Kulutusjuhla

Miksi kivijalkakaupat pitävät pakkasella ovensa auki ja muita akateemisia talousnäkemyksiä blogista

Kiinnostaako taloustiede? Sitten ehkä kiinnostaa myös Akateeminen talousblogi, jota kirjoittajavat Helsingin kauppakorkeakoulun kansantaloustieteen tutkijat. Aiheet vaihtelevat taviskuluttajan ymmärryksen ylittävistä näkemyksistä vähän arkisempiin, kuten siihen, miksi kivijalkakauppias pitää oveaan auki kylmälläkin säällä. Sitä pohtii Marko Terviö: ”Avoin ovi ilmeisesti houkuttelee ohikulkijoita enemmän kuin suljettu ovi. Eli jos kadulla on monta liikettä ja kaikilla ovi auki, niin ovensa ainoana sulkeva kauppa menettäisi asiakkaita muille liikkeille. Silloin tasapainossa kaikkien kannattaa pitää oviaan auki, vaikka asiakkaiden kokonaismäärä ei tästä pelleilystä miksikään muutu. Menee vain lämmitysenergiaa hukkaan. (Peliteoriaa tuntevat tietävät, että tämä tehoton tasapaino on sukua vangin dilemmalle.)

Taitaa myös olla niin, että kivijalkayrittäjät maksavat lämmityksestä kiinteän maksun. Jos tuulikaapia hyödyntämällä saatu energiansäästö menee taloyhtiön kukkaroon, niin kannustimet tomia kokonaistaloudellisesti järkevällä tavalla ovat erityisen heikot.” (Mari Koo)

3 Comments

  1. Tää kirjoitus ei mulla näy Kulutusjuhlan etusivulla. Pitäiskö? Tulin tänne Twitterin kautta.

  2. Kyllä tämä minulla näkyy. Mutta otsikko ei näy, niin kuin ei pidäkään. Otsikkoja ei julkaista KJ:ssä näissä lyhyissä jutuissa, jotka yleensä on muualta lainattuja/linkitettyjä.

  3. Noniin, näinpä. 🙂