Kulutusjuhla

Luukku 1: Urputusjoulukalenteri

Olen ajautunut haaskaamaan elämääni median, yhteiskunnan ja kuluttamisen vatvomiseen. Tänä vuonna sävy on yllättäen muuttunut urputtamiseksi. Ajattelin että sopivin hetki avautua ”julkisesti” on vuoden synkin ja kaupallisin kuukausi. Nimeni on Wesa Aapro ja tämä on urputusjoulukalenterini ensimmäinen luukku.

Minä olen sarjaepäonnistuja media-alalla. Se tarkoittaa sellaista sarjayrittäjää, joka ei edes yritä ja silloin kun vähän kokeilee, epäonnistuu varmuudella. Kanssa muiden sarjaepäonnistujien keksimme ideoita, käynnistämme projekteja ja epäonnistumme niissä, ennemmin tai myöhemmin. Minä epäonnistun yleensä ennemmin, pääasiassa koska elän mukavuusalueella. En halua häiritä sitä ottamalla liian suuria riskejä, kuten viemällä aikaa helpolta elämältäni.

Toisaalta sarjaepäonnistumiseni liittyy myös minun perustavanlaatuisesti vääränlainen näkemykseni ihmisistä. Meidän helppoon elämään tottuneiden ei pitäisi ansaita minkäänlaista luottamusta, mutta koska yhteiskunta on monimutkainen, me joudumme edustamaan useita vastuullisia rooleja. Me olemme työntekijöitä, työnantajia, autoilijoita, jalankulkijoita äänestäjiä, veronmaksajia, metsästäjiä, sienestäjiä, vanhempia, opiskelijoita, maanpuolustajia ja vaikka mitä. Mutta ennen kaikkea me olemme kuluttajia.

Hyvä yrittäjä näkee yhteiskunnan monimutkaisen vastuuviidakon kuluttajuuden kautta. Me olemme lauma tarpeidemme itsetyydyttäjiä, joille on annettu vastuu ylläpitää rahan loputonta kiertokulkua. Minun urputusenergiani kumpuaa siitä, vaikken sitä haluaisi hyväksyä, että tämä näkökulma on tällä hetkellä eniten oikeassa.