Kulutusjuhla

Kun pankki ei tarjoa palvelua rahankäytön analysointiin, niin sen tekee joku muu

wednesday 30. decemberta 2009 klo 15.08 kirjoittajana Mari Koo

Schizo-Janne kirjoittaa pankeista ja Balancion-palvelusta: “Aamun Hesarissa oli mielenkiintoinen juttu suomalaisesta rahankäyttöä seuraavasta verkkopalvelusta Balancion. Palvelun tulee antaa päästä tilitietoihin verkkopankissa, josta se analysoi kuluttajan rahankäyttöä.

Asiaan tietenkin kuuluu (aiheesta tai aiheetta), että verkkopankkien tietoturvasta vastaavat epäilevät palvelun turvallisuutta. Itse taas ihmettelen, miksi jonkun kolmannen osapuolen tulee tällainen palvelu kehittää. Sehän tulisi kuulua verkkopankkien peruspalveluihin.

Mutta ehkä tällainen innovaatio on liikaa pankkien verkkopalveluja kehittäviltä pyydetty. Pankithan jo laskuttavat perustoiminnoista asiakkaitaan. Miksi heitä lisää palvelemaan?” (Mari Koo)

Be Sociable, Share!

6 kommenttia kirjoitukseen “Kun pankki ei tarjoa palvelua rahankäytön analysointiin, niin sen tekee joku muu”

  1. Joku says:

    Minä taas ihmettelen toistaiseksi vielä sitä, miksi jonkun toisen osapuolen pitäisi analysoida rahankäyttöäni minun puolestani, mutta ilmeisesti kysyntää tällaiselle palvelulle / vähintäänkin talouden seurannan apuvälineelle on. Balancionin toimitusjohtaja tosin toteaa itsekin Hesarin jutussa, että palvelu on valmis kaupallistettavaksi eli maksulliseksi vasta siinä vaiheessa, “kun hän itse käyttäjänä on sitä mieltä, että tämä aidosti korvaa käsin tehdyn Excel-kirjanpidon”.

    Pankeista ainakin Osuuspankki tarjoaa asiakkailleen “Oma talous” -palvelun, jossa tuloja ja menoja voi luokitella, seurata, budjetoida tulevaa jne. Osuuspankin versio (joka on tosiaan nimetty samalla eittämättömällä logiikalla kuin Kulutusjuhlan aiheelle omistettu avainsana) sisältää lyhyen vilkaisun perusteella ainakin pääasiassa samankaltaisen toiminnallisuuden kuin Balancion. En ole kokeillut, enkä tiedä, miten se käytössä vertautuu Balancioniin, mutta palvelun tarjoamia mahdollisuuksia pääsee ainakin vilkuilemaan (vaikkei kaikilta osin käyttämään) kirjautumalla OP:n pankkipalveluun testitunnuksilla.

    Veikkaan (vaan en tiedä varmaksi), että ainakin osa muistakin pankeista tarjoaa ainakin perustason vastaavia toimintoja asiakkailleen.

  2. Hei,

    Koska olemme vielä nuori yritys, kestää hetken ennen kuin toimintamme tavoitteet, arvot ja periaatteet avautuvat kaikille. Ja että meihin luotetaan. Olemme rakentaneet palvelun parhaiden kanssa: palvelusuunnittelu (www.idean.com), tietoturva (www.nixu.com), tietovarastot (www.nebula.fi), tietosuoja ja juridiikka (www.borenius.com), arkkitehtuuri ja ohjelmointi (http://www.mysema.com/en/).

    Vuosia mietittyämme me perustajat (2002 ->) ymmärsimme, että yksittäisen pankin intressissä ei ole rakentaa palvelua samoista lähtökohdista, koska se ei ole pankin ydinliiketoimintaa. Kirjoitimme aiheesta myös gradun 2004 Helsingin kauppakorkeakoulussa otsikolla “Henkilökohtaisen talouden hallinta pankin liiketoiminnan näkökulmasta”.

    Talousinformaatio pirstaloituu kiihtyvällä tahdilla: enemmän lainoja, luottoja, kortteja, tilejä, pikavippejä…Siksi yksittäinen toimija ei pysty rakentamaan palvelua, joka maalaa talouden “koko kuvan”. Siksi tarvitaan riippumaton ja luotettava toimija, joka kokoaa tiedot kaikkien alan toimijoiden järjestelmistä.

    Yksityisyyden suoja, tietoturva ja kuluttajan oikeus omiin kulutusta koskeviin tietoihin – lähtökohtamme. Siksi päätimme ettemme a) luovuta tietoja kolmansille osapuolille tai rakenna ansaintalogiikkamme mainosrahoitteisesti. Kuka meistä haluaa, että tietoa omasta kulutuksestamme käytetään meitä vastaan siten, että tämän tiedon avulla pyrittäisiin myymään enemmän? Symbolisesti sama kuin tupakoinnin lopettamiseen tähtäävä sivusto saisi mainosrahoitteisen tuottonsa tupakkayhtiöiltä.

    Päätimme, että rakennamme palvelun, joka toimii kuin “peili”, “vaaka, “kello” tai “navigaattori”; palvelu, joka on käyttäjän itsensä asialla. Ei vaa´an, kellon, peilin tai navigaattorin tai tehtävä ole tirkistellä käyttäjiensä painoa, aikavyöhykettä, ulkonäköä tai sijaintia, eihän? Peilin, kellon, vaa´an, kellon ja navigaattorin tehtävä on auttaa käyttäjäänsä hahmottamaan oman peilikuvansa tarkemmin, kertomaan ajan, näyttämään painon tai auttamaan perille.

    Jos luotatte meidän haluun auttaa ihmisiä ottamaan oman taloutensa paremmin haltuun, suunnitella tulevaisuutta faktojen kautta, asettaa ja seurata taloudellisia tavoitteitaan jne. niin antakaa meille mahdollisuus. Loppu onkin lupausten lunastamista.

    Ystävällismielisin ja nöyrin ajatuksin,

    Jussi Muurikainen
    perustaja/toimitusjohtaja
    Balancion Oy

  3. Joku says:

    Jussi, mielenkiintoisia ajatuksia, näin “uteliaana seuraajana” kiitos näkökulmanne esittelystä. Kommenttisi perusteella luulen paremmin ymmärtäväni useitakin syitä, miksi yksittäisen pankin intressissä ei välttämättä ole asiakkaan hallitsema henkilökohtainen talous.

    Paitsi, ettei yksittäinen (rahoitus)toimija “pysty” pirstaloituvasta talousinformaatiosta rakentamaan kattavaa kokonaiskuvaa, ei niillä luultavasti ole siihen myöskään riittävää halua. Vähintäänkin tämä valaisee yhtä Balancionin potentiaalisista eduista pankkisidonnaisiin palveluihin verrattuna.

    (Henkilökohtaisen talouden suunnitteluun on toki aiemminkin ollut tarjolla erilaisia “kotikirjanpito-ohjelmia”, mutta mistään niistä ei (sitä yleistaulukkolaskinta lukuunottamatta) ole tähän mennessä tullut erityisen suurta hittiä. Verkkopohjaisena saman asian toteutuksessa on varmasti omat haasteensa, mutta monenlaisten pilvipalvelujen yleistyminen kertonee, että tällä toteutustavalla on myös selvät etunsa.)

    Pidän peili-, vaaka- ym. analogioistanne. Kuten itsekin totesin, uskon (ja minusta näyttää), että nimenomaan käytännöllisenä apuvälineenä tällaiselle palvelulle on myös kysyntää. Sen kannalta toivon, että pankit ym. suhtautuvat teihin rakentavasti, luontevana yhteistyökumppanina.

  4. Hei Joku!

    Suomalaiset pankit ovat suhtautuneet meihin erittäin positiivisesti ja näkevät tämän täydentävänä, ei kilpailevana lähtönä – samoin asemoimme itsekin itsemme 😉

    Paljon on töitä edessä, mutta kyllä tästä vielä hyvä palvelu saadaan kasaan…

    Hyvää vuoden alkua!

    Jussi Muurikainen, Balancion

  5. Joku says:

    Osuuspank…eriumin vastaisku 31.12. oli tämän näköinen, eli rakentavan kilpaillun hengessä näemmä edetään, ja mikäpä siinä. Ehkä sopivasta sparrauksesta on hyötyä. 😉

    (Ei tarvitse lukea edes rivinvälejä huomatakseen markkinoinnin kärjen, palvelua myydään tiedotteessa ensisijaisesti turvallisuudella, ja vasta sen jälkeen säästömahdollisuuksilla.)

  6. Hei!

    Se on vain hienoa, että pankit näkevät tällaisten palveluiden arvon! Eihän se ole esim. Balancinilta pois, päinvastoin.

    Se toki tuossa uudessa viestissä selkeästi pisti silmään, että viestiä oli muotoiltu hieman uudelleen.

    OP on ollut pankeista käsittääkseni ensimmäinen, joka on lanseerannut Balancionin kanssa hieman vastaavan palvelun. He ovat olleet olemassa jo vuosia palvelullaan ja tunnen sen erittäin hyvin. Jotakin samankaltaisia ominaisuuksia tosiaankin on, mutta aika kaukana ollaan kuitenkin siitä, mitä tarjoamme / tulemme tarjoamaan vuoden 2010 loppuun mennessä.

    Kaikki pisteet siis OP:lle markkinoiden pohjatyöstä Suomessa. Tapiola pankki ja Ålandsbanken ovat samoin olleet liikenteessä jo pidempään, viimeisimpänä S-pankki on tehnyt hienon palvelun uutena tulokkaana.

    t. Jussi Muurikainen
    perustaja/toimitusjohtaja

Kommentoi