenkonserttiin kolme lippua, 4 € / kpl, ja niistä meni “palvelumaksua” 1,50 € / kpl. Lipun hintaan tuli siis lähes 40 % korotusta! Myyjä oli kyllä hiukan anteeksipyytelevän näköinen kertoessaan hinnan.

  5. Mari Koo says:

    Lippujen toimitusmaksut ovat kyllä jotenkin hämmentävästi karanneet käsistä. Jonkun pikkusumman ymmärrän, mutta kuten jkn kuvasi, niin kohtuuttoman suureksi palvelumaksu menee etenkin silloin, kun itse liput ovat sieltä edullisemmasta päästä. Ja kun ei nuo nettikaupatkaan todellakaan toimi mitenkään kivuttomasti…

Kommentoi