Kulutusjuhla

Valinnat helpommaksi tarjontaa rajoittamalla

monday 1. marchta 2010 klo 19.59 kirjoittajana Mari Koo

Paha Kollektiivi ideoi epävalintataloa: “Ostaminen on mennyt hirveän monimutkaiseksi. Jos haluaa ostaa paketillisen voita, on valittava kymmenien joukosta. Jogurttihylly on sata metriä pitkä. Sen lisäksi, että valintojen paljous kuormittaa kuluttajaa, se on myös ekologisesti (ja ehkä ekonomisestikin) järjetöntä hävikin ja sähkönkulutuksen muodossa. Vaihtoehdon voisi tarjota epävalintatalo, jossa kustakin tuotekategoriasta olisi tarjolla vain yhtä tuotetta. Kaupasta voisi ostaa leipää, juustoa ja jogurttia. Sen tarkemmin ei voisi eikä tarvitsisi valita. Valikoima vaihtelisi kausittain.” (Mari Koo)

Be Sociable, Share!

7 kommenttia kirjoitukseen “Valinnat helpommaksi tarjontaa rajoittamalla”

  1. manni says:

    Lidlissä on tätäkin ideaa. Tuoteryhmittäin on koottu vain myyvimmät ja parhaimmat tuotteet. Jättämällä tuotteet pois valikoimasta, jotka eivät kansaa kiinnosta, saadaan pudotettua hintoja vielä enemmän.

  2. Jenni says:

    Joo jogurtteja on ehkä sata metriä, mutta miksi makuvaihtoehtoja on niin onnettoman vähän? Päivittäin kun syö jogurttia niin siinä on (kärjistäen) mansikat, metsämarjat ja hedelmäpommit aika nähtyjä. Eri valmistajia ja eri terveysominaisuuksia on pilvin pimein, mutta kuka rohkenisi keksiä uusia makuja? Ingmanilla oli taannoin muutamia hyviä, mutta nekin katosivat.

  3. Zepa says:

    Olen hoitanut rajoittamista ihan omatoimisesti esim. luopumalla tapettujen eläinten syönnistä ja suuntaamalla mahdollisimman pitkälti (sertifioidun) luonnonkosmetiikan puoleen tavaratalotuottedien sijaan. Helpotti kummasti – kaupassakin vain tuumaa, ettei tarvi ostaa tuota eikä tuota tuota eikä tuota tuota eikä tuota tuota eikä tuota.. :-))

  4. Mane says:

    Hyvä tapa rajoittaa valikoimaa on ostaa vain ala- ja ylähyllyiltä. Samalla tulee ostettua halvempia tuotteita.

  5. Sebastian says:

    Modernin kulutusyhteiskunnan tarjonnanpaljous ja mahdollisten valintojen suuri lukumäärä on kiinnostava psykologinen tutkimuksenaihe. Ihmiset ahdistuvat valintojen tekemisestä:

    http://www.ted.com/index.php/talks/barry_schwartz_on_the_paradox_of_choice.html

  6. Mari Koo says:

    Minähän olen ottanut myös Alkon viinivalinnoissa usein käyttöön sen, että pitäisi olla reilua tai luomua. Helpottuu sekin ostaminen kummasti, mutta silti valinnanvaraa on nykyisin jo tarpeeksi.

    Ja tietysti Zepan tapaan en osta lihatuotteita, ja monessa muussakin olen aika lailla kaavoihini kangistunut kuluttaja (eli siis maitotuotteiden painopiste siirtyy kaura- ja soijapohjaisiin jne).

    Sebastian, niin, onnellisuus ei kasva, vaikka valinnanmahdollisuuksia olisi paljon…

  7. Zepa says:

    Ai niin, Alko – ostan vain pieniä punkkupulloja (paitsi erikoistapauksissa kuten kamuja tulossa tms.). Eipä ole liikaa valikoimaa 🙂

Kommentoi