Kulutusjuhla

Soneran robottivastailu johtaa asiakasta täysin harhaan

Markku Koro lähti auttamaan ystäväänsä Soneran nettiongelman kanssa, mutta palvelun saaminen osoittautui hankalaksi: ”Soitettiin Soneran ”palvelunumeroon”, jossa ROBOTTI ”testasi” yhteyden ja sanoi kaiken olevan kunnossa. Soitimme useasti varmuuden vuoksi, joka kerran samoin tuloksin. Samainen robottiääni kertoi, että on mahdollista tehdä myös vikailmoitus, mutta: ”Jos vika on teidän laitteissanne, maksaa asentajan käynti 99€”. Lyhyen riskiarvionnin jälkeen päädyimme ostamaan uuden modeemin, koska Soneran mukaan yhteys oli kunnossa ja ”turha käynti” maksaisi 99€. Koska epäilys kuitenkin eli, päätimme tehdä kaikkemme saadaksemme puhua ihmisen kanssa.
Sen, miten saimme Soneralta ihmisen puhelimen päähän, kerron ehkä myöhemmin. Joka tapauksessa, kun saimme ihmisen vastaamaan, hän kertoi, että modeemimme ei saa IP:tä Soneran päässä olevan reititysongelman vuoksi. Samasta ongelmasta oli kuulemma ilmoitettu jo aiemminkin.
Kysymys: miten asioihin vihkiytymätön ihminen osaa edes epäillä tulleensa kusetetuksi?
Oma operaattorini Tampereen Puhelin vastasi, sen yhden kerran kun yhteys minulla pätki, heti ja hoiti asian kuntoon. Puhuin ihmiselle. Onko Soneran tavoite päästä eroon asiakkaista? Outo liiketoimintasuunnitelma.” (Mari Koo)

1 Comment

  1. Itse koin taannoin ongelmia Elisan ADSL-asiakaspalveluun soittamisen kanssa. Pari vuotta vanhassa nettisopimuksessa ollut palvelunumero ei ollut enää käytössä ja numerosta robottineiti kertoi uuden numeron. Uudessa numerossa puolestaan pyydettiin soittamaan kolmanteen numeroon, mikäli ongelma koski verkkotoimintaa. Kolmannessa numerossa robottiääni antoi kuvan, että numerossa hoidetaan lähinnä matkapuhelinliittymien ongelmia. Kuunneltuani läpi kahdeksan(!) eri numerovalinta/ongelmavaihtoehtoa, päätin arpoa teknisen tukipalvelun, johon tuli robotin mukaan soittaa vain jos palveluntarjoajan verkko on täysin nurin.

    Ongelmani oli vain se, että tarvitsin uuden ADSL-modeemin asetuksiin kaksi numeroa, jotta boksi osasi yhdistäytyä Elisan verkkoon. Lopulta puhelimeen onneksi vastasi ystävällinen mieshenkilö, joka välttämättä tahtoi testata yhteyden toimivuuden heidän suunnastaan, mutta joka kertoi yhtä suosiolla nuo kaksi numeroa sitten niitä kysyttäessä. Naureskeli myös sitä, että näitä numeroita ei todellakaan saa tietoonsa kuin Elisan verkkosivuilta, joille ei tietenkään pääse, mikäli nämä numerot ei ole oikein asetettu ADSL-boksissa. D’oh.