Kulutusjuhla

Pullojenpalautusautomaateissa suuria eroja

monday 23. novemberta 2009 klo 7.28 kirjoittajana Oopa

Vein eilen pulloja kauppaan ja menetin hermoni. Kaupan pullonpalautusautomaatti oli suoraan sanoen surkea. Pullot piti asetella hihalle niin, että viivakoodi oli noin tarkalleen 30-45° asteen kulmassa vasemmalle ja lisäksi ne piti työntää syvälle koneen uumeniin. Kädet likantuivat.

Monessa liikekeskuksessa asia on taas hoidettu hyvin. Pulloautomaatit toimivat nopeasti, laittoi viivakoodin mihin suuntaan tahansa. Kone pyöräyttää nopeasti tölkin ja pullon oikeaan suuntaan, jonka jälkeen hihna rykäisee sen takahuoneeseen. Tällaisen koneen tunnistaa siitä, että sen ympärille ei ole myyjät laittaneet kolmeakymmentä erillistä ohjelappua, joissa lukee neuvoja ja sääntöjä pullon palautukselle. Arabian kauppakeskuksessa pullonpalautusautomaattit ovat lisäksi Alkon, S-marketin ja K-marketin yhteisiä. Sekin helpottaa kummasti.

Vähänkin isomman pullonsatsin kanssa mietin jo nykyisin, että mistä kaupasta löytyikään se käyttäjäystävällisin kone. En tiedä milaiset kulut tai tuotot pullonpalautuksesta koituu kaupalle (Taloussanomien vanhan artikkelin mukaan ei ainakaan bisnes). Ymmärrän kyllä, että pikkukaupan sijoitus koneeseen voi olla rajallinen, mutta miksi laitteiden pitää silti olla epämiellyviä käyttää?

Be Sociable, Share!

9 kommenttia kirjoitukseen “Pullojenpalautusautomaateissa suuria eroja”

  1. annamaija says:

    Kiitos tästä postista Oopa! Olen valitettavasti töissä kaupassa, jossa on kuvailemasi kaltainen raivostuttava pullokone. Koneesta tulee palautetta joka päivä. Mikään muu asia kaupassamme ei saa ihmisiä oikeasti suuttumaan, kuin pullokone, joka arpoo virhetekstiä toisen perään ja piippaa kuin syötävä. Palautuspisteelle kertyy helposti jonoa, joka hermostuttaa piippaavan koneen kanssa taistelevaa asiakasta entisestään. Erityisesti sunnuntaisin työajasta menee helposti pari tuntia pullokoneen selvittämiseen ja asiakkaiden neuvomiseen sen kanssa. Ja ei, se ei ole meistä kivaa, että pullokone on sellainen. Asiakaspalvelutaitoa kysytään, että saa käännettyä tilanteen huumorin puolelle ja asiakkaan lepyteltyä.

    Ja kyllä, se kone todella on sellainen. Sen ominaisuuksiin kuuluu vittuilu, arpominen, miettiminen ja jähmeys. Sen lukija on alunperinkin väärässä paikassa, eikä se siksi ymmärrä vaaleita/muuten vaikeita viivakoodeja. Se on valmistettu ottamaan vastaan vanhoja olut- ja kovamuovipulloja. Se on vanha ja väsynyt, eikä se huollolla enää parane.

    Arvaan, että kuvailemasi kone oli samassa ketjussa, kuin missä itse työskentelen. Pullokoneesta on meidän puoleltamme valitettu siitä asti, kun kierrätysmuovipullot tulivat käyttöön, ja ongelma räjähti käsiin. Ketään ei kiinnosta. Meillä ei ole kauppiaita ja päätökset hankinnoista tekee joku jossain byrokratian rattaissa. Epäilen, että ko. henkilölle tieto paskoista pullokoneista ei ole ikinä edes mennyt. Asiakkaat valittavat meille, ja meidän valituksemme eivät mene eteenpäin. Joku asiakkaamme oli lähettänyt palautetta ylemmille tahoille pullokoneestamme. Palaute ohjattiin takaisin meille.

  2. Anni says:

    Joissain kaupoissa ei myöskään ole käsienpesuallasta automaatin vieressä, mikä on mielestäni varsin suuri puute. Juuri eilen ajatteein sen takia kauemmas autolla viemään pulloja, eikä käytetty lähi-Salea, jossa ei ole allasta. Vaikka pullojen palautus ei olisikaan bisnes, käyvät ihmiset yleensä samalla ostoksilla siinä kaupassa, minne pullojakin vievät. Tällä on jo varmasti jonkinlaista vaikutusta kaupan kannattavuuteen.

  3. Juha says:

    Vieläkö pullojen ja tölkkien palautuksen ideana on materiaalin kierrätys? Ehkä on, ehkä ei, ehkä pullopalautushärvelin ainoa tarkoitus on vain toteuttaa lain kirjain pantillisten astioiden hyvittämiseksi. Siltä ainakin tuntuu niissä paikoissa, joissa automaatti ei suostu ottamaan ollenkaan vastaan pantittomia tölkkejä. Se vain piippaa häijysti ja sylkäisee tölkin takaisin. Sen sijaan että kierrättäisi pantittomatkin tölkit vaikkei hyvittäisi niistä rahaa.

    Joko automaatin valmistajalle ei ole juolahtanutkaan mieleen, että joku haluaisi hankkiutua pantittomista tölkeistään eroon sinne, minne tölkit kuuluvatkin. Tai sitten tölkkien vastaanotto on kaupalle niin vastenmielinen riesa, että sitä toteutetaan tasan sen verran kuin laki vaatii eikä yhtään enempää. Etsikööt asiakkaat sitten muualta metallinkeräysastiansa, se ei ole enää kaupan murhe. Mikähän on todellinen syy?

  4. plaah.. says:

    Voivoi jos ei ole pesuallasta. Voivoi jos kone piippaa. Tuoreessa muistissa vielä aika kun pullot vietiin kaupan perimmäisessä nurkassa olevalle lihatiskille, joka sijaitsi varaston edessä ja siellä pullopalautus hoidettiin ensin pyytämällä työntekijä paikalle ja hän sitten katsoi vierestä montako isoa ja montako pientä pulloa heidän pinoissa oleviin tyhjiin koreihinsa lapoit.
    Eikä ketään kiinnostanut valittaa tästä, kumma homma?

  5. daria says:

    Arabian kauppakeskuksen pullonpalautuslaitteet ovat raivostuttavia. Joka ikinen kerta ne temppuilevat Alkon 0,5 litran litteiden muoviviinapullojen kanssa. Kone imaisee ne sisuksiinsa ja toteaa “Ei panttia”, vaikka pulloista kuuluu saada 20 sentin pantti. Periaatteen naisena en suostu siihen, että kone huijaa minulta rahaa (vaikka pienistä summista onkin kyse). Asian selvittely on sitten se vaikeis osa.

    Kauppojen (S-market, K-kauppa ja Alko) kassat eivät pysty auttamaan, koska palautus ei ole heidän omansa vaan sitä hoitaa keskitetysti joku. Joskus minua on kehotettu etsimään käsiini “sellanen irakilainen mies joka tota hoitaa”, no ei ollut miestä mailla halmeilla, ja toisina kertoina olen soittanut tai yrittänyt soittaa palautusmasiinan vieressä olevasta puhelimesta suoraan laitteen hoitajalle. Puhelin ei aina ole toiminut, eli ei ole yhdistänyt minnekkään, ja toisina kertoina puhelimen päässä on vastannut tylsistyneen kuuloinen tyttö, joka on luvannut lähettää jonkun katsomaan tilannetta. No ketään ei kuulunut ja jouduin soittamaan uudelleen että voisitko nyt lähettää sen jonkun tänne katsomaan. Näitä kertoja on siis ollut useita. Joskus olen selvitellyt asiaa viattoman vartijan kanssa, kun on mennyt hermot siihen, että kukaan jolle asia oikeasti kuuluu ei ole tavattavissa.

    Nykyään en vie Alkon pulloja Arabiaan lainkaan, minulla on muutakin tekemistä kuin viettää muutama kymmenen minuuttia metsästämällä apua. Ja ei, en voi luovuttaa edes 20 sentin tähden, ihan periaatteestakaan. Kuinkakohan monet tuolla Arabiassakin antavat asian vain olla…

  6. Anna says:

    Eniten minua ihmetyttää, minkä tekniikan alan koulusta se automaatin suunnitellut nörtti on oikein putkahtanut? Selvästikään suunnittelija ei pakattuja juomia ole harrastunut ja pullon palautukseen koskaan tutustunut. Miten on mahdollista, että jostain on löytynyt joku kola-juomiin vihkiytymätön insinööri?

  7. Matti says:

    Tampereella en ole oikeastaan huonoihin palautusautomaatteihin törmännyt. Yleensä automaatit huolivat pantittomatkin pullot mukisematta.

    Sen sijaan itseäni ovat ärsyttäneet viime aikoina Fanta-tölkit, joissa viivakoodi on metallinvärinen valkoisella pohjalla. Jotakuta on suunnitteluosastolla lyöty tyhmäkepillä päähän, koska yksikään käyttämistäni koneista ei näitä tölkkejä huolinut. Eikö tuohon voisi olla joku sääntö, että viivakoodin on oltava musta ja valkoisella pohjalla. Jätetään se kikkailu sitten muuhun etikettigrafiikkaan.

  8. oi niitä aikoja! says:

    Plaah: olisi takuulla kiinnostanut valittaa, mutta kun silloin ei ollut olemassa nettiä, josta se valitus olisi kantautunut kaikkien korviin 😉

Kommentoi